השר אבי גבאי התפטר: "מינוי ליברמן - צפרדע שלא אבלע"

(עדכון) - גבאי במסיבת עיתונאים לאחר התפטרותו מתפקיד השר להגנת הסביבה: "לא יכולתי להשלים עם הדחת יעלון, היה לי קשה לראות הפילוג בעם והמתקפה על צה"ל"

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, כינס הבוקר (ו') מסיבת עיתונאים בקריית הממשלה בתל אביב לאחר ההודעה הדרמטית מוקדם יותר על התפטרותו בעקבות מינויו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לשר הביטחון.

גבאי אמר במסיבת העיתונאים, כי "מינוי של ליברמן לתפקיד שר הביטחון הוא צפרדע שלא יכולתי לבלוע. לא יכולתי להשלים עם הדחתו של יעלון. היה לי קשה לראות את הפילוג בעם שסבב את החלפת שר הביטחון והתקשיתי לראות את המתקפה על צה"ל". 

"לא היה לי פשוט להיות חלק מהממשלה", אמר גבאי במסיבת עיתונאים שכינס בקריית הממשלה. "ממשלה ששיבשה לחלוטין את מערכת היחסים עם המעצמה החשובה בעולם. הפילוג שהלך והתרחב בעם, מתקפה על הצבא שלנו". גבאי התייחס למתווה הגז ואמר: "ראיתי מקרוב כיצד מתקבלת ההחלטה הכלכלית הגדולה בעשור האחרון, שנשענה על חוסר ידע והבנה בסיסיים בכלכלה, על ספינים רבי עוצמה שמאחוריהם חולשה והתרפסות בפני אינטרסים".

גבאי המשיך וקשר בין מתווה הגז לבין המהלכים הפוליטיים בחודש האחרון. "בעיניי, יש קו ברור אשר מחבר בין מתווה הגז לבין המתקפה על הצבא וסגן הרמטכ"ל, שמטרתו להחליש את השירות הציבורי. כך פוטרה מנהלת רשות החשמל, כך ראיתי בכירים בשירות המדינה שהתקרנפו וכך כעת מנסים למנוע מאנשי צבא מנוסים לומר את דעתם לציבור", אמר.

"לאחר שהצבעתי נגד המתווה התלבטתי אם להתפטר והחלטתי שחובתי להמשיך לנסות לפעול לשינוי. השבוע, שנה לאחר שמוניתי, הגיעה הצפרדע שכבר לא יכולתי לבלוע. הדחתו של יעלון ומינוי של ליברמן היא צעד יוצא דופן אפילו בפוליטיקה", סיפר גבאי. "הזזה של שר ביטחון מקצועי ושקול הוא צעד שלא יכולתי להשלים איתו. כמובן שהמשמעות הנוספת היא הקצנה והרחבה של השסעים בעם, במקום שנפעל לחברם. לציבור יש זכות וחובה לקבל ממשלה בהתאם להצבעת הרוב, אבל לא נכון למדינה שנשענת על סולידריות לתמוך בכזו קיצוניות".

לסיכום, קרא גבאי לראש הממשלה לחזור בו מהחלטתו. "אני קורא לראש הממשלה להתעשת רגע לפני, ולזכור שביטחון הוא ביטחון ונשען על אנשים, מנהיגות, ולא רק טנקים ומטוסים. אני מודה למשה כחלון ולחברי כולנו על המשא המשותף והמרתק. אני מתנצל בפני מי שחשב שאני צריך להמשיך. מצטער, אבל הבטחתי שלא אהיה פוליטקאי ציני", אמר.

מוקדם יותר הבוקר מסר גבאי, כי "למרות החשיבות הרבה שאני רואה במשרד ובפעולות המשמעותיות שאנו מקדמים בו לצמצום זיהום האוויר ובתחומים רבים נוספים, הרי שהמהלכים הפוליטיים האחרונים והחלפת שר הביטחון הם בעיניי מעשה חמור שמתעלם ממה שחשוב לביטחון המדינה ויגרום להקצנה נוספת בשסעים בעם", מסר הבוקר.

לדברי גבאי, מדובר במהלך פוליטי שמונע ממנו להמשיך את עבודתו נאמנה. "זהו קו שאינני יכול להיות שותף לו והוא מהותי מדי בעיני מכדי שאוכל להמשיך כחבר ממשלה", אמר. "אני מבקש להודות ליו"ר כולנו על התמיכה, האמון והסיוע ואין לי ספק שתנועת כולנו תמשיך להטביע את חותמה ביעדים שקבענו בעת הקמתה". על פי גורמים במפלגה, הוא הודיע על החלטתו לכחלון עם חתימת ההסכם הקואליציוני ביום רביעי.

יו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, התייחס להתפטרותו של גבאי ואמר כי תיק הגנת הסביבה יישאר בידיו. "אתמול הודיע לי השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, על כוונתו להתפטר מהממשלה. עדכנתי את ראש הממשלה בנושא והודעתי לו כי בכוונתי להמשיך ולהחזיק בתיק הגנת הסביבה. התכנית הלאומית לצמצום המזהמים במפרץ חיפה תימשך לצד יוזמות חשובות נוספות שהוביל המשרד בתקופת גבאי".

כחלון הוסיף כי הוא מודה לגבאי על עבודתו לאורך השנים. "למשרד להגנת הסביבה השפעה משמעותית על איכות החיים של כולנו ובכוונתי להמשיך ולבצע את המהלכים שהתחלנו בשיתוף פעולה עם מנכ"ל המשרד והעובדות והעובדים המסורים. אבי גבאי היה אחד מהמקימים והמייסדים של מפלגת כולנו. הוא היה מהראשונים שהאמינו ודחפו להקמת מפלגה כלכלית, חברתית, לאומית שתתווה דרך חדשה. אני מודה לו על השותפות לדרך ומאחל לו המון הצלחה", אמר.

שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, הגיב לדברים של גבאי בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "בפוליטיקה שלנו, עמידה על עקרונות הפכה מושא ללעג, בעוד זגזגנות וגניבת דעת נחשבות תחכום. מלוא הערכה לאבי גבאי שמוכיח שאפשר אחרת. אסור לוותר".