אושר: אפשרות לסגור אתר בנייה בו התרחשה תאונה קטלנית

על פי הצעת חוק שאושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה, משרד הכלכלה יוכל לסגור אתר בנייה למשך חמישה ימים אם התרחשה בו תאונה קטלנית 

נדלן בנייה מהנדסים / צילום: thinkstock
נדלן בנייה מהנדסים / צילום: thinkstock

משרד הכלכלה יוכל לסגור לאלתר אתר בנייה בו התרחשה תאונת עבודה קטלנית, או שגרמה לפציעה קשה, למשך חמישה ימים. כך קובעת הצעת חוק חדשה שאושרה היום (א') בוועדת שרים לענייני חקיקה. עוד קובעת הצעת החוק שהגישו ח"כ האלוף במיל' איל בן ראובן (מחנ"צ) יחד עם ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וח"כ חאג' יחיא (הרשימה המשותפת).

עוד על פי הצעת החוק, אתר הבנייה יושבת באופן מלא עד אשר יתוקנו בו כל ליקויי הבטיחות ובמידה והעבודות יימשכו, על אף שליקויי הבטיחות לא תוקנו במלואם, מנהל האתר יועמד לדין פלילי כשהוא צפוי לשבת עד שנתיים בכלא.

נזכיר כי נושא תחום הבטיחות בענף הבנייה עלה בחודשים האחרונים לכותרות לאחר שמשרד הכלכלה פרסם דוח שהעיד על היקפים מדאיגים במספר תאונות העבודה והנפגעים בנפש בקרב העובדים. מתוך 54 הרוגים בתאונות עבודה בשנת 2015, בכלל ענפי המשק, 34 מהם בענף הבנייה. באותו הזמן, מספר המפקחים של משרד הכלכלה האמונים על הנושא עומד על 17 בלבד, ברמה הארצית.

"מאסנו בדיבורי סרק ביחס לתאונות הבניין. הגיע הזמן למעשים", כך אמר היום ח"כ בן ראובן, "הצעת החוק שהובלנו היא הצעה חשובה ביותר שתציל חיי אדם. כולי תקווה שהחוק יאושר במהירות, גם בשלבים הבאים, וייאכף ללא פשרות. חשוב לזכור שהחוק החיוני שהובלנו הוא רק צעד אחד מתוך שורת צעדים, שעלינו להמשיך ולקדם על מנת לצמצם במהירות ובאורח דרסטי את היקף התאונות בתחום. חובתי כחבר כנסת לעשות כל שנדרש על מנת לעצור את האטימות והזלזול בחיי אדם".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי: "בשנים האחרונות, למעלה ממחצית מכלל ההרוגים מתאונות עבודה, הם עובדים בענף הבנייה, ואלפים עובדים נוספים בענף הבנייה נפצעים מדי שנה. הפיקוח באתרי הבנייה בישראל, עליו אמון מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, מעסיק מעט מדי מפקחים על למעלה מ-13 אלף אתרי בנייה ברחבי הארץ, והוא אינו אפקטיבי במידה מספקת. אין בו כדי לייצר הרתעה שתימנע הפרות של כללי בטיחות בעבודה או של העסקת עובדים ללא הכשרות מתאימות. התוצאות מתבטאות לצערנו באובדן חיי אדם, וחובה עלינו להבטיח פיקוח ראוי ויעיל על אתרי הבנייה ואכיפה שתיצור הרתעה ממשית. הצעת החוק קובעת סמכות למפקח על העבודה לתת צו להפסקת הפעילות באתר הבנייה שאירעה בו תאונת בעודה שהביאה למות אדם או לפציעתו הקשה, למשך 5 ימים וכן סמכות לחייב את מחזיק מקום העבודה לנקוט אמצעים להרחקת הסכנה.

הצעת החוק מאפשרת למפקח העבודה לתת צו להפסקת פעילות באתר בנייה באופן מיידי, ובתנאי שהיתה למחזיק מקום העבודה הזדמנות לטעון טענותיו בתוך זמן סביר לאחר מתן הצו. לבסוף, מטילה הצעת החוק חובה על משטרת ישראל לדווח למפקח עבודה ראשי במקרה של תאונת עבודה שגרמה למותו או לפציעתו הקשה של אדם. בכך, ישתפר מנגנון הדיווח והחלפת הידע הין הגורמים הרלוונטיים המרכיבים את שרשרת הטיפול המדינתי במקרים של תאונת עבודה".