תבוסה לשרה נתניהו: נדחתה בקשתה לפסול את השופטת פרוז'ינין

אשת רה"מ ביקשה לפסול את השופטת דיתה פרוז'ינין מלדון בתביעה שהגיש עובד משרד רה"מ לשעבר, גיא אליהו, זאת בטענה כי השופטת כבר גיבשה דעה מוקדמת עליה בעת שקיבלה את תביעת מני נפתלי

תבוסה משפטית לאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו: נשיא בית הדין הארצי לעבודה, יגאל פליטמן, דחה היום (ב') את בקשתה של נתניהו לפסול את נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופטת דיתה פרוז'ינין, מלדון בתביעה שהגיש עובד משרד ראש הממשלה לשעבר, גיא אליהו, נגד המשרד. זאת, בטענה כי השופטת כבר גיבשה דעה מוקדמת על נתניהו בעת שקיבלה את תביעתו של מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה. כזכור, פרוז'ינין פסקה לנפתלי פיצוי בסך 150 אלף שקל וקבעה כי נתניהו התנהגה כלפיו כ"מעסיקה פוגענית". 

"לא מצאתי כי מתקיימות נסיבות אובייקטיביות המעלות חשש ממשי לקיומו של משוא-פנים מצד בית הדין האזורי לעבודה, משנסיבות המקרה אינן באות בגדר המקרים החריגים שבהם ערכאת הערעור תתערב בדעתו של בית המשפט הדיוני הסבור כי בידו להמשיך ולנהל את ההליך באובייקטיביות", כתב פליטמן בהחלטתו.

 

לאור דחיית ערעורה של נתניהו, חייב אותה פליטמן לשאת בהוצאות המשפטיות של אליהו והמדינה בהליך בסך 2,000 שקל. 

פליטמן ציין כי קיימים הבדלים מהותיים בין שני ההליכים, השוללים את טענת נתניהו כי דעתה של השופטת נעולה בתביעת אליהו, ובהם כי אין מדובר באותו הרכב שפסק בעניין נפתלי (שכן לצדה של השופטת פרוז'ינין יושבים שני נציגי ציבור שלא דנו בתיק נפתלי - נחמה אנג'ל ורמי לוי. ח',מ').

עוד ציין פליטמן כי הסעדים שנתבעו בשתי התביעות אינם זהים, ואף התשתית הראייתית אינה זהה. 

פליטמן העיר כי מקרה שבו שופטת אחת דנה בתביעות שונות נגד אותו מעסיק, אינו חריג. "באורח טבעי, הרכבי בתי הדין האזוריים דנים בתביעות שונות של מספר עובדים את אותו מקום העבודה. בתביעות הללו יקרה תדיר כי ראש המותב יהיה אותו ראש מותב בכל התביעות נגד אותו מקום עבודה, ואילו נציגי הציבור אפשר שיהיו שונים בכל תיק ותיק". 

באשר לטענות נתניהו נגד העובדה שהפרוטוקלים מתיק נפתלי משמשים בתיק אליהו, כתב פליטמן כי "לא אחת ועל-מנת לייעל את הדיון, מסכימים הצדדים להתדיינות כי הפרוטוקולים של הדיונים הקודמים בתיקים האחרים יוגשו גם לתיק הנדון. בכך, אין כל סיבה או הצדקה לפסילה בדיעבד, לאחר מתן פסק הדין הראשון שניתן על-ידי אחד ההרכבים באחת מאותן תביעות, את כל המותבים שדנים בתביעות האחרות נגד אותו מקום עבודה". 

אליהו, שעבד כאיש תחזוקה במשרד ראש הממשלה, תבע את המשרד בשל מה שהוא מכנה "העסקתו בתנאים פוגעניים ובשל הפרת חוקי העבודה". אליהו הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, ובה הוא דורש 650 אלף שקל, והיא הצטרפה, כאמור, לתביעה דומה שהגיש מני נפתלי.

שתי התביעות נדונו בפני נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, דיתה פרוז'ינין, שלצדה ישבו נציגי ציבור שונים. פרוז'ינין קיבלה, כאמור, את תביעתו של נפתלי ברובה ופסקה לו פיצוי בסך 150 אלף שקל.

בחודש מארס האחרון הגישה נתניהו לשופטת בקשה כי תפסול את עצמה מלדון בתביעה שהגיש אליהו נגד המשרד. זאת, בטענה כי השופטת כבר גיבשה עמדה בנוגע להתנהלות נתניהו כ"מעסיקה פוגענית", כאמור, בעת שדנה בתיק נפתלי.

בבקשה כתבה נתניהו, באמצעות עו"ד יוסי כהן, כי קביעות בית הדין לעבודה ביחס לשרה נתניהו בפסק הדין בתיק מני נפתלי מחייבות את פסילת השופטת ואת הימנעותה מלדון בתיק אליהו. 

"לאחר שבית הדין קבע בפסק דין נפתלי כי מעון ראש הממשלה נוהל באופן העולה כדי העסקה פוגענית, כל שנותר לו הוא להכריע בתיק גיא אליהו באופן זהה", נכתב בקשה. "דעתו של בית הדין בהקשר לשאלת ההעסקה הפוגענית כבר הובעה מפורשות, עמדתו ידועה, נהירה, ברורה, קביעותיו הנחרצות והחד-משמעיות בפסק הדין מחייבות את המסקנה הבלתי נמנעת כי בתק אליהו חייב הוא למעשה לקבוע קביעות זהות בכל הקשור לטענת העסקה פוגענית. למעשה, תפקידו של בית הדין בתיק אליהו מתמצה לכל היותר במתן 'חותמת גומי' לאותן קביעות שקבע בפסק הדין".

השופטת דחתה את בקשתה של נתניהו וסירבה לפסול את עצמה. נתניהו לא השלימה עם ההחלטה וערערה עליה לבית הדין הארצי לעבודה. בערעורה טענה נתניהו שוב כי "מרגע שהשופטת קבעה בפסק הדין בעניין מני נפתלי כי גיא אליהו הועסק במעון ראש הממשלה בהעסקה פוגענית, מבלי שנתבקשה לעשות כן - דעתה נעולה. המשחק מכור".

היום, כאמור, נדחה ערעורה של נתניהו, ובקרוב תפרסם פרוז'ינין את פסק דינה בתביעת אליהו.