"ראיתי ילדים ללא כסף לארוחת צהריים - אבל עם אייפון"

ד"ר יקי דיין: "תחום האדטק (EdTech) הוא אוסף של כלים דיגיטליים שיעשו שינוי במערכות החינוך"

דר יקי דיין /  צילום: ליאור דיין
דר יקי דיין / צילום: ליאור דיין

משרד החינוך קידם באחרונה קמפיין אשר קרא לתלמידי תיכון ללמוד לחמש יחידות בגרות במתמטיקה. מסע הפרסום התקבל ברגשות מעורבים ובמקביל העלה לסדר היום את הקושי של מערכות חינוך מסורתיות להטמיע בהן טכנולוגיה, שעשויה לשנות לחלוטין את שיטות הלימוד.

"תחום האדטק (EdTech) הוא אוסף של כלים דיגיטליים שיעשו שינוי במערכות החינוך", מסביר ד"ר יקי דיין יוזם כנס האדטק שיתקיים השבוע (8-9 ביוני), "יישום הטכנולוגיות בחינוך הוא לא רעיון חדש. תמיד התפתחו חברות טכנולוגיות דוגמת קומפדיה", הוא מזכיר.

השימוש הרווח במצלמות אינטרנט תרם להתפתחות האי-לרנינג (למידה אלקטרונית), פורמט שמאפשר להעביר הדרכות ושיעורים מקוונים. ההשקעות בתחום האד-טק בעולם רשמו צמיחה מואצת לאחר השקת האייפון הראשון בשנת 2007 וקיבלו רוח גבית כאשר אפל השיקה את האייפד.

"יש לא מעט אנשים", אומר דיין, "שמאמינים שאי אפשר להפעיל את מערכת החינוך בפורמט הנוכחי והם מדברים על הצורך להתחיל את הכל מהיסוד. בעידן הנוכחי נוצר מצב שבו כל ילד יכול לגשת לבד למידע".

דיין טוען שניתן לבצע מהפכה בתחום החינוך. "ראיתי ילדים שאין להם כסף לארוחת צהריים", הוא אומר, "אבל הם הולכים עם אייפון. גם מחקרים מראים שאנשים היו מוותרים על הרבה דברים, ועדיין שומרים את הטלפון החכם". דיין מצביע על כך שההשקעות באד-טק בארה"ב לבדה זינקו אשתקד ליותר ממיליארד וחצי דולר ומצביע על צמיחה משמעותית גם בסין.

בכל מה שנוגע לישראל - דיין פסימי. "עד 2009 עבדתי בהיי-טק", הוא מספר, "בשנה הזו נכנס לי ג'וק לראש בעידוד אשתי, והלכתי לעשות דוקטורט בטכנולוגיות בחינוך. ראיתי שיש אנומליה בארץ. כולם מדברים על סטארט-אפ ניישן, אבל בתחום האד-טק מצבנו לא טוב. יש חברות בתחום, והראשונה שחושבים עליה היא מטח, אבל הם עדיין לא הציגו פרויקט פורץ דרך, למרות שבאחרונה הם הקימו אקסלרטור כדי לשלב רוח צעירה".

"אנחנו מייצאים בערך 50 מיליון דולר בתחום הזה. אין לי מספר רשמי כי זה עדיין מתחת לרדאר. כשבדקתי את הנושא עם מכון הייצוא אמרו לי שאין להם מדד כי הם לא יודעים את מי בדיוק לספור ולמדוד".

- בעולם זה באמת נושא חם?

"זה לוהט. הסיבה שבישראל לא מגיעים לתקשורת היא משום שאין לנו מספיק השקעות בתחום. לפני שנה וחצי הקמתי את מיזם אד-טק ישראל כי ראיתי שהתחום הזה מוזנח. כאשר בנט נבחר לתפקיד שר החינוך היו לנו המון ציפיות, אבל לא קרה הרבה. מה שכן קרה זה שהוא יצא בהצהרות שהטכנולוגיה תשנה את מערכת החינוך. בנוסף, שני גופים אחרים שנרתמו לעזור הם ישראל דיגיטלית ואגף סחר חוץ במשרד הכלכלה. נכון להיום, אם יהיו 50 חברות שכל אחת מוכרת בחמישה מיליון דולר נהפוך לסקטור של 250 מיליון. רבע מיליארד כבר יהפוך אותו לסקטור מקצועני ובטוח גם יהיה מוצר ששווה משהו. יהיו חברות שיהיו מספיק חזקות לחולל שינוי".

המספרים של תעשיית האד
 המספרים של תעשיית האד