אושר בממשלה: במקום משפט - קנס לעבירות תעבורה ובנייה

עד כה, החוק קבע כי ברירת המחדל עבור חלק מהעבירות המקומיות היא זימון למשפט שניתן להמיר בקנס ■ מעתה: ברירת המחדל בעבור כלל העבירות המקומיות תהא תשלום קנס ■ שקד: "צעד נוסף למניעת הצפה בבתי המשפט"

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק "ביטול ברירות קנס" בעבירות מקומיות מסוג תעבורה, תכנון ובנייה, שהגתה שרת המשפטים איילת שקד. עד כה, קבע החוק סדרי דין ייחודיים בכל הנוגע ל"עבירות קנס", שבגינן ניתן לשלם סכום קצוב ולא לעמוד לדין. כך, הייתה בחוק אבחנה בין עבירות "ברירת קנס" לבין עבירות "ברירת משפט".

ההבדל בין שתי העבירות נעוץ בברירת המחדל: בעבירת "ברירת קנס", אדם מקבל הזמנה להישפט, אך יכול לחלופין לשלם קנס. במקרה שלא ינקוט בשום צעד, יתקיים בעניינו משפט. לעומת זאת, בעבירות מסוג "ברירת משפט", אדם מקבל הודעה לתשלום קנס, ואם ברצונו להישפט, עליו לבקש זאת מפורשות. במקרה שלא יעשה דבר בנדון, יועבר הקנס לגופי הגבייה.

אלא שעבירות "ברירת קנס" יוצרות עומס מיותר על מערכת בתי המשפט, שכן אנשים רבים נוטים לא לשלם קנסות מסיבות של שכחה, וכך גם במקרים רבים שמקומם אינו בבית המשפט אנשים מגיעים להתדיין ללא צורך. האזרחים, מצידם, נאלצים להיגרר לדיונים בבתי משפט על עבירות קלות, שניתן לסיימן בתשלום קנס בלבד.

מטרת התיקון המוצע היא לבטל לחלוטין את ההסדר של "ברירת קנס" (שברירת המחדל בהן היא משפט), ולהפוך את כל עבירות הקנס לעבירות מסוג של "ברירת משפט" (שברירת המחדל בהן היא תשלום קנס), כך שהמונח יאוחד ל"עבירת קנס".

לדברי משרד המשפטים, בבתי המשפט לעניינים מקומיים בירושלים קיים הבדל דרמטי בין אחוזי ההתייצבות בעבירות מסוג "ברירת קנס" לעבירות מסוג "ברירת משפט". בעוד שבסוג הראשון אחוזי ההתייצבות עומדים על 90%, בעבירות מסוג ברירת משפט אחוזי ההתייצבות עומדים על 15-20%. יש לציין כי רק עבירות החניה בירושלים עומדות על כ-6,000 תיקים, כך שמדובר בעשרות אלפי תיקים ברמה הארצית. הדבר גורם לעומס כבד ביותר על בית המשפט המקומי, בשעה שעבירות ברירת משפט יצמצמו דרמטית את העומס.

עד כה, 50 רשויות כבר עברו לשיטת "ברירת משפט". החוק יחיל את השינוי על 200 רשויות נוספות, וכך, כאמור, יפחת העומס מבתי המשפט.

שרת המשפטים איילת שקד: "התיקון לחוק מציע דרך מהירה ואפקטיבית לתשלום קנסות, מבלי לעמוד בפני שופט, ומהווה צעד נוסף למניעת הצפה במספר המקרים המתדפקים על דלתות בית המשפט. אין טעם בהותרת הסדרים היסטוריים, המכבידים על המערכת ועובדיה, על כנם, אלא לשאוף ליעילות מרבית בזמן מינימלי".