מלכוד הניסיון בעבודה: הציפיות מתנפצות מול המציאות

כ-50% מבוגרי המוסדות האקדמיים בשנים האחרונות מגדירים את עצמם עובדים במשרות שאינן מתאימות ליכולותיהם, ורק כ-50% מהם עובדים בכלל במשרות מלאות

קריירה / צילום: Shutterstock
קריירה / צילום: Shutterstock

היא מסיימת תואר ראשון אוטוטו. בחורה מוכשרת, חלק מפרויקט יוקרתי של מובילים חברתיים. היא רגילה לשבור תקרות זכוכית, להשיג, להצליח, ליזום. אנחנו יושבות אחת לכמה שבועות לשיחה. הפעם אנחנו מדברות על חיפוש עבודה. היא באה עם רשימה מצומצמת של מקומות רצויים ויאללה, לעבודה. ואני, אני מוציאה לה את האוויר מהבלון.

בעצם, אני עושה מה שאני רגילה לעשות - מציגה את המציאות של עולם העבודה, מדברת על אפשרויות ובעיקר על כך שאין המון מעסיקים שמחכים בזרועות פתוחות למי שסיימה עכשיו תואר ראשון, ולכן צריך לבדוק את כל האופציות. יותר משעה אנחנו מדברות: מנתחות את הניסיון שלה, את הכלים שצברה, מה היא אוהבת ומה פחות, מבררות מי כן מעסיק מתחילים ואיך מגיעים למשרות הנחשקות. ואני יודעת שבסוף הפגישה הזאת, במקום שהיא תצא עם אנרגיות של עשייה, היא יוצאת מאוכזבת.

למרות הדיבורים על קריירה כמסע, למרות מרחב האפשרויות הגדול, למרות שאנחנו משכתבות את קורות החיים שלה, שידגישו את כל מה שהיא כן, ויש מה להדגיש. אני יודעת שאכזבתי אותה, ואני גם יודעת שהיא לא לבד. לכן הטור היום מוקדש לכל המתחילים, לאלה שנמצאים במלכוד שבו אינם יכולים למצוא עבודה בלי ניסיון אבל גם לא יכולים לצבור ניסיון ללא עבודה.

נתחיל בנתונים. חברת הייעוץ האמריקאית Accenture ביצעה עבודת מחקר בקרב בוגרי האוניברסיטאות על פני כמה שנים ומצאה שכ-50% מבוגרי המוסדות האקדמיים בשנים האחרונות מגדירים את עצמם עובדים במשרות שאינן מתאימות ליכולותיהם ורק כ-50% מהם עובדים בכלל במשרות מלאות.

זאת על אף שיותר מ-80% מהם בדקו את שוק העבודה לפני שבחרו מה ללמוד. גם הבנק הפדרלי של ניו יורק מצא שיותר ויותר מבוגרי האוניברסיטאות מתחילים בעבודה חלקית בשכר נמוך, פעמים רבות בתפקידים שבהם אין כלל צורך בתואר שלמדו. אז חיפשתי מהם המאפיינים של אלה שבכל זאת הצליחו לצאת מהמלכוד ומצאתי כמה דברים:

הדגשת הפוטנציאל

כשאתם מנסים להתקבל לתפקיד, כל תפקיד, מי שבוחן אם אתם מתאימים מסתכל על שני ממדים - הרקורד שלכם, הניסיון שלכם בתחומים המרכזיים ביותר לתפקיד מצד אחד, והפוטנציאל שלכם להוסיף ערך לתפקיד ולארגון בעתיד מצד אחר. המשקל של הניסיון לעומת הפוטנציאל ישתנה עם הזמן ועם התפקיד, וכנראה גם עם הממיין. אבל אפשר בהחלט לומר שככל שאתם יותר צעירים ופחות מנוסים, חשיבות הפוטנציאל גדולה מחשיבות הניסיון, ופוטנציאל מראים לגמרי אחרת מאשר ניסיון: באמצעות גישה, סקרנות, התלהבות, מוסר עבודה, יכולות תקשורת, איכות השאלות, הנכונות לקחת משימות ואתגרים, ללמוד דברים חדשים, ליזום.

לכן עליכם לשאול את עצמכם: מה אתם יודעים על החברה ועל התפקיד? אילו שיעורי בית עשיתם? איפה גיליתם יוזמה מעל ומעבר? תרמתם? הקמתם? חשוב להתכונן לכל פנייה, לכל שיחה, גם אם היא שיחת גישוש. גם הפנייה הפשוטה ביותר כביכול, דרך הרשתות החברתיות, מספרת עליכם משהו. זה נכון גם לקורות החיים - תדגישו מה יש לכם להציע ולא מה חסר לכם, באמצעות דוגמאות לשימוש ביכולות, לפתרון בעיות, לניהול זמן או כל כישור אחר הנדרש לתפקיד הרצוי.

ניסיון מעבר לעבודה

בין אם במהלך הלימודים ובין אם בתקופת חיפוש העבודה, או אפילו במקביל לעבודה אחרת, יש דרכים לרכוש ניסיון מלבד מעבודה במשרה מלאה. אפשר להתנדב במסגרת מקצועית רלוונטית כמו עמותה או ארגון מקצועי, לעזור בארגון כנסים, בכתיבה לאתר מקצועי. ארגונים מקצועיים רבים משוועים לעזרה בתחזוקת אתר או עמוד פייסבוק. פעילות כזו תכיר לכם את התחום ותרחיב את רשת הקשרים שלכם. אני מכירה סטודנט שהציע לעמותה מסוימת להפעיל את עמוד הפייסבוק שלה ולאחר מכן לקח חלק פעיל בארגון הכנס השנתי. את העבודה הראשונה שלו הוא מצא לאחר שאחד הארגונים שהשתתפו בכנס התרשם מפעילותו.

ניסיון נרכש לא רק על ידי מה שאנחנו מגדירים "עבודה". חישבו על הפעולות שאתם עושים מחוץ למסגרת המשרה שלכם. למשל השתתפות בוועדות, הפקת אירועים, פעילויות פנאי והתנדבות. הפעילויות הללו מאפשרות לנו להציע ניסיון בשימוש ביכולות ולאו דווקא במקצוע. מנהל שסיים קורס קאוצ'ינג, למשל, השכיל להציג את ניסיונו עם עובדים ועמיתים לאורך השנים כניסיון רלוונטי. דוגמה אחרת היא של סטודנט שהגיש מועמדות למשרת מנהל פרויקט, שידע להגדיר נכון את עבודתו הסטודנטיאלית במשרד נסיעות ולהראות שתחומי האחריות והניסיון שצבר היו רלוונטיים למשרת מנהל פרויקט, גם אם הוא לא עבד במשרה כזאת בדיוק. במילים אחרות, כנראה יש לכם ניסיון רב מכפי שנדמה לכם.

ראש פתוח

ברוב המקצועות והתחומים יש גורמים שמגייסים חסרי ניסיון. אלה אולי לא משרות החלומות, השכר בטח לא משהו, אבל זו דרך להכניס רגל בדלת ולצבור ניסיון. בשלב הזה בדרך כלל הדבר שמפריע למתחילים לבחון את האפשרויות הוא המחשבה שהם "מעבר" לתפקידים האלה, אבל תחילת הדרך היא הזמן להיכנס ולעשות מה שמבקשים מכם. עשו זאת הכי טוב שאפשר ואז תעשו עוד משהו ותתבלטו. ובתוך זמן לא רב תגלו שאתם צוברים את הניסיון שבשבילו הגעתם.

אז זיכרו להיות ריאליים. בשוק שבו למעסיקים יש גישה לעובדים עם ניסיון, יש להם פחות סיבות לגייס את מי שאין לו ניסיון. ואין שום דבר רע בלהתחיל מלמטה.

יוזמה ויצירתיות

אף שאין לכם ניסיון, יש לכם מה להציע - את זמנכם. שמעתי סיפור נפלא על בוגרת אוניברסיטה ששאלה מנכ"ל עסוק אם היה לו עוד יום בשבוע, מה היה עושה בו. למשמע התשובה היא הציעה לו לעשות עבורו חלקים מסוימים מהפרויקט הזה, כולל עבודת המחקר, התכנון והארגון. היא הציעה לו את זמנה ללא תשלום, רק כנגד ההזדמנות ללמוד. הוא שילם לה שכר מינימלי אבל לאחר שראה את איכות העבודה הציע לה משרה.

יש דרכים להגיע אל ההזדמנויות, אבל בשביל זה צריך לזכור שחיפוש עבודה הוא עבודה בפני עצמה. אם תתעמקו, תלמדו ותגיעו לאנשים שונים עם הצעות תפורות ויצירתיות, אתם עשויים להגיע למקומות שלא היו מוצאים אתכם.

שימו עצמכם בנעליו של המנהל המגייס. למה שיגייס אתכם? עליכם להיות מסוגלים לענות על כך בכל הכלים העומדים בפניכם. ואז, ברגע שיש לכם גישה להזדמנות, שם אתם צריכים לספק את הסחורה, לעמוד בהבטחה שמישהו נתן לכם הזדמנות לקיים.

■ הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל מרחב אירופה ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com

הציפיות מתנפצות אל מול המציאות
 הציפיות מתנפצות אל מול המציאות