הצעת החוק שכירות הוגנת עברה קריאה טרומית בכנסת

מדובר בהצעת חוק משותפת ליו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן ולח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני ■ החוק מעודד תמריצים לשוכרים שיבטיחו יציבות בשכר הדירה ■ ח"כ שפיר: "בישראל יש שני מיליון שוכרי דירות שעד היום היו שקופים לגמרי מול מערכת החוק" ■ מדריך מס על השכרת דירה

סתיו שפיר / צילום: אביב חופי
סתיו שפיר / צילום: אביב חופי

עוד התקדמות בהצעת החוק לשכירות הוגנת. הצעת החוק של יו"ר סיעת 'כולנו' ח"כ רועי פולקמן וסתיו שפיר (המחנה הציוני) עברה היום (ד') בקריאה טרומית. החוק מעודד תמריצים לשוכרים שיבטיחו יציבות בשכר הדירה, הסדרת יחסי שוכר-משכיר, קובע מהי דירה ראויה למגורים ועוד.

בנוסף להצעת החוק המדוברת, צפויה ביום שני הקרוב לעלות לאישור הממשלה הצעת חוק ממשלתית בעלת נוסח דומה, גם אותה ניסח ח"כ פולקמן יחד עם אנשי משרד המשפטים שצפויה לכלול מתווה שיתמקד בפרטי התמרוץ וכן אופן הסדרה משפטי לעולם השכירות. הצעת החוק הממשלתית צפויה לעבור את אישור הממשלה ולהתמזג עם הצעת החוק הפרטית שכאמור עברה היום קריאה טרומית בכנסת, ללא מנגדים.

נזכיר שלמרות ההישג בהתקדמות הצעת חוק שמתייחסת לתחום השכירות, תחום הרלוונטי ללמעלה מ-600 משקי בית בישראל, סוגיית הפיקוח על המחירים שנכללה בו במקור ירדה מהפרק כמו גם הרצון ליצור מאגר מידע ראשון מסוגו על ענף השכירות על ידי הקמת רשם שכירויות. עם ביטול חלק זה נגוזה גם האפשרות להקמת מאגר גדול ומלא על היקפי השכירות, המחירים, סוגי החוזים ועוד.

"היום פרצנו דרך בעולם השכירות בישראל" כך ח"כ פולקמן, "זהו החוק הראשון בנושא שיהווה פתח משמעותי להגברת הוודאות בשוק השכירות כחלק בלתי נפרד מפתרון בעיית הדיור ובמקביל למאמצי סיעת 'כולנו' להפחתת מחירי הדיור וקידום חקיקה נוספת לעידוד הקמה של פרויקטים לשכירות מוסדית ארוכת טווח".

ח"כ שפיר הוסיפה: "בישראל יש שני מיליון שוכרי דירות שעד היום היו שקופים לגמרי מול מערכת החוק. שני מיליון ישראלים שאף פעם לא יודעים אם כדאי להם לפרוק את הארגזים, כי בעוד רגע עלולים לפנות אותם מהדירה והם ייאלצו לחפש אחרת. כשל השוק בשכירות שנובע בין היתר מהיעדר כללים בסיסיים, פוגע גם בשוכרים וגם בבעלי הדירות, ודוחף יותר ויותר שוכרים אל עבר רכישת דירה גם אם אין בידם את האמצעים תוך כניסה לחובות לכל החיים, ומעלה את מחירי הדיור. החוק שהעברנו היום הוא צעד ראשון בדרך להפיכת שוק השכירות מברירת מחדל לחסרי אמצעים - לפתרון מגורים ראוי ובטוח, כפי שנהוג ברוב הערים הגדולות בעולם המערבי".

גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, התייחס לאישור הצעת החוק בקריאה הטרומית, וגם לעובדה שנושא רשם השכירויות נעדר ממנה ואמר: "אנו שמחים על ההתקדמות בהעברת חוק השכירויות, כולנו תקווה שהחוק יעבור ושנתחיל להרגיש את השינויים בשטח. יחד עם זאת, חלקים נכבדים מהחוק המקורי נשארו בחוץ. בעוד נושא פיקוח שכר הדירה הוא במחלוקת, עדיין לא ברור לנו למה לא לייצר רשם שכירויות שיהפוך את המידע לשקוף ונגיש, דבר שכל כלכלת שוק מתבססת עליו. אנחנו מאמינים שנושא זה צריך להיות באחריות הממשלה".