הדירה של כחלון ורעייתו

מי שיכול לקנות דירה במחיר למשתכן יכול באותו מחיר לקנות דירה כמו של כחלון בחדרה

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

"כשאני ואישתי התחתנו, הלכנו וקנינו דירה. זוגות צעירים של היום יכולים רק לחלום לעשות זאת" (שר האוצר משה כחלון שב וחוזר על התחייבותו לדאוג לדיור מוזל לאותם צעירים אומללים, בפורום נתניה לנדל"ן 2016 שערכה המכללה האקדמית נתניה בשבוע שעבר). ואיפה קנה הזוג משה וליאורה כחלון את דירתו הראשונה, אי-אז באמצע שנות ה-80? כחלון עצמו סיפר שהיה מדובר ב"דירה של 2 חדרים בגבעת אולגה" (שממנה הוא התגלגל עד לדירתו הנוכחית, בשכונת כרמליה שבחיפה).

עד כמה רחוקה הדירה הראשונה של כחלון מהישג ידם של הצעירים המתחתנים בשנת 2016? בדקנו: בחודשים האחרונים התבצעו כמה עסקאות לרכישת דירות 2-3 חדרים בגבעת אולגה, שכונת ילדותו של כחלון הנושקת לחוף הים של העיר חדרה (אמו של שר האוצר תבדל"א עדיין גרה בשכונה). במארס האחרון נמכרה דירת 3 חדרים ברחוב הגליל, כ-100 מטר מבית אמו של כחלון, תמורת 815 אלף שקל. חודש קודם נמכרה דירת 3 חדרים ברחוב האמוראים באולגה, תמורת 700 אלף שקל. בנובמבר 2015 נמכרה דירת 2 חדרים ברחוב קק"ל הסמוך, תמורת 640 אלף שקל.

אם תרצו, קיבלנו עוד שיעור בפופוליזם של מחיר למשתכן, אותה הבטחה מתוקשרת של שר האוצר לספק דיור מוזל לכל זוג צעיר מחוסר דירה בישראל. שיטה שכמובן לא מציעה חלוקת דירות בחינם, אלא מבטיחה הנחה של 200-300 אלף שקל לדירות חדשות, באמצעות סבסוד הקרקע והפיתוח ומתן מענקים לרוכשי דירה בפריפריה.

הפתרון המדובר (שגם עולה לקופת המדינה מיליארדי שקלים, אבל נניח שאכן המטרה מצדיקה זאת) מציע למחוסרי דירה להשתתף בהגרלה לרכישת דירה במחיר של כמיליון שקל בראש-העין, 1.2 מיליון שקל בראשון-לציון, או 700 אלף שקל בעפולה ובאשקלון.

ברוב המקרים (ודאי אלה שבטבעת של אזור הביקוש), מדובר במחיר גבוה יותר ממחיר דירה "רגילה", כמו זו שקנה בזמנו שר האוצר וניתן לקנות גם היום באולגה, חדרה. למעשה, מי שיכול כלכלית לקנות דירה במחיר למשתכן שמסבסד כעת השר כחלון (אחרי שהתמזל מזלו לזכות בהגרלה), יכול באותו מחיר (או פחות) לקנות דירה צנועה וישנה על חוף הים של חדרה, אולי אפילו את זו שבה גר בזמנו השר ורעייתו.

ואם תשאלו את כחלון עצמו, בשקט כמובן, יכול מאוד להיות שהוא אפילו יודה שעדיף לקנות דירת 2-3 חדרים באולגה (מרבית הדירות יושבות בבניינים בני 2 קומות בלבד, פחות מחצי קילומטר מחוף הים), מאשר דירת 4 חדרים חדשה - על הנייר - במחיר למשתכן בעפולה. אבל בשביל זה לא צריך את שר האוצר.