גלעד ארדן: "המדינה צריכה לתמרץ התחדשות עירונית"

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "קבלני השיפוצים מרגישים את המיתון במשק. העבודה ירדה בין 15% ל-20%. קשה מאוד להשיג עבודה"

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

"בעיית הדיור היא בעיה חברתית כואבת בישראל, ואחד הפתרונות הוא נושא ההתחדשות העירונית, המאגד בתוכו את כל היתרונות, גם כלכלי וגם חברתי. כשר להגנת העורף לשעבר אני גם מבין את החשיבות הגדולה בשדרוג בניין ישן ותוספת ממ"ד. כאשר האיום המרכזי על ישראל הוא טילים ורקטות זה מקבל משנה תוקף. אני חושב שהמדינה צריכה לייצר תמריצים להתחדשות עירונית עוד הרבה לפני שמפשירים שטחים חדשים", כך אמר השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בכנס התאחדות בוני הארץ המתקיים באילת.

במקביל, התייחס השר ארדן גם לגל טרור היחידים של החודשים האחרונים ואמר: "יש כלי נשק חדש - הטלפון הנייד. השימוש של ארגוני הטרור בדבר הזה, כמו גם של ארגוני החרם שמפיצים את משנתם בכל  עולם, מייתר את הצורך ללכת למסגדים כדי לשמוע את ההסתה. זה גם מוביל להחלטות ספונטניות של יחידים להפוך לשהידים. בגלל זה קשה להתמודד עם הגל הזה, במיוחד שחלק מהם היו בעלי תעודת זהות כחולה".

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, התייחס בכנס למצב המשק ולביקוש הנמוך לשיפוצים:  "קבלני השיפוצים מרגישים את המיתון במשק. העבודה ירדה בין 15% ל-20%. קשה מאוד להשיג עבודה. התחרות גדולה ואנשים מעדיפים לשמור את הכסף בכיס. לפני החגים בדרך כלל הטלפון לא הפסיק לצלצל והפעם המצב היה שונה. לפחות 10% מקבלני השיפוצים נמצאים במצב רע מאוד שלא נגיד על סף פשיטת רגל".

אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל אביב-יפו- בת ים, התייחס גם הוא לנושא ההתחדשות העירונית והתריע בפני ראשי הערים כי הם מחוייבים לקדם את התחום: "עירייה שלא מבינה את הצורך המהותי בתמ"א 38 צריכה להבין שהאחריות על כתפיה. עירייה שלא מאפשרת לקדם תוביל להשלכות חמורות".      

"אל תביאו סינים לבנייה תביאו סינים לוועדות המחוזיות"  

זאב ביילסקי, ראש עיריית רעננה, התייחס בכנס ליוזמות הממשלתיות להביא פועלים סינים או חברות בנייה זרות ואמר כי הבעיה איננה בביצוע אלא בהליכי התכנון: "אני קורא בעיתונים שיביאו פועלים סינים, וחברות ביפן. תוכניות ורעיונות מפה ולשם. אבל אני חייב להגיד שאני רואה את תהליכי התכנון בישראל, וגם הייתי חבר בועדה המחוזית, ואני חושב שאולי צריך להביא סינים דווקא לועדות התכנון. אולי אז במקום חמש שנים, תוכניות יאושרו בשלושה חודשים".