חיים כץ: הקמת קרן הלוואות לאוכלוסיות רווחה בריבית עד 5%

מטרת הקרן היא לצמצם חובות בקרב אוכלוסיות רווחה ולמנוע נטילת הלוואות בריביות מוגזמות ■ ההלוואה תכלול ייעוץ משפטי ופיננסי, וגובהה המקסימלי יעמוד על 50 אלף שקל ■ מדריך משכנתא הפוכה

ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

מגפת ההלוואות היא מכה ידועה במדינה, מעגל שאליו נקלעים זוגות צעירים ומשפחות שמצויות בקשיים כלכליים, זהו מעגל שהכניסה אליו היא קלה יחסית והיציאה ממנו מסובכת. חברות האשראי, הבנקים וגופים חוץ בנקאיים קוראים לציבור לקחת הלוואה ולהגשים חלום בריבית מופרזת, וכעת מחליט שר הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ על הקמת קרן הלוואות למשפחות שנקלעו לקשיים כלכליים. מטרת הקרן היא לצמצם חובות בקרב אוכלוסיות רווחה ולמנוע נטילת הלוואות בריביות מוגזמות. ההלוואה תכלול ייעוץ משפטי ופיננסי, וגובהה המקסימלי יעמוד על 50 אלף שקל כאשר עם פרעון החוב, המשפחה תקבל מענק חסכון ממשרד הרווחה בגובה הריבית ששולמה על ההלוואה - ריבית אשר תעמוד על 5%.

בשלב הראשון, ההלוואה תינתן לכ-300 משפחות המוכרות למשרד הרווחה שהוכיחו מסוגלות גבוהה להחזר החוב. לכל משפחה יוצמד יועץ פיננסי האמון על הגעה להסדר עם הנושים. קרן ההלוואות תפרע את החוב, ובתמורה המשפחה תתחייב לתשלום חודשי ממוצע של 500 שקל( למשך של 36 חודשים) בתוספת ריבית של 5%- כאשר החוב יפרע, כל הריבית ששולמה תוחזר למשפחה בתוספת מענק ממשרד הרווחה בגובה הריבית שנצברה.

הקרן תתבסס על שיתוף פעולה עם משרדי ממשלה וארגונים עסקיים וחברתיים, כאשר לפי הערכות משרד הרווחה שווי קרן ההלוואות בשלב הראשוני יעמוד על כ-5 מליון שקל.

לדברי חיים כץ: "המטרה היא לאפשר למשפחות מודרות אשראי עצמאות כלכלית ואף צבירת חסכון בתום התהליך. כיום משפחות נאלצות לקחת הלוואות בריביות דרקוניות שנעות בין 15%-18%, ואף ברגע מצוקה לפנות לשוק האפור ולבור תקציבי ללא מילוט וחשיפה לסיכונים מיותרים. אנחנו הולכים למודל אשראי המתבסס על תהליך שיקומי סוציאלי-כלכלי שיוציא את המשפחות ממעגלת חובות אינסופי".

מנתוני משרד הרווחה, בשנת 2014 כשליש ממשקי הבית (כ-400 אלף איש) טופלו במחלקות לשירותים חברתיים על בסיס נזקקות "עוני, קשיי הכנסה ותעסוקה" ו-"סחרור חובות" (מצב שבו חוב אחד מייצר חובות מול גורמים אחרים ומפר את האיזון הכלכלי).

והחובות מציבים את הישראלים במצב לא נעים גם מול הרשויות: כ- 700 אלף ישראליים נמצאים בהליכי גבייה מול ההוצאה לפועל; כ-50% עם תיק אחד בלבד, כ-34% עם סכום החוב בפתיחה של כלל תיקיהם עד 10,000 שקל, כ-60% מהנושים משתייכים לשירותים פיננסים או לתקשורת. לזאת מתווסף הנתון כי לכ-92% מהחייבים אין ייצוג משפטי לעומת 93% מהנושים המיוצגים על-ידי עו''ד.