איראן נגד קים קרדשיאן: מאשימה אותה בקונספירציה

לדברי דוברים ממשלתיים, קרדשיאן משתפת פעולה עם אינסטגרם כדי לעודד נשים איראניות להעלות תצלומים שלהן תוך הפרת קוד הלבוש האיסלאמי

קים קרדשיאן / צילום: רויטרס
קים קרדשיאן / צילום: רויטרס

קים קרדשיאן, כוכבת הריאליטי האמריקאית, התפרסמה ברחבי העולם בתצלומיה החושפניים במדיה החברתית, אבל מבחינת הקיצונים במשטר האיראני היא נציגת קונספירציה של עולם הדוגמנות נגד הביטחון של הרפובליקה האיסלאמית.

מוסטפה עליזדה, דובר המרכז הממשלתי האיראני למאבק בפשעי הסייבר המאורגנים, טען בשבוע שעבר שקרדשיאן משתפת פעולה עם פלטפורמת המדיה החברתית אינסטגרם כדי לעודד נשים איראניות להעלות תצלומים של עצמן לרשת תוך הפרת קוד הלבוש האיסלאמי וערעור יסודות המוסר של הרפובליקה.

המזימה הזו, הוא אמר, היא פרי מאמציהן של כמה ממדינות המפרץ הפרסי ובריטניה, שמעניקות "תמיכה כספית רצינית" לפנייה לנשים ולצעירים באיראן.

 

כדי לטרפד את האיום, איראן השיקה את "מבצע עכביש 2", שבמסגרתו נסגרו כ-150 מכוני יופי וסלוני צילומים בטהרן, והוגשו כתבי אישום נגד כ-30 דוגמניות, מאפרים וצלמים, ששמונה מהם נשארו במעצר. לפי עליזדה, הפרשה הזו היא יותר מאשר מאבק על קוד הלבוש ההולם.

החוגים הקיצוניים במשטר האיראני - בעיקר במשמרות המהפכה, בזרוע המשפטית ובפרלמנט היוצא - מאמינים שלמרות הסכם הגרעין שהושג בשנה שעברה עם המעצמות, ארה"ב רוצה להחליף את המשטר בטהרן באצעות "קמפיין רך" שמעודד צעירים וצעירות בפרט לאתגר את האידיאולוגיה של המהפכה האיסלמית באמצעות המדיה החברתית.

הרפורמיסטים באיראן אומרים שהמסע נגד הצעירים, שבמסגרתו גם בוטלו הופעות מוזיקה ונעצרו נהגים על "התנהגות לא-איסלאמית", הוא חלק ממאבק כוח מתגבר בין הקיצונים למתונים שמקורבים לנשיא חסן רוחאני, שיעמוד לבחירה מחודשת בשנה הבאה.

"הקיצונים מנסים לפעול נגד התקוות של אנשים לרפורמות", אמר פרשן שתומך ברפורמיסטים. "המטרה העיקרית היא לגרום לאנשים להתאכזב מרוחאני, ולהראות שהנשיאות שלו הביאה רק עוד הגבלות חברתיות ופוליטיות".

הקיצונים ספגו תבוסה בבחירות לפרלמנט שהיו במארס. מועמדים שוחרי רפורמות לפרלמנט ולמועצת המומחים - אסיפה שיכולה לקבוע מי יהיה המנהיג העליון הבא אם האייטולה עלי חמנאי בן ה-76 ימות בשמונה השנים הבאות - נבחרו למרות שהגופים הקיצוניים במדינה גינו את רוב מנהיגיהם.

"הקיצונים זועמים והם לא יודעים מה לעשות", אמר אנליסט רפורמיסטי אחר. "כעת יש להם מטרה אחת, שהיא לעשות את כל מה שהם יכולים כדי למנוע את בחירתו מחדש של עלי רוחאני".

הנשיא מצוי תחת לחץ לשפר את הכלכלה ולטפל במיתון הממושך ובאבטלת הצעירים שמגיעה ל-26%. התקשורת האיראנית התמלאה לאחרונה בכתבות על ניסיונות התאבדות בגלל לחצים כלכליים. הקיצונים עושים ככל יכולתם כדי לנצל את הבעיות הכלכליות, ומאשימים בהן את הממשלה ואת אי יכולתה לבטל את העיצומים הבנקאיים על איראן במסגרת המו"מ הגרעיני. בו זמנית הם מקשים את חייהם של בני מעמד הביניים, התומך העיקרי ברפורמות, באמצעות לחצים חברתיים ופוליטיים.

משתפת פעולה כביכול עם קרדשיאן, איראנית בשם אלהן עראב, שהעלתה לאינסטגרם תצלומים של עצמה בשמלות כלה, הופיעה בשבוע שעבר בבית משפט בטהרן כששיערה הבלונדי הארוך מכוסה בצעיף שחור צנוע. היא השמיעה "וידוי" טלוויזיוני שבו היא הפיצה את המסר של הקיצונים, שלפיו "אינסטגרם עזר לי מאוד בסטייה המוסרית הזו". היא הוסיפה שהיא החליטה "מרצונה לשתף בנות אחרות בחוויה המרה הזו". ההגנה שהיא קיבלה, אמרה עראב, לא הייתה שווה את האובדן של כבודה העצמי וסיכוייה להינשא.

היו עוד נשים שנפלו קורבן להצקה של הקיצונים. גזר דין כבד במיוחד הושת על נרגס מוחמדי, פעילת זכויות אדם שנידונה ל-16 שנות מאסר בשבוע שעבר אחרי שהורשעה בכמה סעיפי פשע נגד המדינה.

פאזה האשמי, בתו של הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני שתומך בקבוצות רפורמה, קיבלה גם היא איומים בתביעה אחרי שהיא העלתה לאינטרנט צילומים שלה עם אנשי הכת הבהאית, שהיא מחוץ לחוק באיראן.

המסע של הקיצונים לא משכנע איראנים רבים שהקיצונים פועלים מאמונה בדת או אפילו מתוך אידיאולוגיה. מורה בטהרן אמרה: "זו מדינה שבה זונות מפרסמות את שירותיהן בגלוי במדיה החברתית ומחפשות לקוחות ברחובות, אבל מחנכות ונשות מקצועות חופשיים נכלאות בבתי סוהר".