מנכ"ל משרד האוצר: "ביטול לימודי הליבה יפגע בפריון"

שי באב"ד הציג היום את תוכניות האוצר בחוק ההסדרים הקרוב להגדלת הפריון, צמצום פערים חברתיים ואי-שוויון והגברת היעילות של המערכת הציבורית ■ "נשלח עובדי מדינה לא יעילים לבקו"ם"

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

"מה שמעניין היום מנהל במשרד ממשלתי או בגוף ציבורי זה אם הוא מעל בכסף, עשה עבירות פליליות ובטרנד החדש - ואני לא אומר את זה בציניות זה פשוט כואב - הטריד מינית", כך אמר היום (ג') מנכ"ל האוצר שי באב"ד. בדברו בכנס אלי הורביץ של המכון הישראלי לדמוקרטיה הציג באב"ד את תוכניות האוצר בחוק ההסדרים הקרוב להגדלת הפריון, צמצום פערים חברתיים ואי-שוויון והגברת היעילות של המערכת הציבורית.

"אם לא ביצעת את הדברים האלה אז ביצעת את התפקיד שלך ואתה יכול להתקדם לתפקיד הבא. השאלה אם משרד עמד ביעדים שלו או לא - היא לא רלבנטית", הוסיף באב"ד. "קיימת אדישות של משרדי הממשלה והגופים הציבוריים להוצאות שלהם כי הם לא באמת אחראיים כי יש אגף תקציבים שמנהל להם את ההוצאות וקיימת אדישות לתוצאות, לביצועים". כדי להתמודד עם הבעיה הזו אמר באב"ד האוצר שוקל מספר צעדים ובהם הכנסת מדדי ביצוע ו"לתת למשרדים לשלוט בהוצאות שלהם על-ידי מתן אפשרות למשרדים שיצליחו לשלוט בהוצאות שלהם ליהנות מהחיסכון ולגבי עובדים לא יעילים אם אפשר להעביר אותם לבקו"ם כזה או אחר וכמובן שנעשה את זה בתיאום עם ההסתדרות".     

דוברים במושב ובהם ד"ר זאב רותם קראו להכריז מצב חירום ולהקים קבינט צמיחה לאור נתוני הצמיחה החלשים ברבעון הראשון של השנה והגידול השלילי בתוצר לנפש. "נכון שאין קבינט למנועי צמיחה", אמר באב"ד, "אבל יש 'שולחן עגול' שמתכנס היום בפעם הראשונה עם ההסתדרות, התאחדות התעשיינים ועוד מספר רב של גורמים. שרגא (ברוש) ציין בצדק שהייצוא ירד ואם לא נתחיל לטפל במפעלים בארץ נהיה בבעיה. אני מאד לא מסכים שעל-מנת להגן על השוק המקומי אני צריך לעצור את הייבוא. אמרו את זה כבר בשנות השמונים על 'עלית' שאם נפתח את השוק לייבוא לא יהיו שוקולדים במדינת ישראל. על מנת להגן על השוק המקומי אפשר גם לתת סובסידיות".

בנושא קידום החוק שיביא לביטול לימודי הליבה במוסדות חינוך חרדיים אמר באב"ד כי "אין ספק שאנחנו לא תומכים בהורדת לימודי הליבה זה דבר שיפגע בפריון וביכולת להיכנס לשוק התעסוקה אבל נגיד את עמדתנו המקצועית".

באב"ד גילה כי האוצר יקדם תקציב חינוך דיפרנציאלי שייתן תמיכה יותר גדולה לרשויות בפריפריה ועל-ידי זה להתחיל לצמצם פערים. לדבריו "אנחנו מגלים שחלק גדול מהפערים והאי-שוויון במשק מתחיל בחינוך בהשקעות, בתקציבים ובמשאבים שאנחנו שמים בחינוך ואנחנו מגלים עד כמה שחלוקת המשאבים הזו לא דיפרנציאלית. הרעיון הוא לנסות כבר בתקציב הנוכחי לייצר בהדרגה תקציב דיפרנציאלי שייתן צמיחה יותר גדולה לרשויות בפריפריה למקומות שבהם אותו תלמיד מקבל הרבה פחות".   

לגבי בעיית הפריון הנמוך במשק אמר באב"ד כי האוצר מתכוון לקדם חשיפת סקטורים נוספים במשק לתחרות מחו"ל. לדבריו, צוות בראשות הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה בוחן דרכים להכנסת תחרות בסקטורים כמו הבנייה, שירותי האוכל, מסחר סיטונאי, פיננסים וביטוח שנשלטים כיום בד"כ על-ידי מונופולים מקומיים. כדוגמה בענף הבנייה ציין באב"ד ניסיון להביא לישראל חברות בנייה זרות שיביאו איתן טכנולוגיות בנייה מתקדמות. באב"ד ציין בנוסף כי נשקלים צעדים להגברת שילוב חרדים וערבים בין היתר באמצעות פיתוח של הכשרות מקצועיות ואמר כי "אין ספק שמצב שבו המל"ג מקבל 9 מיליארד שח וההכשרות המקצועיות מקבלות 300 מיליון שקל הוא לא Sustainable ואחד היעדים שלנו זה לטפל בכך".