מיזוג הדשנים הגדול: באייר תרכוש את מונסנטו ב-62 מיליארד ד'

העסקה, שתשולם במזומן, נעשית חודש בלבד לאחר כניסתו של מנכ"ל באייר החדש לתפקידו ■ המשקיעים חוששים שהמחיר גבוה מדי: מניית באייר בשפל של שנתיים וחצי

מוצרים של מונסנטו. ניסתה בעבר בעצמה לרכוש את יצרנית קוטלי החרקים סינג’נטה / צילום: בלומברג
מוצרים של מונסנטו. ניסתה בעבר בעצמה לרכוש את יצרנית קוטלי החרקים סינג’נטה / צילום: בלומברג

חברת התרופות הגרמנית באייר מציעה לרכוש את החברה האמריקאית מונסנטו בעסקת ענק של 62 מיליארד דולר במזומן, וליצור בכך את יצרנית הדשנים החקלאיים והזרעים המהונדסים גנטית הגדולה בעולם. המשקיעים חוששים שהמחיר גבוה מדי.

באייר הציעה 122 דולר לכל מניה של מונסנטו  במזומן בהצעתה הכתובה מ-10 במאי, מסרה החברה מלברקוזן בגרמניה בהודעה שפרסמה היום (ב'). זהו מחיר גבוה ב-37% ממחיר הנעילה של מניית מונסנטו ב-9 במאי. המימון ייעשה בשילוב של הנפקות אג"ח ומניות, וכ-25% משווי הפעילות של מונסנטו יבואו ממכירת מניות לבעלי מניות קיימים של באייר.

ההצעה מספקת למשקיעים הצצה להלוך הרוח של מנכ"ל באייר החדש, ורנר באומן, שמנסה לבצע את ההשתלטות הגדולה ביותר של חברה גרמנית פחות מחודש אחרי כניסתו לתפקיד. קניית מונסנטו מסנט לואיס תעניק לבאייר את אספקת הזרעים החקלאיים הגדולה בעולם ואת מעמד החלוצה בביוטכנולוגיה של גידולים. הזרעים המהונדסים גנטית שמונסנטו החלה לשווק לפני 20 שנה מהווים היום את רוב יבולי התירס ופולי הסויה שגדלים בארה"ב.

שתי החברות מצויות ב"דיונים קונסטרוקטיביים", אמר באומן. מניית באייר איבדה הבוקר 3.4% ל-86.48 אירו במסחר בפרנקפורט, שפל של יותר משנתיים וחצי.

ביום ' שעבר נרשמה הירידה היומית התלולה ביותר בשבע שנים במניה, לאחר שבאייר אישרה את הצעתה לרכישת מונסנטו בלי לפרסם את הפרטים הפיננסיים. מונסנטו לא הגיבה רשמית, מלבד הודעה שהיא בוחנת את התנאים.

"מה שראינו בשבוע שעבר היה תגובה לא מושכלת של התקשורת, מפני שלא פרסמנו אז את פרטי ההצעה שלנו", אמר באומן לכתבים היום. הוא הוסיף: "אנחנו משוכנעים לגמרי בהיגיון של ההצעה שלנו".

לפי באייר, העסקה תוסיף כ-5% לרווח למניה בשנה המלאה הראשונה אחרי השלמת המיזוג, ואחוז דו-ספרתי בשנים שלאחר מכן. החברה הגרמנית צופה שיפור לרווחים גם מחיסכון צפוי של 1.5 מיליארד דולר מהשנה הרביעית למיזוג.

מבחינת מונסנטו, העסקה היא היפוך של תפקידים. החברה ניסתה בעבר לרכוש את יצרנית קוטלי החרקים השווייצית סינג'נטה, אך היא נטשה את הצעת המיזוג הזו בהיקף 43.7 מיליארד דולר באוגוסט 2015, מפני שהשווייצים סירבו להצעת המחיר.

תעשיית הזרעים והיבולים החקלאיים משנה את פניה בעקבות סדרת עסקאות גדולות. כמצ'יינה הסכימה בפברואר לקנות את סינג'נטה בכ-43 מיליארד דולר. דופונט ודאו כמיקל מתכוונות להתמזג ולהנפיק לאחר מכן את חטיבת מדעי הגידולים שלהן (ראו מסגרת).

קונסולידציה הכרחית בעסקי החקלאות

זמן קצר אחרי שיו"ר סינג'נטה מישל דומארה דחה הצעת השתלטות בהיקף 46 מיליארד דולר של מונסנטו באוגוסט שעבר, הוא התנבא שיהיו עוד עסקאות בהמשך הדרך. "כולנו משוכנעים שעסקי החקלאות ייראו אחרת לגמרי בעוד חצי שנה", אמר והוסיף שכל חברה גדולה מנהלת שיחות עם חברות אחרות.

הנבואה הזו בהחלט הגשימה את עצמה. ביום ה' שעבר התברר שבאייר, קבוצת הכימיקלים והתרופות הגרמנית, מעוניינת בעסקת ענק עם מונסנטו, שידועה בעיקר בזרעים המהונדסים גנטית שלה. היום הוגשה הצעת הרכש באופן רשמי. עסקה כזו תהיה עסקת הענק השלישית במגזר האגרו-כימי בחצי שנה, אחרי הודעת דופונט על מיזוג עם דאו כמיקל והשתלטות כמצ'יינה על סינג'נטה.

עסקי החקלאות מצויים תחת לחץ זה כמה שנים מאחר שמחירי היבולים צנחו בעקבות יבולי שיא. הירידה בהכנסות החקלאים השפיעה ישירות על רווחי חברות האגרו, ותחזית העסקים הגרועה העיקה על מחירי המניות שלהן.

פול מסעוד, אנליסט בשטיפל, אומר ש"על רקע מחירי היבולים הנמוכים, קונסולידציה הופכת ליותר ויותר הכרחית כדי להרחיב את נתחי השוק ואולי אפילו לצמוח".

כישלון הצעת המיזוג של מונסנטו לסינג'נטה בשנה שעברה הצית שיחות מיזוג רציניות אחרות, כאשר החברות החלו לחשוב על הקמת חטיבות גדולות לכימיקלים וזרעים חקלאיים. תחילה ניסתה סינג'נטה להתמזג עם פעילות האגרו-ביזנס של דופונט, וכשלה בכך. אחר כך הודיעה דופונט על כוונתה להתמזג עם דאו כמיקל ולהתפצל לשלוש חברות בנות.

ברקע ניסתה BASF הגרמנית להתמודד על סינג'נטה ולפצל אגב כך את החטיבה החקלאית שלה, אך בסופו של דבר היא לא יכלה להתמודד עם הצעת המזומנים הענקית של כמצ'יינה.

שתי העסקאות הללו (דופונט-דאו כמיקל, כמצ'יינה-סינג'נטה) השאירו את מונסנטו, BASF ובאייר בחיפושים קדחתניים אחרים אופציות אחרות. "דאו-דופונט וכמצ'יינה-סינג'נטה יצרו קבוצות ענקיות, ולכן השלוש האחרות היו צריכות לחפש מיזוג כלשהו", אמר ג'ים תומאס מ-ETC גרופ, חברת מחקר בתחום.

אם באייר ומונסנטו יגיעו לכלל עסקה, החברה האמריקאית תממש את האסטרטגיה שלה - תגבור עסקי הכימיה - מה שהיא ניסתה לעשות בשנה שעברה בהצעת המיזוג עם סינג'נטה. "מיזוג עם באייר יהפוך למאוזן הרבה יותר בין חטיבת הזרעים לחטיבת הכימיקלים. מונסנטו תביא חשיפה גדולה לתחום הראשון, ובאייר לתחום השני", אמר קית דנינג'ר מחברת הברוקרים טוליבטרי פייננשל.

מבחינת באייר, העסקה תאפשר לה להקפיץ בכמה ליגות את עסקי החקלאות שלה. אנליסטים העריכו שהיא תוכל להכפיל ויותר את המכירות השנתיות, מ-12 מיליארד ל-28 מיליארד דולר, ותהיה גם הזדמנות למכור (בספין-אוף) את החטיבה הזו.

באייר אותתה בעבר שהיא מעוניינת להרחיב את עסקי הזרעים שלה ולחזק את חטיבת מדע הגידולים, והיא מחפשת לצורך זה רכישות או בריתות. המנכ"ל לשעבר מרין דקרס אמר ל"פייננשל טיימס" בשנה שעברה שבאייר תהיה קונה יותר ממוכרת בעסקי החקלאות.

אם באייר ומונסנטו יגיעו להסכם, אנליסטים בברנסטין מעריכים את הסינרגיה בכ-1.5 מיליארד דולר בשנת 2020.

פירושה של עסקה כזו יהיה שעסקי החקלאות של BASF יתקשו להתמודד. עם צנרת מוצרים חלשה והתמקדות בקוטלי פטריות באירופה, החברה הזו לא תוכל להתמודד מול שלוש הקבוצות המאוחדות היריבות. "BASF תסבול כשחקנית משנית בתחום ההגנה על יבולים בשוק העולמי", מעריכה חברת ברנסטין.

הקונסולידציה תצמצם את מספר השחקניות בשוק. מונסנטו-באייר תחזיק בכרבע משוק הכימיקלים החקלאיים העולמי, ובקצת מתחת לשליש משוק הזרעים העולמי.