השוק רותח: הערכות - משכנתאות בכ-5 מיליארד ש' במאי

רק לפני שנתיים נתון כזה נחשב גבוה - והיום הוא הנורמה ■ בכיר בבנקים: "הציבור לא מתרשם מתוכניות הממשלה ומעריך כי 'מחיר למשתכן' לא תשפיע על המחירים" ■ ריבית משכנתא 

יריד דירות של מרכז הבניה / צילום: קרייג אריאב
יריד דירות של מרכז הבניה / צילום: קרייג אריאב

הקצב הגבוה של נטילת משכנתאותנמשך גם בחודש מאי, כך מסתמן. על פי הערכות במערכת הבנקאית, במהלך החודש החולף נלקחו משכנתאות בהיקף של יותר מ-5 מיליארד שקל, בדומה לממוצע ב-12 החודשים האחרונים. רק לפני שנתיים, נתון של 5 מיליארד שקל נחשב לחריג וגבוה בשוק, כעת נראה שזו הנורמה החדשה- ב-12 החודשים האחרונים נלקחו מדי חודש בממוצע משכנתאות בהיקף של כ-5.3 מיליארד שקל.

מעניין לציין כי בחודשים האחרונים עלתה רמת המרווחים בשוק המשכנתאות, כלומר הן הלכו והתייקרו, וזאת על אף שהריבית במשק לא עלתה. אחת הסיבות לכך היא שבנק לאומי והפועלים החליטו להוריד רגל מהגז, ולמקד את הצמיחה שלהם באשראי בסקטורים אחרים, והתחרות הגבוהה המאפיינת את השוק הזה התמתנה. ולמרות שהתחרות קצת ירדה והמחירים עלו, הציבור לא נרתע וממשיך לרכוש דירות ולקחת משכנתאות.

בענף אומרים כי נראה שהציבור אינו מתרשם במיוחד ממאמצי שר האוצר משה כחלון לפעול להורדת מחירים בשוק הנדל"ן. "אמנם תוכנית מחיר למשתכן יצאה לדרך, אך התחושה בקרב רוכשי הדירות שתכנית זו אולי תסייע נקודתית לאותם אנשים שירכשו דירה במסגרת התוכנית, אך לא תשפיע על כלל המחיר בשוק הנדל"ן, בוודאי לא בטווח הנראה לעין", אומר גורם בכיר במערכת הבנקאית.

 

המיחזור מיצה את עצמו

מגמה מעניינת נוספת שמציינים בבנקים היא הירידה החדה בחלקם של ממחזרי המשכנתאות. בקרב הבנקים מציינים כי אם בעבר 20% מביצועי השוק היו למעשה מיחזור של משכנתאות ישנות, הרי שכעת ירד חלקם לאזור ה-7%.

ירידת הריבית החדה בשנים האחרונות הפכה את מיחזור המשכנתא לאטרקטיבית לרוכשי דירות רבים, שנטלו את המשכנתא המקורית לפני מספר שנים, כשהריבית היתה גבוהה יותר. אלא שנראה שמהלך המיחזור פחות או יותר מיצה את עצמו - מי שהשתלם לו למחזר כבר עשה זאת, וגם העלייה ברמת המחירים הופכת את המיחזור לפחות כדאי לעומת המחיר לפני כמה חודשים.

בהקשר זה חשוב להדגיש, כי על אף הירידה בהיקף המיחזורים, סך הביצועים בשוק לא נפגע, מה שמעיד על הגאות החזקה של שוק הנדל"ן, שבו הרוב המוחלט של אותם 5 מיליארד שקל שניתנו כמשכנתא הם כתוצאה מעסקאות נדל"ן אמיתיות ולא מיחזור של משכנתאות ישנות.

בעוד היקף המיחזורים נמצא במגמת ירידה, היקף הפעילות של המשקיעים בשוק נותר פחות או יותר זהה, והוא מוערך בכ-15% מהמשכנתאות. בבנקים גם מציינים שחלה עלייה קלה בחלקן של עסקאות דירות יד שנייה על חשבון רכישת דירות חדשות.

נזכיר כי בדוחות הבנקים האחרונים ניתן היה לראות כי חל שינוי באסטרטגיה בחלק מהבנקים בכל הקשור לפעילות המשכנתאות. כאמור, בנק לאומי ובנק הפועלים הורידו הילוך במתן משכנתאות, והקטינו את היקף הצמיחה במשכנתאות החדשות. לעומת זאת, הבנקים הקטנים יותר דיסקונט והבינלאומי דווקא רואים בשוק זה הזדמנות, והחלו להגדיל את נתח השוק שלהם. מזרחי טפחות ממשיך לשמור על קצב צמיחה גבוה, והוא ביסס את מעמדו כגוף הגדול ביותר בשוק בפער הולך וגדל לעומת המתחרים.

היקף המשכנתאות החדשות מתחילת 2016
 היקף המשכנתאות החדשות מתחילת 2016