בלומברג: "כלכלת ישראל שגשגה פעם וכעת בדעיכה"

לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, האתגרים המרכזיים הניצבים בפני המשק הישראלי הם ירידה ביצוא, ירידה בפריון, דפלציה והאטה בצמיחה

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

בניגוד למרבית המדינות המפותחות שנכנסו לסחרור לאחר בועת הנדל"ן והמשבר שפקד את המערכת הפיננסית בשנת 2008, ישראל הציגה סטנדרט אחר והצליחה לצאת מהמשבר העולמי עם צמיחה כלכלית שנתית חזקה, מערכת פיננסית יציבה ונתוני יצוא מרשימים.

כעת נראה כי המצב השתנה לחלוטין, כך לפחות לפי הניתוח שפורסם היום (ד') באתר "בלומברג". "היצוא נמצא במגמת ירידה מתמשכת והאינפלציה השנתית שלילית ב-20 החודשים האחרונים, הצמיחה ב-2015 צנחה ל-2% בלבד מ-5% רק לפני 5 שנים", כך מתייחס כותב הניתוח למצב הנוכחי של המשק הישראלי.

הצמיחה ברבעון הראשון עמדה על 0.8% בלבד, הרבה מתחת לצפי האנליסטים שעמד על כ-2.6%. "צמיחה איטית זו עלולה להפוך לנורמה חדשה", אמר לבלומברג יואל נוה, הכלכלן הראשי של משרד האוצר, וזאת בשל השתתפות נמוכה של המגזר הערבי והחרדי בכוח העבודה, מחסור בכוח אדם בהיי-טק וביקוש חלש ליצוא מישראל.

לפי בלומברג קיימים כמה גורמים עיקריים המעיבים על הצמיחה בישראל. הראשון הוא החלוקה התקציבית: ישראל משקיעה חלק גדול מן התקציב למשרד הביטחון, אך נמצאת בפיגור בהשוואה ליתר המדינות המפותחות בכל הנוגע להשקעה בחינוך, בריאות ותחבורה.

האתגר הנוסף העומד בפני המשק הישראלי הוא הירידה בפריון. ישראל שידועה בתחום הקידמה הטכנולוגית שלה, עלולה לחוות קשיים בעתיד. בבלומברג מתייחסים למגזר הערבי והחרדי: "כמחצית מתלמידי כיתות א' היום לא יוכלו להשתלב בכוח העבודה המודרני בשל רמת החינוך הנמוכה".

בבלומברג מציינים גם את התחזקות השקל מול סל המטבעות כאחד האתגרים המרכזיים איתם יש להתמודד. העודף בחשבון השוטף אשר בדרך-כלל חיובי למדינה ותגלית הגז הטבעי גרמו לתיסוף מתמשך של המטבע הישראלי ובכך גורמים לירידה ביצוא.