כלל ביטוח: הפסד של 250 מיליון ש' בשל סביבת הריבית הנמוכה

ההפסדים מתחום הביטוח זינקו ל-361 מיליון שקל ■ הפוליסות משתתפות ברווחים הניבו תשואה שלילית של כ-0.7% ■ עלייה חדה בהפרשה לחיזוק עתודות ביטוחיות בהיקף 224 מיליון שקל

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

נמשך מצעד הדוחות הגרועים של קבוצות הביטוח הגדולות לרבעון הראשון. לאחר שמוקדם יותר השבוע הציגו הפניקס והראל ירידה של 80%-90% ברווח הכולל הרבעוני, דיווחו היום גם כלל ביטוח ומנורה מבטחים על הפסדים.

כלל ביטוח, בניהול איזי כהן, סיכמה את הרבעון הראשון בהפסד של 233 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-25 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשקלול רווחי והפסדי השקעה שנזקפו לקרנות הון, הציגה החברה הפסד כולל רבעוני של כ-250 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של כ-62 מיליון שקל ברבעון המקביל.

איזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח, שבימים אלה נמצאת במרכז מאבק הכוחות בין המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לבעל השליטה בחברה האם אי.די.בי, אדוארדו אלשטין, סביב אופן ומועד מכירת מניות השליטה בקבוצת הביטוח, התייחס היום לדוחות שפרסמה החברה. "תוצאות כלל ביטוח אינן מבטאות את פעילות החברה ברבעון זה, וזאת עקב ההפרשות להן נדרשנו בגין סביבת הריבית הנמוכה ועקב השפעת שוק ההון התנודתי השלילי ברבעון".

היו"ר דני נוה, שבימים האחרונים הותקף במלים קשות על ידי אלשטיין, התייחס אף הוא לתוצאות החלשות, והסביר כי החברה "הושפעה ברבעון הנוכחי מגורמים חיצוניים הנוגעים לסביבת הריבית ולשוק ההון".

גם מנורה מבטחים, שמנוהלת על ידי מוטי רוזן, הציגה הפסד של כ-122 מיליון שקל בשורה התחתונה (לעומת רווח נקי של כ-35 מיליון שקל ברבעון המקביל). בשקלול הפסדי השקעה שנזקפו להון רשמה החברה הפסד כולל של כ-30 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של כ-92 מיליון שקל ברבעון המקביל. זאת, חרף רווח חד פעמי של כ-95 מיליון שקל אחרי מס כתוצאה משערוך הנדל"ן לשימוש עצמי של הקבוצה.

ההפסדים בחברות הביטוח נובעים בעיקר מגורמים חיצוניים שמשפיעים משמעותית על רווחיותן: הוראות הממשלה והרגולציה, החולשה בשוקי ההון שמשפיעה על ההכנסות מהשקעות ומדמי הניהול (בעיקר דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים), וסביבת הריביות האפסיות הנמשכת, שמשפיעה על העתודות

בהקשר זה, הסבירו בכלל ביטוח בדוחות כי התוצאות הושפעו מ"חיזוק עתודות הביטוח בגין סביבת הריבית הנמוכה והשפעתה על שיעורי ההיוון בביטוח חיים, בביטוח סיעוד במגזר בריאות ובביטוח כללי". מדובר על הגדלת עתודות ברבעון הראשון השנה בכ-350 מיליון שקל, שהם כמחצית מהיקף הגדלת העתודות שביצעה החברה בתחומים אלה ברבעון הראשון ב-2015 (אז דובר בהגדלת עתודות של 686 מיליון שקל).

מנורה מבטחים הגדילה ברבעון את העתודות שלה בתחומי ביטוחי החיים וביטוחי הבריאות והסיעוד, בכ-61 מיליון שקל לאחר מס, לעומת הגדלת עתודות בהיקף של 119 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בדומה ליתר חברות הביטוח שפועלות בתחומי החבויות בביטוח הכללי, המלצות ועדת וינוגרד - לבחינת תיקון טבלאות תוחלת חיים ושיעור הריבית המשמשת לצורך היוון גמלאות על פי תקנות הביטוח הלאומי - השפיעו גם הן על דוחות כלל ביטוח ומנורה מבטחים במידה ניכרת. מהדוחות של כלל ביטוח עולה כי השפעת ההמלצות הללו עמדה על 76 מיליון שקל לאחר מס. במנורה מבטחים גדלו העתודות להתחייבויות ביטוחיות בביטוח רכב חובה וביתר ביטוחי החבויות ב-108 מיליון שקל לאחר מס.

לגבי מנורה, שצמחה בשיעור נאה של כ-11% בפרמיות שגבתה ממבוטחיה במהלך הרבעון, נציין כי פעילות הפנסיה שלה, שהיא הגדולה בשוק הפנסיה החדשה, תרמה לה רווח לפני מס של 29.1 מיליון שקל - שמשקף לפעילות רווח בקצב שנתי של כ-120 מיליון שקל. פעילות השירותים הפיננסיים של הקבוצה, באמצעות בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים, הניב לחברה הפסד רבעוני של כ-1.2 מיליון שקל, לעומת רווח רבעוני של כ-2.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. זאת, בצל ירידה של כ-30% בהכנסות בית ההשקעות.

אייל דבי, מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון, טען בתגובה לדוחות מנורה מבטחים כי "הדיסקאונט במחיר המניה כל כך גדול, שפשוט היינו קונים את המניה ושוכחים... בדומה לחברות הביטוח שפרסמו לפניה, גם הדוח של מנורה מבטחים נטול משמעות ממשית ביחס לשווייה של המניה. ההשפעה הצפויה של החוזר שהוציאה במארס האחרון המפקחת על הביטוח, בדבר קרנות פנסיה שיהיו קופות 'ברירת מחדל', מטרידה את המשקיעים הרבה יותר מאשר ההפסד הכולל ברבעון הראשון של 2016".

מגדל נותרה עם פחות אנרגיה מתחדשת במיזם עם אנלייט

קבוצת הביטוח מגדל וחברת האנרגיה אנלייט ממשיכות לקדם את המיזם המשותף להן בתחום האנרגיה המתחדשת בשוק הבינלאומי, ומתאימות את ההתקשרות ביניהן להוראות הפיקוח על הביטוח באוצר.

בדצמבר האחרון התקשרו אנלייט ומגדל בהסכם להקמת מיזם משותף להשקעה בפרויקטים באירלנד, קרואטיה, ומדינה נוספת במרכז אירופה, בהיקף כולל של עד 100 מיליון אירו. בהתאם להסכם, הקימו השתיים את מ.א מובילים אנרגיות מתחדשות, כשבתחילה דובר על כך שמגדל תחזיק 49% מהשותפות. בהמשך הובהר כי מגדל תורשה להחזיק רק עד 20% מהחברה בשל הוראות הרגולציה.

בעקבות זאת הודיעה היום אנלייט על תיקון ההסכם בין שני הגופים, כך שמגדל תחזיק 20% מהמיזם המשותף ואנלייט ב-80%, כשבמקביל סכום ההשקעה במיזם יוגדל ל-125 מיליון אירו. לאנלייט אפשרות למכור מהחזקותיה במיזם לצדדי ג': 25% לשותף חדש שייכנס לנעליה בהסכם, ובאישור מגדל, כשהיא תורשה למכור ללא אישור למגדל עוד 30% מהמיזם (החלק שמגדל הייתה אמורה להחזיק על פי ההסכם המקורי). בכל מקרה, אנלייט תידרש לשמור על החזקה של לפחות 26% מהמיזם.

אנלייט אנרגיה, שבשליטת שאול אלוביץ' (שהוא גם בעל השליטה בבזק), עוסקת בייזום, הקמה והפעלה של פרויקטים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית ואנרגית רוח בישראל ובאירופה, והיא נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-261 מיליון שקל.

כלל
 כלל