דבר לא השתנה

צחי הנגבי היה אדם לא ישר, והוא נשאר כזה

צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר
צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר

בראשית אמר ח"כ צחי הנגבי כי לא יסכים לקבל תפקיד שר בלי תיק. כעבור כמה ימים קיבל תפקיד שר בלי תיק - בלי למצמץ, בלי לגמגם, כנראה גם בלי להתבייש. לפני סיום תפקידו כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כתב הנגבי דוח על מבצע "צוק איתן", המעניק לראש הממשלה נתניהו טיהור מוחלט מכל מחדל או טעות.

נעבור הלאה: הדוח הצנום מאוד דלף לתקשורת ועורר סערה. הנה דברים שאמר אילן שגיא, אב ששכל את בנו בעזה, לחדשות ערוץ 2: "צחי הנגבי שקרן... ובטוח הוא קיבל איזושהי תמורה למה שהוא עשה". דבריו של שגיא מבטאים את מה שחשו רוב אזרחי המדינה לגבי "הדוח". תגובתו של הנגבי: "ח"כ עופר שלח (יש עתיד) הדליף את המסמך המסווג".

הנגבי מתנצל

שלח הכחיש. הנגבי המשיך להאשים אותו. אתמול, בישיבת הפרידה מהוועדה, הנגבי חזר בו מההאשמה והתנצל בפני שלח. היו שכבר קבעו שבכך תמה הפרשה. ואני אומר שהיא רק מתחילה. כי קרו כאן דברים שאינם מקריים או חד-פעמיים, אלא תופעה ושיטה. למעשה, הנגבי בהתנהגותו בעניין זה, נותן מניע מוצדק להדלפות. אלוף הנכלולים של הליכוד עשה כאן מעשה: הדוח לא היה של הוועדה, רוב חבריה כלל לא ידעו עליו, בוודאי שלא השתתפו בחיבורו. זהו דוח שנכתב במחשכים תוך ניצול של ועדת החוץ והביטחון. למעשה זהו "מסמך הנגבי" - ולא של הוועדה. ובתור שכזה לא חלים עליו חוקי הסודיות הקפדניים של הוועדה.

נשא את שם הוועדה לשווא

הנגבי, אם כן, נשא את שם הוועדה לשווא. במקום להשיב על המסמך שלו, הוא הסיט את תשומת הלב אל שלח, ורק כעבור כמה ימים, לאחר ששככו קצת הלהבות, הוא הודה בכך שהאשים את שלח בהאשמת שווא. כלומר, אמר דבר שקר. כלומר אישר למעשה את דברי האב השכול שהוא שקרן. ואני הייתי מוסיף: שקרן מסוכן. לסיכום נכלולי הנגבי: חיבור מסמך המתיימר להיות של הוועדה; הדבקת תווית של סודיות למסמך שלא היה בו שום דבר סודי; הסתרת המסמך מחברי הוועדה; האשמה של חבר הוועדה שלח בהדלפת חומר מסווג מתוך ידיעה שמדובר בהאשמה כוזבת, רק כדי להסיט את תשומת הלב מהמעשה שלו.

תזכורת: בנובמבר 2010 הורשע הנגבי בעדות שקר בפני ועדת הבחירות המרכזית, והוטל עליו קלון. מה קרה מאז: שום דבר, כפי שאנחנו רואים. הוא היה אדם לא ישר, והוא נשאר כזה, ואפילו משוכלל יותר. בהחלט מגיע לו להיות בממשלת נתניהו, והעובדה שאין לו תיק היא דווקא חיובית. ככל שלהנגבי יהיו פחות סמכויות - כך ייטב לכולנו.