"ליקויים במנגנוני הניהול של חלמיש; התנהלות בלתי נסבלת בהליך הפינוי של כפר שלם"

תוהו ובוהו בחברה הממשלתית חלמיש - זו התמונה שעולה מדוח מבקר המדינה שעסק בפעילות החברה בין אוקטובר 2013 לדצמבר 2014. חלמיש, שהוקמה ב-1961, היא חברה ממשלתית-עירונית לדיור, שיקום והתחדשות שכונות בתל אביב-יפו, המחוזקת בחלקים שווים על ידי מדינת ישראל ועיריית תל אביב-יפו.

במסגרת הביקורת של המבקר התגלה כי רואה החשבון המבקר של החברה מועסק בתפקיד 14 שנה, זאת בניגוד לכללי רשות החברות המגבילים את הכהונה ל-6 שנים בלבד. עוד עולה, כי המדינה לא דאגה למנות דירקטורים לחברה כנדרש, מה שהטה את הכף לטובת נציגי העירייה בדירקטוריון והוביל ל"צמצום הפיקוח של המדינה על החברה באמצעות נציגיה בדירקטוריון".

המבקר מפרט שורה של ליקויים באיוש תפקידים ואי-איוש תפקידי מפתח בחברה בתקופת הביקורת. כך למשל, תפקיד מנהלת אגף הנדסה ואחזקה בחברה לא אויש משנת 2011 ועד דצמבר 2015, וזאת למרות "רגישותה של משרה זו וחשיבותה", על פי המבקר. גם התקשרות החברה, שהיא כאמור ממשלתית-עירונית, עם בעלי מקצוע חיצוניים לא הוסדרה כראוי: "עורכי דין לא נבחרו כדין בידי ועדת המכרזים, או שהעסקתם לא אושרה מראש על ידי הרשות כנדרש, או שהעסקתם חרגה מהגדרת העבודה שהאישור ניתן לשמה. דירקטוריון החברה בחר לה יועץ משפטי קבוע בניגוד לתקנות ההתאגדות שלה ובניגוד להוראות הרשות".

מבקר המדינה נוגע בדוח בנושא נוסף והוא הביקורת הפנימית בחברת חלמיש, שעל פי הממצאים לא נידונו כראוי ולא בפרק הזמן הסביר לאחר השלמתם. נזכיר, כי המבקר התייחס בדוח הקודם שלו לבעיה, וכעת הוא שב ומתריע כי הוא "רואה בחומרה את המשך קיומם של ליקויים בתחום הביקורת הפנימית בחברה גם בתקופת הביקורת, שכן יש בליקויים אלה כדי לפגוע ביכולת הדירקטוריון לפקח על ניהול החברה".

בדוח ישנה גם ביקורת נרחבת על הליך הבחירה של חברת ייעוץ שתסייע בנושא פינוי כפר שלם. על פי המבקר, הפניות לחברות הייעוץ נעשו בניגוד לכללי נוהל ההתקשרות התקינים, ובחברה אף גרמו לכמה חברות ייעוץ להבין שהליך הבחירה בוטל, בו בזמן שהוא נמשך עם חברה אחרת. המבקר כותב בדוח כי מדובר במהלך שפגע בשקיפות ובשוויון ההליך.

בהמשך קובע המבקר כי חלמיש לא הצליחה להתקדם בפינוי כפר שלם, ואף פעלה על פי נתונים לא מעודכנים. כך, החלטות הקשורות להקפאת הליכים משפטיים אודות פינויים והארכתם התקבלו ללא דיון מעמיק, כמו גם קביעת קריטריונים לפיצוי שלא נוהלה כנדרש. בנוסף התגלה ניגוד עניינים של חבר מועצת עיריית תל אביב, אהרון מדואל, שתפקד במקביל גם כמזכיר ועד כפר שלם. "נוכח העניינים המוסדיים והאישיים של מזכיר הוועד הנוגעים לחברה ולטיפולה בכפר שלם, לרבות התביעה לפינויו שהגישה חברת חלמיש והייתה תלויה ועומדת נגדו באותה עת, מן הראוי היה שיימנע בתפקידו בעירייה מטיפול ישיר בנושא כפר שלם, ובכלל זה בבחירת הדירקטורים שימונו לחברה מטעם העירייה", כך מבקר המדינה.

נציין, כי בתשובתה לדוח בנושא מסרה העירייה כי "בסמוך לבחירתו של מזכיר הוועד למועצת העירייה, חיווה היועץ המשפטי של העירייה את דעתו כי במסגרת כהונתו כחבר המועצה מנוע מזכיר הוועד מלעסוק בנושא הטיפול בכפר שלם". עם זאת מציין המבקר, כי העירייה לא המציאה חוות דעת בעניין זה.

אהרון מדואל מסר בתגובה כי "נושא כפר שלם הוא נושא מרכזי שבו עסקה ועוסקת תנועתי כולל במערכת הבחירות. כל אזכור של ניגוד עניינים בהקשר זה הוא ניסיון להשתיק נבחר ציבור על ידי דרג פקידותי שטחו עיניו מלראות את שלל ניגודי העניינים האמיתיים. ניגוד העניינים האמיתי כלפי הציבור בכלל וציבור הבוחרים בפרט, היה מתקיים אם לא הייתי עוסק בכפר שלם".

לסיכום קובע המבקר כי "הליקויים (במנגנוני הניהול, הפיקוח והבקרה - א"ח) הללו של חלמיש פגעו בהתנהלותה וביכולת הדירקטוריון לפקח עליה. הביקורת העלתה כי טיפולם של המועצה ושל רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) בפינוי כפר שלם התאפיין בגרירת רגלים ובעיכובים ממושכים בקבלת החלטות. התנהלות זו היא בלתי נסבלת, ומעידה על חולשתם של הגורמים המעורבים בקבלת החלטות ובקידום פתרון לסוגיה. בהתנהלותם זו מנעו הלכה למעשה את קידום תוכנית הפינוי, השיווק והפיתוח של קרקעות כפר שלם, והכשילו את החברה במימוש ייעודה".