לא רק בסין: חידושי אלקטרוניקה מרשימים בטאיוואן

יצרני האלקטרוניקה שהשתתפו בתערוכת קומפיוטקס מוכיחים שיש חיים גם מחוץ לסין

ה–DayDream של גוגל / צילום: אתר החברה
ה–DayDream של גוגל / צילום: אתר החברה

טאיוואן היא אחד המרכזים האחרונים בעולם לפיתוח וייצור צ'יפים, מחשבים ואלקטרוניקה אישית, שעדיין לא נרמסו בגלגלי הכיבוש הסיני.

הלחץ מצד השכנה הענקית, שנמצאת מעבר לים, מדרבן את היצרנים המקומיים של האי הקטן להצטיין ולהציג חידושים מרשימים שישאירו את המתחרים מאחור. מסייעת לכך גם רוח גבית עזה מכיוון יצרני החומרה והתוכנה האמריקנים.

לפיכך, תערוכת האלקטרוניקה השנתית של טאיוואן, קומפיוטקס, היא המקום הנכון לראות בו את ההתפתחויות העתידיות בתחום, לעיתים עוד לפני שהפכו למוצרי צריכה וטרנדים חובי עולם.

מתקפת הזומבים: גרסת גוגל

אחרי שיצרני האלקטרוניקה והתוכנה הצליחו לשעבד מיליארדי משתמשים לטלפון החכם שלהם, מגיע כעת השלב הבא שבו עתידים המשתמשים להפוך לזומבים שנשלטים מרחוק. לשלב הזה קוראים "מהפכת המציאות המדומה (VR)" ותערוכת קומפיוטקס המחישה, שהוא כבר ממש מעבר לפינה.

סמסונג הייתה הסנונית הראשונה והיא זוכה כיום להצלחה לא מבוטלת עם משקפי המציאות המדומה שלה, שמיועדים לסמארטפונים הבכירים מתוצרתה. השיטפון האמיתי יחל ב-2017 כאשר גוגל, ושותפותיה, ישיקו פלטפורמת מציאות מדומה מבוססת אנדרואיד. הפלטפורמה מכונה כיום - באופן די סימבולי - DayDream - והיא כוללת סט של כלי תכנות רבי עוצמה, שיאפשרו להקרין אפליקציות למשקפי מציאות מדומה, שישיקו גוגל ושותפותיה עבור טלפונים חכמים של הדור הבא.

באפליקציות ניתן יהיה לשלוט באמצעות תנועות והן יכללו מנעד רחב של שימושים - החל בהקרנת סרטים ובסדרות (השותפות לפרויקט של גוגל כוללות בין השאר את נטפליקס, הולו, HBO ועוד), וכלה ביישומים עסקיים. אלא שהיישומים האלה האלה יידרשו יכולת עיבוד גרפית חזקה הרבה יותר משניתן למצוא כיום אפילו בטלפונים החדשים והחזקים, כך שיצרני הצ'יפים כבר מתייצבים כיום לקריאה עם חומרה חדשה.

בקומפיוטקס הציגה חברת ARM צ'יפ ייעודי עבור יישומי VR, שאותו היא מפתחת בשיתוף גוגל. גם AMD הציגה מעבד גרפי ייעודי עם ביצועים חזקים בעשרות אחוזים ממה שקיים כיום בטלפונים, שמכוון ישירות למכשירי VR. המשקפיים של גוגל, אגב, יהיו זולות מאוד - כנראה פחות מ-100 דולר - במטרה להחדיר את השירות לשוק בקצב מואץ.

מיקרוסופט לא מתכוונת לפגר אחרי גוגל והודיעה בתערוכה כי מערכת ההפעלה הוירטואלית שלה (ווינדוס הולוגרפיק), תיפתח בקרוב עבור מפתחי חומרה ותוכנה משוק ה-VR. מיקרוסופט מתמקדת ביישומים עסקיים אך גם היא יודעת, שהכסף הגדול יגיע מיישומי בידור ומתוכן מסחרי - נראה אתכם מתעלמים מפרסומות ומתוכן ממומן כאשר כל החושים לכודים באפליקציית מציאות מדומה.

מחשבים ניידים ואישיים: חיים חדשים

בהתאם למסורת הוצג בקומפיוטקס הוצג יבול נאה של דגמים מעניינים, שיגיעו לשווקים בחודשים הבאים. חברת דל, למשל, לקחה את הקונספט המוכר של "שניים בתוך אחד" צעד אחד קדימה והשיקה מחשב היברידי עצום ממדים, עם מסך בגודל 17 אינץ'. הכלי הענק מצויד במעבד i7 מהדור השישי של אינטל, במסך HD מלא וכמובן בציר עם זווית תנועה של 360 מעלות, שמאפשר להשתמש במסך הענק כטאבלט - בהנחה שמישהו יצליח להחזיק את המשקל יותר מכמה דקות.

אסוס, "מותג הדגל" של טאיוון, ניצלה את המגרש הביתי לחשיפת דגמים מעניינים וביניהם המחשב הנייד זנבוק 3, שאותו היא מכנה בצניעות טיפוסית "המחשב היוקרתי ביותר בעולם". בתוך גוף אלומיניום תעופתי בעובי של כ-11.9 מ"מ בלבד נדחס מסך 12.5 אינץ' ברזולוצייית HD מלאה עם זווית צפייה רחבה, מעבד ה-i7 מהדור האחרון, דיסק SSD בנפח של עד 1 טרה-בייט, מערכת קירור מתקדמת, סוללה שאמורה לספק עד 9 שעות עבודה רצופות עם אופציה לטעינה מהירה (60 אחוז מהקיבולת בתוך 49 דקות), ארבעה רמקולים איכותיים מקלדת מלאה ועוד ועוד. המרשים ביותר הוא משקל עצמי של פחות מקילו למחשב בתצורת הבסיס. רק אל תצפו ל"מחיר טאיווני". אסוס מכוונת את הדגם הזה לקצה העליון של משתמשי המק-בוק ולכן אפשר להמר על מחיר בישראל, שינוע סביב העשרת אלפים שקל, פלוס מינוס, לדגם עם מפרט מקיף במיוחד.

עיקר גאוותה של אייסר, עוד ענקית מקומית, היא על הצלחתה להעניק חיים חדשים לפלח הגוסס של המחשבים השולחניים. סדרת ה-REVO-BUILD שלה, שהוצגה כבר בתערוכת CES השנה, מאפשרת לרכוש יחידת בסיס קומפקטית קטנה ולשדרג אותה לפי טעמו וצרכיו בשיטת ה"לגו" עם מודולים חיצוניים, שנערמים זה על זה בקלות עם מחבר מגנטי. המודולים כוללים בין השאר יחידה גרפית רצינית (להרצת תכני 4K), יחידת הרחבת זיכרון בנפחים שונים ואפילו יחידת כוח, שמאפשרת טעינה אלחוטית של טלפונים ניידים שמונחים עליה. יחידת בסיס עם מעבד i5 עולה כיום בארצות הברית פחות מ-500 דולר.