אנשי סודו של נתניהו נתנו שירותים משפטיים לארנו מימרן

משרדם של עוה"ד יצחק מולכו ודוד שמרון העניק שירותים משפטיים למימרן, וזאת לפחות עד 2006 ■ שמרון: "ייתכן ששותפה לשעבר במשרדנו ייצגה אותו בעניין נקודתי"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

עדות נוספת לקרבה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין המילארדר הצרפתי הנאשם בהונאת ענק, ארנו מימרן. מתברר כי משרדם של עורכי הדין הצמודים של ראש הממשלה, אנשי סודו, יצחק מולכו ודוד שמרון, העניק שירותים משפטיים לארנו מימרן כלקוח, וזאת לפחות עד לשנת 2006 וככל הנראה אף לאחר מכן. חברה בבעלותו של מימרן נרשמה על-ידי עורכי הדין ממשרדם של מולכו ושמרון, והיא רשומה עד היום במשרדיהם ברחוב הארבעה בתל-אביב.

מימרן, נזכיר, מתעקש כי העביר לראש הממשלה תרומה פרטית של 170 אלף אירו בשנת 2001, בנסיבות שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הורה על בדיקתן. נתניהו טען בעבר כי עניין העברת הכספים לא היה ולא נברא, אך מאז כבר שינה את גרסתו, וכעת גרסתו החדשה היא שהוא קיבל ממימרן 40 אלף דולר כתרומה לקרן שנוהלה על-ידי עו"ד דוד שמרון.

חברת "טרק פרפורמנס בע"מ", שמימרן הוא בעלי 36% ממניותיה, היא החברה הישראלית היחידה שבה מחזיק מימרן. החברה רשומה בכתובת: רחוב הארבעה 21 תל-אביב, "אצל א.ש. שמרון, י. מולכו, פרסקי ושות'" - משרדם של עורכי הדין מולכו ושמרון.

בין שותפיו של מימרן לחברה הישראלית, גם חבר הפרלמנט הצרפתי, איש הקהילה היהודית מאיר חביב - אדם הידוע בקשריו לנתניהו והן בקשריו למימרן. חביב רשום כבעלי 24% מהמניות.

יחד עמם רשומים עוד 3 בעלי מניות בלתי מוכרים: בנדסון דידיה, שכתובתו על-פי הרישום: "צ'ילה" (כתובת מדויקת אינה מופיעה); דניין פיאר, שכתובתו "צרפת"; ודריי אנא, גם כן, מ"צ'ילה".

הדירקטור היחיד הרשום בחברה הזו הוא מימרן עצמו, שכתובתו לצורך הרישום כדירקטור מופיעה אף היא במשרדם של מולכו ושמרון. החברה הוקמה בפברואר 2006, ולפי הרישומים היא עדיין חברה פעילה. זאת, אף ש"סימני ההזנחה" ניכרים בה - החברה לא שילמה אגרה שנתית מאז 2009. מטרת החברה, לפי הרישום, "לעסוק בכל עיסוק חוקי".

 

"עוקץ המאה"

המליארדר ארנו מימרן נאשם בצרפת בפרשת "עוקץ המאה" - עוקץ מע"מ מתוחכם במאות מיליוני אירו, שביצע לכאורה תוך עשיית עסקאות מול חברות שונות שבשליטתו במקלטי מס שונים כמו איי הבתולה הבריטיים.

מימרן עסק במסחר במכסות פחמן דו-חמצני. אמנת קיוטו, המסדירה את נושא הפליטה של הגז המזהם, מאפשרת מסחר במכסות הפליטה של הפחמן הדו-חמצני. כך, לדוגמה, אם בהולנד המפעלים לא עמדו במכסה המותרת להם - ניתן למכור את הזכות לזהם לטובת מפעלים באיטליה.

משטר המס החל על הסחורה הרעיונית הזו משתנה ממדינה למדינה. ישנן מדינות שבהן חל מע"מ על מכסות זיהום, בעוד במדינות אחרות, אין עליהן מע"מ. מימרן לפי האישום, המציא שיטה - הוא קנה את הזכות לפלוט גז מזהם במדינה בה לא חל מע"מ ומכר אותה בצרפת - היכן שגבה מן הרוכשים התשלום בתוספת מע"מ. את המע"מ, כמובן, אמור היה להעביר לממשלת צרפת. אך מימרן נהג לכאורה לקחת את המע"מ ולהסתלק.

את המסחר עשה מימרן באמצעות שורה ארוכה של חברות זרות, ובכל עסקה - רגע לפני שנדרש להעביר את המע"מ לרשות המסים הצרפתית - פירק את החברה לאחר שרוקן אותה מנכסיה לכאורה וגלגל את הכספים לחברות אחרות בשליטתו במדינות שונות בעולם. כך, לטענת התביעה בצרפת, "עקץ" את האוצר הצרפתי בכ-280 מיליון אירו.

לפי הפרסומים, התביעה בצרפת התייחסה במהלך ההליך גם לכספים אסורים שהתגלגלו לחברה או חברות בישראל שבשליטת מימרן. נכון לעכשיו לא ידוע אם מדובר באותה חברת "טרק פרפורמנס בע"מ" הרשומה אצל עורכי הדין מולכו ושמרון.

כפי שחשף העיתונאי דב אלפון בעיתון "הארץ" יחד עם אתר החדשות "מדיהפארט" הצרפתי, בין נתניהו לבין מימרן היו קשרים חברתיים קרובים במשך שנים רבות, החל מהתקופה שלאחר כהונתו הראשונה של נתניהו כראש ממשלה. בין היתר, נסעו משפחותיהם של השניים לחופשות משותפות ברחבי צרפת, ולפי מימרן, נתניהו אף התארח אצלו לא פעם בביתו בפריז.

מימרן סיפר כי הקשרים עם נתניהו נמשכו עוד שנים רבות, והוא אף הוזמן למסיבת ניצחון פרטית ואקסקלוסיבית שערך נתניהו לאחר בחירות 2009, כשחזר בשנית לכס ראש הממשלה. במסגרת היחסים הללו, טען מימרן בבית המשפט הצרפתי כי תרם סכום של כמיליון פרנק צרפתי לנתניהו, שעה שהיה בפסק-זמן מן הפוליטיקה בשנת 2001.

כשהחלו הפרסומים אודות הפרשה בעיתון "הארץ" לפני מספר שבועות, הכחיש נתניהו קבלת כספים כלשהם ממימרן, וטען כי הקשר עם מימרן נותק לפני שנים רבות. בימים האחרונים שינה נתניהו את גרסתו מספר פעמים, עד שאתמול (ב') הודה בכך שקיבל ממימרן סכום של 40 אלף דולר ששולמו כתרומה לקרן שמימנה את "פעילות ההסברה" של נתניהו בעולם, בתקופה שבה פרש מהפוליטיקה בנימוק שעליו "לעשות לביתו".

מימרן מתעקש כי הסכום הנכון הוא 170 אלף אירו - קרי מיליון פרנק, המטבע שהיה נהוג אז בצרפת; וכי הכספים שולמו הישר לחשבונו הפרטי של נתניהו ולא לקרן כלשהי.

"ביבי לא עשה מעשה פסול מעולם", אמר אתמול מימרן בשיחה עם כתבי ערוץ 10. "הוא לא ניסה להסתיר דבר. קודם כל, לא אמרתי מעולם מיליון אירו, אמרתי מיליון. זה היה ב-2001, אז זה היה מיליון פרנקים צרפתים, 170 אלף אירו... זה בוצע באופן רשמי", הוסיף.

"הוא יכול לבדוק את זה בחשבון שלו. לא מדובר במשהו שהוא או אני יכולים להסתיר. אני בטוח במה שאני אומר כי ההצהרה נמצאת בידי... ההצהרה הבנקאית נמצאת עדיין בידי - מארנו מימרן, מהחשבון הפרטי שלי - לבנימין נתניהו, לחשבון הפרטי שלו", דברי המליארדר-הנאשם.

עו"ד דוד שמרון התייחס אתמול לפרסום בערוץ 10. "הטענות יתבררו כמופרכות וחסרות שחר", אמר שמרון, "כמי שניהל את הקרן לפעילות ציבורית של נתניהו כשהיה אזרח פרטי, אני יכול לומר באופן הברור ביותר שהסכום המדויק שהועבר על-ידי ארנו מימרן הוא 40 אלף דולר. הסכום הועבר בהעברה בנקאית לחשבון הקרן בתאריך 24.8.2001... הקרן נוהלה על-ידי באופן קפדני בהתאם להוראות החוק ובוקרה על-ידי רואה חשבון. גם ניסיון זה לפגוע בראש הממשלה על-ידי הפרחת טענות-שווא וניפוחן בתקשורת יתברר כבלון שיצא ממנו כל האוויר".

אף שלקבלת סכום כסף באופן פרטי (ככל שהדבר אכן אירע) יכולות להיות השלכות פליליות, מבחינת דיני המס וייתכן שגם מבחינת דיני הלבנת ההון, מרבית ההערכות נכון לעתה הן שהעבירות אם נעשו - התיישנו. הפרשה אפוא לא צפויה להניב כתב אישום נגד ראש הממשלה.

מהבחינה הציבורית, כמובן שיש משקל לדברים - אם אכן קרו. אך נדמה כי פרשות דומות במהותן ובחומרתן כבר התפרסמו בעניינו של נתניהו, ועד כה הוא נותר איתן ויציב על כסאו.

עו"ד דוד שמרון מסר באמצעות דוברו: "ייתכן כי שותפה לשעבר במשרדנו, שכבר לא עובדת במשרד זה כעשור, ייצגה בעניין נקודתי קבוצה שכללה את מימרן. מימרן אינו מוכר למי משותפי המשרד כיום".

עיתוי החשיפה: מימרן בתפקיד דכנר?

אלמלא מצוקתו הכספית של המעכאר שמואל דכנר המנוח, לא הייתה פרשת הולילנד נחשפת. הרי קבלן השוחד שהפך לימים לעד המדינה בפרשת הולילנד, לא רצה לחשוף שחיתות שביצע בעצמו. דכנר היה זקוק למזומנים, וכשהלל צ'רני, היזם שמאחורי הפרויקט היומרני שהותיר צלקת בליבה של עיר, לא נענה לדרישותיו הכספיות - מסר את הפרטים למשטרה. כל השאר היסטוריה.

מעניין לחשוב שראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לא היה נדון לשנה וחצי מאסר בפועל, אם מישהו היה משמן את דכנר המנוח, בזמן.

15 שנה חלפו מאז העביר ארנו מימרן כספים לנתניהו - אז מדוע הוא פותח פה דווקא עכשיו? הנה הסבר אפשרי: כמו דכנר, גם מימרן שרוי במצוקה קשה - הוא מתמודד מול אישום חמור, שבגינו צפוי לו מאסר ממושך, קנס וגם, אולי, החובה לשלם את המע"מ בסך 280 האירו שהתחמק מתשלומו לממשלת צרפת, לכאורה תוך מעשי מירמה והונאה.

כמו דכנר, מימרן מאיים בחשיפת אמיתות מביכות בתקווה לצאת מן הברוך. מימרן פיזר בבית המשפט בצרפת רסיסי מידע מסוכנים שיש לו לכאורה על רבים: אנשי משטרה צרפתים ופקידים בכירים במדינה וגם - על ראש ממשלתנו אנו, איש שיש לו גישה לצמרת השלטון בצרפת.

השיחה הגלויה שניהל אתמול מימרן עם חדשות 10, בה הוא נשמע כה חופשי ומשוחרר כשהוא מספר על 170 אלף האירו שהעביר כביכול היישר לחשבונו הפרטי של ראש ממשלתנו, נשמעת כמו איום סטייל דכנר. בינתיים, הוא עוד "מפרגן" לנתניהו כשהוא אומר ש"ביבי לא עשה מעשה פסול מעולם", אבל גישתו של הנאשם ב"עוקץ המאה" עשויה כמובן להשתנות.

אם יש למימרן את התדפיס מהעברת הכספים לראש הממשלה - מדוע לא פרסם אותו? האם יש לו תדפיסים נוספים? האם עברו כספים נוספים? בינתיים מימרן לא משיב בבירור לשאלות הללו. אולי ישיב. אולי לא. ואיך ישיב?

ניחוח האיום המרומז ששולח מימרן לנתניהו הוא ברור: עשה ככל יכולתך לעזור לי. צלצל למי שצריך וחלץ אותי. ולא - אהפוך לדכנר שלך.