ה-OECD חותך את תחזית הצמיחה של ישראל ל-2.5% ב-2016

בתחזית הקודמת העריך ארגון המדינות המפותחות שכלכלת ישראל תצמח בכ-3% ■ כלכלני ה-OECD מעריכים כי היצוא יתאושש והכלכלה תתרחב בקצב של 3% ב-2017

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

על רקע נתוני הצמיחה והיצוא החלשים שפורסמו לאחרונה בישראל, הארגון לשיתוף-פעולה ופיתוח כלכלי של המדינות המפותחות (OECD) חתך את תחזית הצמיחה של ישראל ל-2.5% ב-2016, זאת לעומת כ-3% בתחזית הקודמת שפרסם הארגון.

במסגרת עדכון תחזיות צמיחה תקופתי למדינות החברות בארגון הודיע הארגון כי "הצמיחה בישראל צפויה להישאר ברמה של 2.5% ב-2016 לפני שתעלה ל-3% ב-2017". נציין כי מחלקת המחקר של בנק הפועלים הורידה בתחילת השבוע את תחזית הצמיחה של הבנק למשק מ-2.8% ל-2.2% על רקע החולשה בייצוא הסחורות והשירותים.

ה-OECD צופה כי הצריכה הפרטית ושוק העבודה ימשיכו להפגין ביצועים חזקים הודות למדיניות פיסקלית מרחיבה, שערי ריבית נמוכים ומחירי נפט נמוכים. עם זאת הארגון מזהיר כי קיצוצי המס וההוצאות הממשלתיות הגבוהות צפויים להקשות על המשך צמצום נטל החוב יחסית לתוצר.  

ה-OECD מעודד את ממשלת ישראל לקדם מהלכים לפתיחה לתחרות של סקטורים סגורים ובראשם הבנקאות, המזון והחקלאות. "צעדים להכנסת מתחרים בענפים אלה יתרמו למשק בהגדלת הפריון והשכר ויסייעו בהפחתת יוקר המחייה", כותבים ב-OECD וחוזרים על ההמלצות בסקירה הנרחבת שפרסמה לאחרונה על ישראל לשלב אוכלוסיות חלשות ולהשקיע בתשתיות תחבורה ציבורית.   

במבט קדימה מעריכים ב-OECD שהצריכה הפרטית תשמור על עוצמה וההשקעות ייהנו מפרויקטים בתחום ההייטק וממאמצי הממשלה להגדיל את ההיצע בשוק הנדל"ן. הסיכונים העיקריים למשק, על-פי הדוח הם היחלשות נוספת בכלכלות סין ואירופה, זינוק במחירי הנדל"ן ועצירת פיתוח מאגר הגז "לוויתן".

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות בבית ההשקעות אפסילון מסר בתגובה כי "ה-OECD מצהירים את מה שידוע וברור לכל: קצב צמיחת המשק נמצא במגמה ברורה של היחלשות. ה-OECD מכיר בכך שמדיניות המוניטרית מיצתה את עצמה ולפיכך הוא מצפה שהממשלה תפעל לשינוי המגמה בכלים שנמצאים ברשותה, המלצה שהוא מפנה לכל הממשלות בעולם. עד שבירושלים לא יתעשתו ולא ינקטו במדיניות מוטת צמיחה שכוללת עידוד השקעות והפחתת מסים, לא עתיד להתחולל שינוי".