חשד: מירמה והונאה ע"י יועצים וספקים של חברות ממשלתיות

רשות המסים: מספר חברות ייעוץ בתחום המטבחים התעשייתיים, שנשכרו ע"י גופים שונים, בהם גופים ציבוריים וממשלתיים, חברו לבעלים ומנהלים בחברות המספקות שירותים בתחום זה והונו בצוותא את החברות והגופים ששכרו את שירותיהם

שוחד / צילום: שאטרסטוק
שוחד / צילום: שאטרסטוק

רשות המסים והמשטרה הודיעו היום (א') על סיום חקירת פרשה מסועפת ומורכבת, אשר חשפה חשד למנגנון שיטתי של מירמה על-ידי יועצים חיצוניים וספקים שהועסקו בפרויקטים שונים, בין היתר עבור חברות ממשלתיות ולקוחות מהמגזר הציבורי, תוך ביצוע עבירות הלבנת הון ומס וכן תוך ביצוע שוחד על-ידי חלק מהמעורבים. 

החקירה נוהלה על-ידי מחלק חקירות ייעודי העוסק בחשיפת שחיתות ציבורית בחברות הממשלתיות ביחידה הארצית של המשטרה, בשיתוף-פעולה עם חקירות מס הכנסה מרכז ברשות המסים ובליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

על-פי רשות המסים, ראשית החקירה בתלונה שהוגשה מטעם רכבת ישראל, אשר העלתה חשד לכך שיועץ חיצוני, שנשכר מטעם הרכבת לפרויקט בתחום המטבחים התעשייתיים, פעל לקידום ענייניו של ספק מסוים במכרז, תמורת עמלה מהספק. בהמשך, בוסס חשד לכך שהשיטה נהוגה בקרב יועצים וספקים נוספים בתחום זה, והחקירה הורחבה לכדי בחינת חשדות אלה.

בחודש יוני 2015 החלה החקירה הגלויה עם מעצרם וחקירתם של מספר יועצים וספקים חשודים, במהלכה נחקרו עשרות מעורבים, חלקם באזהרה, בוצעו חיפושים, נתפסו ונבחנו מסמכים ומוצגים רבים, בוצעו מגוון פעולות חקירה, וכן נתפסו נכסים, רכוש וחשבונות בנק לצרכי בקשת חילוט.

מממצאי החקירה עולה כי מספר חברות ייעוץ בתחום המטבחים התעשייתיים, אשר נשכרו על-ידי גופים שונים, בהם גופים ציבוריים וממשלתיים, חברו לבעלים ומנהלים בחברות המספקות שירותים בתחום זה והונו בצוותא את החברות והגופים ששכרו את שירותיהם.

עוד נטען כי היועצים פעלו באופן שיטתי ומובנה לגביית עמלות מספקים בתמורה לקידום בחירתם לביצוע פרויקטים, תוך שהגופים אשר שכרו את שירותי הייעוץ ועבורם מבוצע הפרויקט אינם מודעים לכך שהם מחויבים על העמלה וסומכים את ידיהם על היועצים שבחירת הספקים, המפרטים והתעריפים מבוססים על שיקולים מקצועיים.

החקירה ביססה חשד להתנהלות השיטתית ולביצוע שורת עבירות מירמה במספר פרויקטים וכלפי מספר גופים, חלקם ציבוריים וממשלתיים.  

בסיומה של החקירה התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע שורת עבירות ובהן קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות נוספות על-ידי 10 חשודים - יועצים וספקים. בעניינו של אחד היועצים גובשה, בנוסף לעבירות המירמה, תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד והפרת אמונים; ובעניינו של אחד הספקים גובשה גם כן תשתית ראייתית לביצוע עבירת שוחד.

התיק יועבר בימים הקרובים לפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) המלווה את החקירה, לעיון והחלטה. כנהוג, לצד העברת תיק החקירה, יועברו לגופים הרלוונטיים תובנות שרוכזו במהלך החקירה ובסיומה, הנוגעות לתהליכים ושיטות עבודה בהקשר לשכירת שירותיהם של יועצים וספקים חיצוניים.