IBI השקיעה 50 מ' ד' באמצעות לנדינג קלאב שמנייתה קרסה

"גלובס" חושף את הקשר הישראלי לפרשת הקריסה בענקית מימון ההמונים האמריקאית ■   למדריך הלוואות חברתיות

אמיר גולן, מנהל קרן אי.בי.אי CCF / צילום: אי.בי.אי
אמיר גולן, מנהל קרן אי.בי.אי CCF / צילום: אי.בי.אי

החקירה והחשדות הנוגעים לענקית מימון ההמונים האמריקאית לנדינג קלאב (Lending Club), גרמו למניית החברה לאבד כמחצית מערכה בחודש האחרון. זאת, לאחר שמייסד ומנכ"ל חברת ההלוואות המקוונות, רנו לפלנש, התפטר מתפקידו בעקבות חקירה פנימית שחשפה שהחברה מכרה ביודעין למשקיע שלה חבילת הלוואות בסך 22 מיליון דולר, בניגוד לתקנות החברה ולהנחיות הלקוח.

בינתיים, ל"גלובס" נודע כי לפרשת לנדינג קלאב יש גם "קשר ישראלי". מדובר בקרן אשראי צרכני שהשיק בית ההשקעות אי.בי.אי באפריל 2014, שנקראת אי.בי.אי CCF, ופועלת באמצעות הפלטפורמה של לנדינג קלאב. כ-50 מיליון דולר מכספי הקרן הועמדו ומטופלים דרך לנדינג קלאב, למרות שהתיק שייך במלואו לאי.בי.אי CCF.

קרן אי.בי.אי CCF ((Consumer Credit Fund, בניהולו של אמיר גולן, היא קרן השקעה ייחודית בשוק המקומי, שמשקיעה באשראי צרכני דרך פלטפורמות P2P. ההשקעה בקרן אפשרית רק ללקוחות מוסדיים ולמי שמוגדרים על ידי רשות ני"ע כ"לקוחות פרטיים כשירים". בבית ההשקעות טוענים כי הקרן מנהלת כיום כ-100 מיליון דולר, כך שמחציתם הושקעו דרך לנדינג קלאב.

מבית ההשקעות אי.בי.אי נמסר היום בתגובה כי: "לקוחות קרן CCF אינם חשופים ומצבם לא השתנה כתוצאה מהאירועים בלנדינג קלאב. אין קשר בין מחיר המניה לתשואת הקרן או בין מצבה של לנדינג קלאב למצב הלווים. לאי.בי.אי בעלות מלאה על ההלוואות, והיא אינה חשופה בשום אופן למאזן של לנדינג קלאב".

עוד אומרים בבית ההשקעות כי "הקרן מניבה כבר חודשים תשואות חיוביות ואין כל צפי לשינוי בהחזרי הלווים. מהקמתה, CCF מפזרת את סיכוני הגוף מחולל ההלוואות על-ידי שימוש בפלטפורמה נוספת בארה"ב המהווה כ-50% מהמלאי, ובוחנת אפשרויות נוספות מעת לעת".

איימה לשבור את המודל המסורתי

פרשת אי הסדרים שנתגלו בלנדינג קלאב (שהונפקה ב-2014 וכבר נסחרה לפי שווי של 8 מיליארד דולר לעומת 1.5 מיליארד דולר כיום) הובילה לדיון בארה"ב האם החברה - שאיימה לשבור את מודל האשראי באמצעות מתווך (לרוב בנק) - מאיימת עתה לשבור את מודל מימון ההמונים. זאת, על רקע הצמיחה האדירה של התחום הזה (המכונה "הלוואות עמית לעמית", או P2P) בעולם, וגם בישראל.

באי.בי.אי זיהו את התחום כאטרקטיבי לצמיחה, ולפיכך הקימו כאמור את קרן CCF. באתר אי.בי.אי מסבירים כי "הלוואות עמית לעמית (P2P Lending) הן תחום הצומח במהירות. החברה הגדולה בעולם בתחום היא לנדינג קלאב האמריקאית... והשנייה בגודלה היא פרוספר מרקטפלייס הפרטית... שתי החברות פיתחו פלטפורמה אינטרנטית המאפשרת זירת מפגש בין פרטים הזקוקים להלוואה לבין משקיעים פרטיים, בנקים, בנקי השקעות וקרנות גידור, המלווים להם כסף".

בסביבתו אי.בי.אי מציינים שבית ההשקעות בוחר באופן אקטיבי את ההלוואות שהוא רוכש מלנדינג קלאב ומוודא "שהן עומדות בקריטריונים שהוגדרו ומפקח ברמה יומית על פיזור הנכסים ורמת הסיכון". כך, הם מסבירים, הקשר של קרן CCF לפלטפורמה של לנדינג קלאב הוא ביצוע עסקאות דרכה והסתייעות בה להליכים "טכניים" אחרים, כאשר CCF והמשקיעים בה הם בעלים ישירים על ההלוואות. כך, לפי שעה, לקוחות CCF אינם חשופים ומצבם לא השתנה כתוצאה מהאירועים בלנדינג קלאב.