פרויקט המשרדים של מצלאוי ברמת גן שועבד לנצבא

החברה, שבשליטת קבוצת יואל-ישראמקו, הלוותה למצלאוי 20 מיליון שקל כנגד שעבוד קרקע ברחוב החילזון ■ השעבוד ייעשה לאחר מחיקת הערת אזהרה לטובת אליהו קנפלר

חיים צוף / צילום: רוני שיצר
חיים צוף / צילום: רוני שיצר

ענקית הנדל"ן המניב נצבא, שבשליטת קבוצת יואל-ישראמקו של חיים צוף, מקורבו של קובי מימון, לוטשת עיניים לנכס נדל"ן של חברת מצלאוי במתחם בורסת היהלומים בר"ג. בשבוע שעבר עדכנה חברת הנדל"ן מצלאוי על הסכם לקבלת הלוואה בהיקף של 20 מיליון שקל מצד שלישי, שכנגדו שעבדה את הנכס. ל"גלובס" נודע כי הגוף המלווה הוא נצבא. בחברת מצלאוי סירבו להגיב לידיעה.

ההלוואה תוענק בשתי מנות, מחצית באמצע יוני ומחצית כעבור חודש, למשך שישה חודשים והיא נושאת ריבית שנתית של 6% ל-90 יום, וחלק יחסי של 8% לשנה מכל יום שלאחר מכן. הבטוחות שקיבלה נצבא כנגד ההלוואה הן זכויות של מצלאוי בקרקע ברחוב החילזון שבמתחם הבורסה בר"ג, שעשויות לעבור לידיה במקרה בו מצלאוי, שחווה בשנים האחרונות קשיים עסקיים, לא תעמוד בתנאי ההלוואה.

רישום השעבוד לטובת נצבא ייעשה רק לאחר מחיקת הערת אזהרה הרשומה לטובתו של איש העסקים אליהו קנפלר, שנכנס להשקעה במצלאוי בחודשים האחרונים. קנפלר אמור להזרים לחברה כ-44 מיליון שקל (מהם הוזרמו כבר 30 מיליון שקל) ולהחזיק ב-45% ממניות מצלאוי, בדומה להחזקות המייסד ובעל השליטה הנוכחי, סמיר מצלאוי, המכהן כמנכ"ל החברה.

מדובר בקרקע שאת הזכויות בה רכשה מצלאוי ב-2007 בהשקעה של קרוב ל-25 מיליון שקל, לאחר שרכשה מגרש צמוד במסגרת הסכם קומבינציה. על הקרקע מקדמת מצלאוי תוכנית בניה של מגדל משרדים בשטח בנוי של קרוב ל-22 אלף מ"ר. חלקה של מצלאוי בפרויקט עומד על 88%.

בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו בשבוע שעבר, עדכנה מצלאוי כי תוכנית להגדלת הזכויות הקיימות על הקרקע ל-800% נמצאת בשלבי אישור סופיים בוועדה המחוזית. הצפי במצלאוי הוא כי הקמת הפרויקט תחל בשנה הבאה ותסתיים במהלך 2019.

בעבר עלתה העסקה לכותרות במסגרת דוח מבקר המדינה, בו נטען על ליקויים בהליכי אישור העסקה על-ידי עיריית רמת גן. בעקבות כך התגבש הסדר בעקבותיו שילמה מצלאוי כ-4.5 מיליון שקל נוספים.

שחיקה במצלאוי

חברת נצבא, העוסקת בייזום, פיתוח, רכישה והשכרת נכסי נדל"ן בישראל, היא אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל. עיקר פעילותה מתרכז בנדל"ן מניב ובין היתר היא מחזיקה ב-14 תחנות מרכזיות ברחבי הארץ, שבעה קניונים ומרכזי מסחר וכ-208 אלף מ"ר של משרדים.

אשתקד נמחקה מניית החברה מהמסחר בבורסה במסגרת מיזוג עם בעלת השליטה בה, חברת איירפורט סיטי, וזאת כחלק מצעדיה של קבוצת יואל-ישראמקו לעמוד בדרישות חוק הריכוזיות לצמצום שכבות בפירמידות שלה. ערב המיזוג נסחרה נצבא בשווי של יותר מ-4 מיליארד שקל.

מצלאוי, הנסחרת בשווי של 46 מיליון שקל, עוסקת בייזום והקמת פרויקטים למגורים, קבלנות בנייה ונדל"ן מניב. מצבה הפיננסי בשנים האחרונות מאתגר, ובעקבות כך חתמה בתחילת השנה על הסכם להכנסת המשקיע קנפלר.

את הרבעון הראשון של השנה סיכמה עם שחיקה של 24% בהכנסותיה, שהצטברו ל-64 מיליון שקל בעקבות ירידה בכל מגזרי הפעילות - קבלנות בנייה, פיתוח מקרקעין ותחום הנדל"ן המניב. בסיכום רבעוני ההפסד הגולמי שלה עמד על כ-6 מיליון שקל, אחרי רווח גולמי של קרוב ל-9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ובשורה התחתונה הפסדיה הצטברו לכ-17 מיליון שקל, אחרי הפסד של 5 מיליון שקל ברבעון המקביל. מצלאוי לא עומדת, נכון לסוף הרבעון הראשון, בחלק מאמות הפיננסיות הקבועות בשטרי הנאמנות של איגרות החוב שלה.