נציגי סנדרס: נתניהו פושע מלחמה; קץ ליחס המועדף לישראל

היחס לישראל מסתמן כגורם טריז שיפלג את ועידת המפלגה הדמוקרטית ביולי ■ שניים מהפעילים הפרו-פלסטיניים שבחר סנדרס לוועדת המצע: דמוקרטים מן השורה שוב אינם דבקים בתמיכה העיוורת של הנהגת מפלגתם בישראל

 

 

ברני סנדרס / צילום: בלומברג
ברני סנדרס / צילום: בלומברג

שניים משלושת הפעילים הפרו-פלסטיניים שבחר ברני סנדרס לוועדת המצע של המפלגה הדמוקרטית מתחייבים לשים קץ ליחס המועדף שישראל מקבלת, לטענתם, מהנהגת המפלגה. השניים - ג'יימס זוגבי ופרופ' קורנליוס ווסט - טוענים בראיונות ל"ניו יורק טיימס", כי דמוקרטים מן השורה שוב אינם דבקים בתמיכה העיוורת שמעניקה הצמרת הדמוקרטית לישראל.

שני הפעילים מגנים את ה"כיבוש" הישראלי ומתחייבים לנסות להטמיע את השקפותיהם על הסכסוך הישראלי-פלסטיני במצע החדש של המפלגה, שינוסח לקראת ועידתה בפילדלפיה, ביולי.

ה"טיימס" כותב, כי המדיניות האמריקאית במזה"ת מתחילה להסתמן כגורם טריז, מחלוקת מרה שמאיימת על אחדות המפלגה הדמוקרטית.

"לא יהיה אפשר להשיג צדק לפלסטינים אם לא יושם קץ לכיבוש", אמר פרופ' ווסט לעיתון. לדבריו, הוא מכיר בצורך לספק ביטחון ליהודים, שבמשך אלפי שנים היו "עם שנוא", אך, בה בעת, על המפלגה הדמוקרטית לאזן את מצעה כדי שהוא ישקף את "מצוקת העם הכבוש".

ווסט, שקנה לו שם בהתבטאויותיו הפרובוקטיביות, קיצוני הרבה יותר מסנדרס ביחסו לישראל. הוא האשים את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב"פשעי מלחמה", ואמר, כי "התפקיד שממלאים הכסף והלוביסטים (בשיח הציבורי) מקשה לקיים דו-שיח כן" (על ישראל).

 

בוועדת המצע 15 חברים - חמישה מונו ע"י סנדרס, שישה ע"י הילארי קלינטון וארבעה ע"י יו"ר המפלגה, דבי ווסרמן-שולץ. חברותם של ווסט וזוגבי,וכן פעיל פרו-פלסטיני נוסף, קית אליסון, אחד משני הצירים המוסלמים היחידים בקונגרס, אינה מבטיחה, כמובן, שהם יצליחו להטמיע את השקפותיהם על ישראל במצע. בכל זאת, נוכחותם מגדילה את הסיכוי, שאחד הנושאים הרגישים ביותר במפלגה הדמוקרטית - והקרע שהוא יוצר בקרבה - ייחשפו לעיני כל ערב הבחירות, בשעה קלינטון מנסה לאחד את המפלגה סביבה.

על הרקע למינוי שלושת הפעילים הפרו-פלסטיניים ועל שאיפתו של סנדרס לקדם אג'נדה פרו-פלסטינית במפלגה הדמוקרטית - ראו כתבה ב"גלובס"

ה"טיימס" מציין, כי הוויכוח הפומבי שמתלקח עתה שוב עם מינוי הפעילים הפרו-פלסטינים חושף תמורה מתמשכת במפלגה הדמוקרטית. בהשוואה לשנים קודמות, חברי המפלגה מוכנים עתה פחות לתמוך בממשלת ישראל. על פי סקר של מכון המחקר פיו (Pew Research Center), מאפריל, שיעור הנשאלים ה"דמוקרטים ליברליים" (על פי הגדרתם), שנוטים לתמוך בפלסטינים (על פני הישראלים), גדול כפליים משיעורם לפני שנתיים בלבד.

ומזווית אחרת: 40% מהדמוקרטים הליברלים אוהדים יותר את הפלסטינים - השיעור הגבה ביותר מאז 2001 - ורק 33% אוהדים יותר את ישראל.

סנדרס עצמו, יהודי שאינו מקיים מצוות, מתח לא פעם ביקורת על התנהלות כוחות צה"ל מול הפלסטינים. הוא אמר פעם, שישראל הפעילה את צה"ל באופן לא מידתי בתגובה על הרקטות ששוגרו לעברה מעזה ב-2014 (במבצע "צוק איתן").

"תמיד תמכתי ותמיד אתמוך בכל מאת האחוזים בזכותה של ישראל להתקיים ולחיות בשלום וביטחון", כתב סנדרס במסר ל"טיימס". "אני גם מאמין ששלום בר-קיימא באזור לא יושג בלעדי טיפול הוגן ומכובד בעם הפלסטיני. אני מאמין, שרוב הדמוקרטים תומכים בעמדה זו, ושיושג קונסנסוס חזק (בסוגיה הזו) בוועידת המפלגה הדמוקרטית".

בהשוואה לסנדרס, קלינטון נוטה פחות למתוח ביקורת על ישראל במהלך הקמפייין שלה והיא מדגישה, שלישראל זכות להגן על עצמה. ג'ייק סאליבאן, היועץ הכביר של קלינטון לענייני מדיניות חוץ, אמר ל"טיימס", כי נציגי המועמדת לוועדת המצע יתנגדו לכל מאמץ של שלוחי סנדרס להסיט שמאלה את מרכז הכובד של דיון פטנציאלי על ישראל.