"עוד 2,000 שקל למשכורת עלולים להוביל לסיום קריירה בגיל 40"

הביקוש לעובדים בתחום ההיי-טק נמצא בשיא, ועובדים רבים מתלבטים בין כמה הצעות ■ אילו שאלות כדאי לשאול כדי לוודא שתגיעו למקום שמתאים לכם, ולמה שכר התחלתי גבוה לא בהכרח ישרת אתכם היטב בטווח הארוך

עזי בוטח, סמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת  Playbuzz / צילום:  Playbuzz
עזי בוטח, סמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת Playbuzz / צילום: Playbuzz

התחרות על העובדים הטובים בשוק ההיי-טק הפכה למלחמה של ממש בשנתיים האחרונות. לצד פריחת הסטארט-אפים והגיוסים הגדולים, נכנסו עוד ועוד חברות רב-לאומיות לישראל, הוקמו מרכזי פיתוח, וכל אלה הגדילו בעשרות ובמאות אחוזים את הדרישה לכוח אדם טכנולוגי איכותי, והביקוש עולה על ההיצע.

בכל נקודת זמן, מחפשי העבודה מקבלים הצעות מתחרות לפחות משלוש חברות שונות, ולעיתים תהליך בחירת מקום העבודה מלווה בהרבה דילמות. "המצב כרגע הוא קצת מתעתע מבחינת מחפשי העבודה. הביקוש הוא גדול מאוד, הפיתויים מרשימים, אבל המועמדים צריכים לבדוק לעומק כל בחירה שהם עושים, מכיוון שמחזור החיים בשוק ההיי-טק הוא קצר יחסית, ויכול להיות שעוד 2,000 שקל במשכורת שתקבלו עכשיו, יעלו אתכם למסלול קריירה שתסתיים בגיל 40", אומר עזי בוטח, סמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת Playbuzz, הפלטפורמה המובילה בעולם ליצירת תוכן חווייתי דיגיטלי והפצה חברתית.

"מובן שמועמד צריך להתאים מקצועית וגם מבחינת כישורים לתפקיד שאליו הוא ניגש", הוא מסביר, "אבל המצב בשוק כיום הוא כזה, שחשוב לדעת מה לשאול לא רק כדי לשכנע את המראיין, אלא כדי לבחור בהמשך את המשרה שהכי מתאימה לכם, כזו שתוכלו להישאר בה לאורך זמן. חשוב לדעת לפני ראיון כמה שיותר על החברה, מה תוכלו לקבל ממנה מבחינת אפיקי קידום, היכולת שלכם להשפיע וגם המצב הכלכלי של החברה עצמה".

כמה משקל אתה נותן לגובה השכר ההתחלתי?

"גובה השכר הוא לאו דווקא הפרמטר הקובע, היות שלשכר יש השפעה קצרת-טווח. למשכורת גבוהה למקום עבודה שלא מתאים לאופי המועמד ולהתפתחות הטבעית בקריירה שלו, יהיו השפעות שליליות ארוכות-טווח. כטכנולוג אני יודע שאנשי פיתוח לעיתים בוחרים על פי הרמה והעומק הטכנולוגי של המוצר או הפיתוח. אבל בהחלט חשוב לברר כמה כסף גייסה החברה ומתי.

"כנסו לקראנצ'בייס ובדקו מי המשקיעים (אנג'לים מוכרים וקרנות גדולות ומוכרות יהוו סימן טוב), מי חברות הפורטפוליו הנוספות של הקרנות או האנג'לים שהשקיעו בחברה והאם יש עקביות של גיוסים ומאותם משקיעים - כל אלו יעידו שמדובר בחברה רצינית, ולא משנה באילו שלבים היא נמצאת. האינדיקציות הללו יהוו עבורכם סימני דרך טובים גם אם המשכורת ההתחלתית לא גבוהה כמו שקיוויתם. רוב הסיכויים שיהיה על מה לדבר לאחר תקופת ניסיון, ובמשא ומתן על השכר זה בהחלט המקום לפתוח את זה. אבל אם החברה גייסה בפעם האחרונה למשל לפני שלוש שנים, תוספת של כמה שקלים במשכורת לא יעזרו לך בטווח הארוך אם לחברה עומד להיגמר הכסף והיא עשויה להסגר".

מה לגבי יציבות כלכלית של החברה? מה מותר ומה אסור לשאול?

בוטח מוסיף ומנפץ את בועת האי-נעימות שאופפת את הדיון על כסף בראיונות עבודה. "חשוב לנסות ולשאול, גם אם לא בהכרח תקבלו תשובה, לכמה זמן עוד צפוי להספיק הכסף של החברה, בררו מהם תהליכי עבודה. האם החברה שמה דגש על מהירות הוצאת גרסאות, או על תהליך פיתוח מסודר? אין תשובה נכונה לשאלה כזו, אולם יש מתכנתים שתהליכי פיתוח מהירים ומעט כאוטיים לא מתאימים לאופי שלהם.

"וזכרו, כשם שהמראיין בודק אתכם לפני ההגעה לראיון, ולא מסתפק רק בקורות החיים שלכם אלא גם בפרופיל בלינקדאין ובשיטוט בפייסבוק, בררו לקראת מה אתם הולכים. חפשו ואליואציה (Valuation) של החברה בגוגל, קראו על היזמים ומה הם הצליחו או לא הצליחו לעשות בעבר, האם זה מיזם ראשון שלהם או שהם הצליחו לבנות בעבר חברות, ובקטן יותר. מומלץ לקרוא על הצוות הניהולי. אלה האנשים בעלי השפעה אדירה על עתיד החברה וכדאי מאוד לראות שהם בעלי ניסיון. טיפ נוסף, כדאי גם לקרוא על המראיין שלכם. ברוב המקרים תוכלו למצוא בקלות את פרופיל הלינקדאין שלו".

מה עדיף, להיכנס לחברה קטנה עם חזון, או לחברה גדולה ומבוססת?

"תלוי מה מחפשים. אם אתם מעוניינים להיות במקום שבו מעצם ההעסקה אתם כבר שותפים להצלחה קיימת, זה שיקול אחד. אם אתם רוצים להצטרף למיזם חדש ולהיבנות יחד איתו, זה סיפור אחר. זה הבדל של שמיים וארץ וחשוב לדעת באיזה שלב הסטארט-אפ נמצא. גודל החברה משחק תפקיד גם ברמת ההשפעה והנראות שלכם. בחברה גדולה יחסית (נאמר מעל 70 מתכנתים) תהיו עוד בורג אחד בצוות הפיתוח, ויכולת ההשפעה שלכם על המוצר תהיה קטנה בהתאם. חשוב לכם להציע רעיונות ולהפוך לגורם משפיע? תתחילו בחברה קטנה".

האם הניסיון משנה? לא עדיף להתחיל תמיד בקטן אם אתה בתפקיד ראשון?

"לאו דווקא. יכול להיות שדווקא בחברה גדולה ומבוססת כדאי להשתלב בלי הרבה ניסיון, ללמוד מההצלחה, ללמוד את המנגנונים שלה ולראות איך הצוות עובד, מה מצליח ומה פחות מצליח. אחרי שתצברו ניסיון תוכלו להתקדם בתוך החברה אם אופציה כזו קיימת, או לקחת את הידע שצברתם ולהיכנס לחברה קטנה ולהצמיח אותה. רובנו מחפשים מקום עבודה כדי להישאר בו, ולכן במיוחד אם אתם בתפקיד ראשון או שני, כדאי לברר מראש אם יהיה לכם אופק, מסלול קידום מעבר לתפקיד הראשוני".

בוטח מציין עוד גורם שיכול להיות לדבריו דיל מייקר או דיל ברייקר, והוא החומר האנושי. "אחת הטעויות שאנשים עושים בראיונות עבודה היא לא לייחס מספיק חשיבות לאווירה בחברה. אל תצאו מראיון בלי לשאול על האנשים, על מי שיעבוד איתכם ואיך הדינמיקה ביניהם. בשלב מתקדם יותר בתהליך המיון, ובטח ובטח אם אתם כבר מתלבטים בין כמה מקומות, לגיטימי לבקש להגיע לכמה שעות ליום עבודה, אולי לצאת לארוחת צהריים עם הצוות המיועד. כך תקבלו מושג על שגרת היום, ואם אתם יכולים לייצר חיבור מקצועי וגם חברתי עם הקולגות שלכם לעתיד. בסופו של דבר, זה מה שיקבע אם תעשו שם קריירה או שזו תהיה תחנת מעבר קצרה וזמנית".