הצרפתים באים

יזם צעיר ונמרץ מתלונן מול ראש ממשלת צרפת על שקשה לעשות אצלו עסקים

מנואל ואלס במתחם SOSA. שיתוף פעולה אמיץ / צילום: מרין קרוזט
מנואל ואלס במתחם SOSA. שיתוף פעולה אמיץ / צילום: מרין קרוזט

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס, שהגיע השבוע לישראל כדי לקדם את יוזמת השלום הצרפתית, פתח את הביקור שלו בישראל דווקא בחצי יום של היי-טק וחדשנות. ביום ראשון בבוקר הוא חנך בדרום הארץ שדה סולארי המתוכנן להגיע להספק של 50 מגה-ואט באמצעות 200 אלף פאנלים סולריים הפרושים בשטח של למעלה מ-600 דונם. השדה הוא השקעה של חברת האנרגיה הצרפתית EDN, שזה השדה ה-11 שלה בישראל וההשקה שלו התקיימה בנוכחות השר להגנת הסביבה של ממשלת ישראל, אבי גבאי.

משם, המשיך ואלס למתחם SOSA בדרום תל אביב. זהו מרכז יזמות ההולך וממצב את עצמו כנקודת מפגש המייצרת ערך עבור היזמים המקומיים והקהילה הבינלאומית הנחשפת אליהם עקב העבודה הרבה שנעשית על ידי אנשי הצוות של SOSA, שמטרתה לרקום קשרים ולייצר הזדמנויות עסקיות עבור שני הצדדים. הביקור ב-SOSA התחיל במפגש מצומצם עם חמישה סטארט-אפים שנבחרו כמייצגים של סביבת היזמות והחדשנות הישראלית, לא רק בגלל חדשנותם אלא גם כי לכל אחד מהם יש הקשר רלוונטי לצרפת, כמדינה ששמה לעצמה מטרה לעודד את התעשיות המתקדמות שלה.

מצגות קצרות

התבקשתי על ידי אנשי SOSA להנחות את המפגש המרתק הזה, בין חמישה מיזמים ישראלים צעירים יחסית לבין ראש ממשלת צרפת ועימו גם השרה של ממשלתו לענייני הכלכלה הדיגיטלית. עוד נכחו באולם הקטן שגריר צרפת בישראל ושגרירת ישראל בצרפת, מנכ"ל SOSA רועי אורון, ומספר נציגים של קהילת ההון סיכון הישראלית.

הם האזינו למצגות הקצרות של היזמים הישראלים ולאחר כל מצגת התאפשר דיון קצר סביב הנושאים שהועלו בה. ראש ממשלת צרפת היה עירני, עיין בחומר שהוגש לו לגבי כל חברה ומדי פעם שאל שאלות וביקש הבהרות.

ניר מרום מחברת נובה לומוס, המייצרת פתרונות מבוססי תאים פוטו-וולטאים שמאפשרים כבר כיום אספקת חשמל ל 15 אלף בתים בניגריה, סיפר על צמיחת החברה, הקשרים הבינלאומיים שייצרה והפוטנציאל שלה להגיע בשנים הקרובות לעוד מיליוני צרכנים ברחבי אפריקה. שילוב של חדשנות עם חוצפה ישראלית ופוטנציאל עסקי משמעותי ביותר, שעשויים להשפיע באופן חיובי על מיליוני אנשים ברחבי היבשת ועל היכולת שלהם להנגיש מידע ויידע וחינוך טוב יותר לדור הצעיר.ואלס שאל שאלות והתעניין כיצד חברות התקשורת הצרפתיות יכולות להשתלב בתמיכה בחברה. על פי הנחייתו, מישהו בפמלייה שלו רשם הערות לביצוע בהמשך.

רפאל שומן, מנכ"ל חברת ניוזיק, שפיתחה אפליקציה המשמשת נגנים לניהול החומר המוזיקלי בו הם משתמשים לצורך עבודתם, סיפר על אופי העבודה בסטארט-אפ שלו שבחר להקים שני משרדים במקביל - בצרפת ובישראל. הוא סיפר איך הוא משלב את המעטפת האומנותית המכובדת לה הם זוכים בפריז, שם הם בקשר עם מיטב התזמורות והנגנים, עם החדשנות והקצב המהיר שבו קורים הדברים בישראל.

ראש הממשלה הצרפתי התחבר מן הסתם לדברים גם באופן אישי, לאור העובדה שאשתו היא נגנית כינור מוערכת ומוכרת בארץ מולדתה.

לג'רמי ברבט-אדונלג'ו, עולה חדש מצרפת, המנכ"ל של חברת pzartech העוסקת בניהול הדפסות תלת ממדיות לתעשיית החלפים, היה הרבה מה להגיד לראש ממשלת צרפת. הוא התלונן על הביורוקרטיה הקשה בפניה עומדים אנשי עסקים בצרפת, על זמן ההמתנה הממושך לקבלת תשובות והתהליכים המסורבלים מול הממשלה הצרפתית והביורוקרטיה שמקיפה אותה. היה משהו מרענן במעמד הזה, בו יזם צעיר ונמרץ עומד מול ראש ממשלת צרפת ומתלונן אצלו במילים מנומסות אך תקיפות על שכל כך קשה לעשות אצלו עסקים. ראש הממשלה הקשיב בנימוס, רשם לעצמו הערות ולאחר מכן ביקש גם מאנשיו להגיב.

כצפוי, הם סיפרו על יוזמות שונות של הממשלה, המיועדות לקצר תהליכים, לפשט אותם ולייעל אותם, על מנת לעודד חדשנות ויזמות. זה נשמע מוכר, אילו רק החליפו את הצרפתית בעברית - הם יכלו להישמע כמו שרים ופקידים בכירים בממשלת ישראל.

קידום השלום

עמנואל בן זקן, מנכ"ל חברת צ'קמרקס, הרשים את הצרפתים בפתרונות של החברה שלו בתחום אבטחת המידע. כחברה ותיקה יותר, המוכרת בכל העולם, הוא יכול היה לספר על הקשרים שלו עם לקוחות צרפתיים וגם על הקשיים למכור במקומות רבים בהם מחרימים את ישראל. זו היתה הזדמנות נאותה להודות לראש ממשלת צרפת על הצהרותיו הרשמיות והבלתי מתפשרות כנגד החרמות השונות על תעשיות ישראליות. הקהל מחא כפיים בפירגון. המציג האחרון היה אלי קן-דרור מחברת ויקומי, העוקבת אחרי הסנטימנטים של גולשים ומעניקה לאתרים המשתמשים בה אפשרויות לייצר תוכן המעורר בגולשים הזדהות חזקה וקשר טוב יותר איתם. ראש ממשלת צרפת התעניין בטכנולוגיה ושמח לשמוע על שיתופי פעולה עם שותפים צרפתיים גם בחברה הזו.

מאוחר יותר, על הגג של SOSA, הצופה אל הנוף האורבני של דרום תל אביב, מול קהל רחב יותר ואחרי דברי ברכה של חמי פרס וצביקה לימון, נציגי תעשיית ההון סיכון הישראלית באירוע, סיכם מנאול ואלס את רשמיו. הוא דיבר על ההשראה שאומת הסטארט-אפ מעניקה לו, על החשיבות שבהעמקת הקשרים בין הסביבות התומכות בשתי המדינות, על היכולת של טכנולוגיה וחדשנות לקדם את שתי המדינות אל תוך העידן החדש. וכמובן על הפוטנציאל של ההיי-טק הישראלי בהקשר של קידום השלום עם השכנים של ישראל, הנושא שלשמו הגיע בעצם לארץ. הקהל הקשיב לו בנימוס ומדי פעם פירגן במחיאות כפיים חמות.

מכאן, ביום בהיר וחם, כשברקע הנוף התל אביבי המרשים, ניתן היה לרגע לשכוח מכל מלחמות הפוליטיקאים, מהסערה הרועשת שאחזה את הארץ בימים האחרונים ומהכתף הקרה שהופנתה אל האורח שלנו מצידו של ראש ממשלת ישראל, עוד בטרם החל הביקור. לשעה אחת קלה זה היה קהל מאוחד של אנשי חדשנות ויזמות, נציגי שתי מדינות ידידות, ששיתוף פעולה אמיץ ביניהן יכול לקדם את כל הנוכחים שם על הגג של SOSA לעתיד טוב יותר ומבטיח בהחלט.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל