שומרי-הסף חוטפים מאורנשטיין: "תמהני כיצד נעלמו מעיניהם 20 מ' ש' שניטלו מן הנאמנויות"

"'אדמה' נקלעה לחדלות-פירעון", קבע אורנשטיין על רקע צבר חובות של עשרות מיליוני שקלים לפחות, תוך שהוא צולב את מעללי בעל-השליטה f בדומה לפרשת אור, גם הפעם אורנשטיין ביטא את פליאתו מהמחדל המדהים של שומרי-הסף, עורכי-הדין ורואי-החשבון שטיפלו בענייני החברה: "כשל חמור שיהיה ליתן עליו את הדעת"

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, הורה הבוקר (ד') על מינוי מנהל מיוחד לחברת הנדל"ן א.ר. לוג'יסטיק ("אדמה"), עו"ד חגי אולמן. אולמן הוסמך לקבל כל מידע על החברה ולנהל אותה לתקופת ביניים קצרה, בסופה יגיש המלצות לבית המשפט - לגבי עתידה של החברה.

במסגרת ההחלטה, אורנשטיין חזר על הביקורת הקשה שלו כלפי בעל השליטה, אורן קובי, תוך שהוא קובע שאין לתת בו אמון; וכן שלח חיצים של ביקורת כלפי עורכי הדין ורואי החשבון של החברה שליוו את עסקאות הנדל"ן שלה מול לקוחותיה כנאמנים, ו"לא הבחינו" שכספי נאמנות בסך של עשרות מיליונים לא הופקדו בחשבונות הנאמנות.

"'אדמה' נקלעה לחדלות פירעון" - כך קבע השופט היום. זאת, על רקע חובות של עשרות מיליוני שקלים לפחות. גובה החוב של החברה, לטענתה, הוא 32 מיליון שקל, אך השופט מטיל ספק במהימנות הנתונים שמסרה החברה ומורה לעו"ד אולמן, לברר גם את היקף הנשייה.

לחברה היו סך הכל 1,000 לקוחות, לדבריה, שרכשו ממנה חלקים בקרקעות חקלאיות במתחמים שונים ברחבי הארץ. את הקרקעות שיווקה החברה באמצעות שיטות מכירה אגרסיביות במיוחד. רוכשים רבם טענו שהוטעו לחשוב שהם רוכשים "זכויות לדירה" בקרקע להפשרה, אך פעמים רבות הסתבר שהקרקע רחוקה מהפשרה, וזאת ב"מקרים הקלים"; שכן לא פעם - הסתבר לרוכשים, שאין קרקע. כך, אורנשטיין מפרט היום כי בשלושה מארבעת ה"פרויקטים" הפעילים, כלל לא נחתם הסכם מול בעלי הקרקע, וההיתכנות שההסכמים יושלמו מוטלת בספק.

לטענת החברה, ל-925 מלקוחותיה אין לה כל חבות, שכן העסקאות נסתיימו והקרקעות נרשמו על שם הרוכשים ולכן לרוכשים לא יכולות להיות טענות בעניין עסקאות שהסתיימו. באשר ליתר 75 הרוכשים, טוענת החברה, שאם תשלים את העסקאות מול בעלי הקרקעות המקוריים ותמסור ללקוחותיה את חלקיהם בקרקעות - תצא ידי חובתה. זהו בתמצית המתווה של הסדר הנושים שהציעה החברה, תוך שמקור המימון להסדר הם כ-21 מיליון שקל שמקורם במימוש דירות שבבעלותו הפרטית של קובי.

באשר לגובה החובות - נדמה שאורנשטיין מסופק בנוגע למהימנות הנתונים שמסר קובי (אורנשטיין מפרט את שלל מעלליו של קובי, שיש בהם "כדי להעיב על מהימנותו של קובי ואמיתות הנתונים שמסר"). השופט ציין כי "לא מצאתי מקום להתייחס בשלב זה לשלל טענות הרוכשים בעיקר בקשר למצגי השווא, הבטחות בדבר מכירות זכויות בקרקע שאמורה להיות מופשרת לבניה לעומת המצב האמיתי שהתברר לעמדת הרוכשים. אלה טענות שמקומן יהיה להתברר במסגרת הראויה ובבוא העת".

"אדמה" היא חברה אחת בקבוצת החברות של אורן קובי, במסגרתו פעלו גם חברות בתחום המשכנתאות (תחת המותג "בטוחה משכנתאות"), חברת לייעוץ בתחום הביטוח למשכנתאות, חברה נוספת לשיווק קרקעות - שלטענת עורך דינו של קובי, שולי גולדבלט, היא עדיין סולבנטית. למעשה, בקשת הקפאת ההליכים, מתיימרת לאפשר לקובי להמשיך בעסקיו באמצעות אותה חברה אחות המוכרת בשם "טרה".

בנוסף, ממשרדי "אדמה" ששופצו פועלת עדיין חברה שעוסקת ב"שירותי שיווק" (כך מצייר זאת קובי, מסיבותיו) לפלטפורמת מסחר באופציות בינאריות. מדובר בעסק המופעל באמצעות חברה זרה שבשליטת קוב הרשומה במקלט מס.

אורנשטיין מתח ביקורת נוקבת על הבזבזנות בחברת "אדמה", כמו גם מימון הוצאות לחברות אחיות במיליונים. "החברה פיזרה כספים בסכומים עצומים שלא לצורך תוך פגיעה בנושים. בין אלה אציין השקעה במשרדים ששוכרת החברה בסך של כ-10 מיליון שקל. כן אציין תרומות במאות אלפי שקלים על ידי החברה (למכבי ת"א בכדורסל - ג'מ'), הגם שלא היו מקורות כספיים שמאפשרים זאת. לא נעלם מעיני גם האמור בדוחות הכספיים שלפיו החברה נאלצה להכיר בחובות של חברות אחרות בקבוצה ושלא עלה בידה לגבות אותו בסך של 2 מיליון שקל. גם לכך עוד יידרש הסבר".

כפי שחשפנו ב"גלובס" השבוע, במרץ האחרון חתמו רוה"ח ממשרד שטינמץ-עמינח על דוח כספי לשנת 2015, אך לאחר שמעללי אורן קובי וחברתו החלו לייצר כותרות ועל רקע הביקורת שספג משרד רואי החשבון על התנהלותו בפרשת ענבל אור - החליטו רוה"ח, "לעיין מחדש" בדוחות, והכניס בו שינויים בעשרות מיליונים לגבי שנת 2015 וכן "לסווג מחדש" נתונים לגבי 2014.

בדוח המתוקן ל-2015, בשונה מהדוח הראשון לאותה השנה - נכללה הערת "עסק חי" לחברה. הפועל היוצא הוא שנמשכו דיבידנדים ב-14 מיליון שקל מחברה שהוצמדה לה הערת "עסק חי".

אורנשיין התייחס לדברים: "עניין שראוי לציון הינו משיכת דיבידנדים בסכום ניכר של 14 מיליון שקל בשנתיים האחרונות, ושהגיעו לידי בעל השליטה, הגם שלא הצטברו רווחים לחלוקה... הדבר נעשה חרף מצבה הרעוע של החברה שזכתה להערת 'עסק חי' בדוח הכספי", ציין השופט.

בקשר להגשת הדוח מחדש, ולהתנהלות רואי החשבון בפרשה, כתב השופט כי "עסקינן במקרה חריג של עריכת דוח כספי מבוקר חדש זמן קצר לאחר הדוח הקודם שמתחייב מטעמים שאינם שוליים. להתנהלות הבעייתית שנדונה בדיון ניתן הסבר דחוק ע"י ב"כ החברה, והיא תתברר במידת הצורך במסגרת ההליכים". כפי שפרסמנו, לאורך השנים ליוו את החברה ולקוחותיה לפחות ארבעה משרדי עו"ד מוכרים ומכובדים: שרקון-בן-עמי-אשר, ארדינסט-בן-נתן, גולדפרב-זליגמן ועמר-רייטר-ז'אן. הראשון והאחרון שירתו (באופן שספג ביקורת נוקבת) גם את קבוצת ענבל אור ואת לקוחותיה.

"כשל חמור לא פחות שיהיה ליתן עליו את הדעת הוא בכך שהתברר בדיעבד שלמרות שכספי הרוכשים היו אמורים להיות מופקדים בחשבונות הנאמנות של עורכי הדין שמטפלים בפרויקטים... אלה מצאו את דרכם לקופת החברה ומשם נמשכו למחוזות אחרים. הדבר צוין במפורש גם בדוח הכספי. עסקינן בסכום עתק של 20 מיליון שקל ותמהני הכיצד הדבר נעלם מעיני כל אלה שמעורבים בהסכמים, בדיקתם, ושמירת זכויות הצדדים לפיהם. מוזר בעיני שהדבר נתגלה אך בדיעבד".

למרות כל הממצאים הקשים, וה"מילים החמות" שהקדיש לקובי, השופט קבע כי לא מן הנמנע כי הדרך של הסדר נושים תיטיב עם הנושים לאור מצבה של החברה. השופט ציין שהוא סבור כי הנתונים שהוצגו לו "אינם מציגים תמונה מלאה", ולכן החליט למנות את עו"ד אולמן כמנהל מיוחד ,שיאסוף את המידע ויציג תמונת מצב מפורטת והמלצות לבית המשפט.

לפי שעה, לא ניתן צו הקפאת הליכים או צו פירוק זמני. ואולם, צווי איסור הדיספוזיציה הורחבו כך שהם מביאים ל"הקפאת מצב" באשר לנכסים ועסקים של החברה ושל קובי עצמו.

כעת, נותר להמתין לדוח של המנהל המיוחד אולמן, שיחשוף - כך יש לקוות - את ממדיו המלאים של אסונם של קורבנות "אדמה".