מליסרון תובעת 3.4 מ' ש' מאלקטרה צריכה בגין הפרת חוזי שכירות

מנכ"ל מליסרון: "בחברה ביקשו שנמצא שוכר חלופי, לא מצאנו - והחנויות פונו באופן חד-צדדי" ■ בימים האחרונים התבטא מנכ"ל אלקטרה צריכה, זאב קלימי, בחריפות נגד עלויות השכירות בקניונים

ימים ספורים אחרי המתקפה חסרת התקדים של מנכ"ל אלקטרה צריכה, זאב קלימי, על הקניונים, אלה בוחרים להשיב לו במגרש המשפטי. היום (ב') הגישה קבוצת מליסרון תביעה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב על סך 3.383 מיליון שקל, נגד קלימי, נגד בעלי השליטה באלקטרה צריכה ונגד הדירקטורים בחברה.

בכתב התביעה טוענת מליסרון כי קלימי, בידיעת ובהסכמת הדירקטוריון, החל להפר באופן שרירותי הסכמי שכירות כלפי משכירים רבים בזה אחר זה וסגר חנויות בניגוד להתחייבויות חוזיות שאלקטרה מוצרי צריכה הייתה חתומה עליהם.

בהתייחס לאלקטרה צריכה, נטען כי בהחלטת קלימי פינתה אלקטרה צריכה חנות ברשת מחסני חשמל שהיא הפעילה במרכז המסחרי טירת הכרמל. "הוא סגר את החנות בין-לילה, בחשכת ליל, ללא כל הודעה מוקדמת, תוך שהעמיד את התובעת בפני עובדה מוגמרת", נטעם בכתב התביעה.

כתב תביעה זה מגיע ימים ספורים לאחר שקלימי יצא בתקשורת בהתקפה חסרת תקדים על הקניונים, וטען בין היתר כי "בעלי השליטה בקניונים כל-כך כוחניים, שהם לא מוכנים לשמוע דבר. הם לא מוכנים להוריד את המחיר. הנחת העבודה שלהם היא כי לבסוף יימצא פראייר שייכנס במקום פראייר אחר. אז שימצאו להם פראייר אחר. בסופו של דבר הם יבכו על כך שייגמרו הקמעונאים שיסכימו לשלם סכומים כאלה מופרזים".

קלימי גם קרא להתערבות הרגולטור ואמר כי "מספר מצומצם של בעלי שליטה מכתיב לקמעונאים כי עליהם להשלים עם הוצאות שכר מטורפות. מישהו צריך כבר לבדוק את המצב הנוכחי, בו הכוח המצרפי של בעלי השליטה בקניונים יוצר תכתיבי שוק כאלה אכזריים. כקמעונאי, אני לא מוכן להיות שבוי של אף אחד. אם אישאר בקניון, העסק שלנו לא יוכל להמשיך ולתפקד. אני קורא לרגולטור להתחיל ולחקור את הנושא. הרבה מאוד דובר בשנים האחרונות על יוקר המחיה במדינת ישראל, אך לדעתי לא חקרו מספיק את השפעת הקניונים על יוקר המחיה".

מנכ"ל מליסרון, אבי לוי, אומר ל"גלובס" כי ההתבטאויות של קלימי כשלעצמן לא השפיעו על הגשת התביעה. "ההתבטאות באה בעקבות זה שהוא ידע שאנחנו הולכים להגיש תביעה. ברגע שהוא פינה את החנות, אמרנו לו שאין על מה לדבר. שישלם את כל שכר הדירה - או שאנחנו הולכים להגיש תביעה. הדירקטוריון יודע, והוא אישר לו לסגור את החנויות".

- לא דיברו אתכם לפני סגירת החנות?

עורך הדין שלו פנה אליי וביקש שנמצא שוכר חלופי. אמרתי: 'אין בעיה. נחפש, ואם נמצא - נשחרר אותך', אבל לא מצאנו שוכר חלופי. זה לקח בדיוק חודשיים עד שהוא החליט על דעת עצמו לפנות את החנות. בחוצות המפרץ הוא פנה אלינו ואמר שיש בעיות. הוא ישב עם המנכ"ל, הם סיכמו על פעולות שיווק ותמריץ, ואחרי 3 שבועות הוא פינה את החנות. בלענו את הצפרדע, הגענו לפשרה ועברנו לסדר היום. הוא הודיע שהוא סגר 30 חנויות, ואני מניח שיש עוד לא מעט חנויות שהוא סגר בצורה הזאת. כנראה שברוב המקרים אנשים לא רוצים להגיש תביעה אז מגיעים אתו לפשרות.

"יש לו הסכמים, והוא צריך לכבד אותם. בישפרו פלאנט בבאר-שבע הוא חתם על הסכם, ולפני חודשיים הודיעו שלא מתכוונים לקיים את ההסכם ולפתוח החנות. הוא עוד לא פתח, אז הוא לא יודע אם החנות תעבוד או לא. באיקאה צפון נתנו לו לעבוד רק לפי אחוזים מהמחזור. חצי שנה אחרי הפתיחה הוא פינה את החנות באופן חד-צדדי. איזו התנהלות זאת?".

- בכל זאת, עניין החוזה הוא דבר אחד, אבל המצוקה של הרשתות בקניונים זה דבר אחר.

"כשיש בעיה עם שוכר, הוא בא ומדבר איתנו, ואנחנו תמיד יכולים להסתדר. לא קרה שמישהו ביקש לפנות ולא מצאנו פתרון. מוצאים פתרונות, מקטינים חנויות ומגיעים להבנות עם כל השוכרים".

מאלקטרה צריכה נמסר בתגובה: "אלקטרה מוצרי צריכה קיבלה ולומדת את כתב התביעה שהוגש נגדה על-ידי חברת מליסרון, בריטיש ישראל ואבי לוי, והיא תגיב בהמשך".