הלמ"ס: ירידה בדירות שנמכרו ע"י קבלנים; צניחה בחיפה

ירידה משמעותית במכירת דירות נרשמה גם במחוזות ירושלים והדרום, בשיעור של כ-30% בשני המחוזות ■ בתל אביב עלה שיעור מספר הדירות החדשות שנמכרו בכ-50%, וביו"ש נרשם זינוק של יותר מ-100%

בחודש אפריל 2016 נרשמה ירידה במספר הדירות החדשות שמכרו קבלנים ברחבי הארץ, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ה').

על פי הנתונים, בחודש אפריל נמכרו 2,504 דירות חדשות ברחבי הארץ, ירידה של 13.7% במכירת דירות חדשות על ידי קבלנים, בהשוואה לחודש הקודם שבו נמכרו 3,903 דירות, וירידה בשיעור 6% בהשוואה לחודש אפריל בשנה שעברה אז נמכרו 2,665 דירות. נציין כי במהלך חודש אפריל חל חג הפסח, ולכן היה מיעוט בימי עבודה, אך במקביל חשוב לציין כי גם בשנה שעברה חל חג הפסח בחודש אפריל כך שבהשוואה השנתית הנתון "סובל" מאותה ההטייה.

עוד על פי הנתונים, פילוח החלוקה למחוזות מעלה כי במחוז חיפה נרשמה צניחה במכירת הדירות בחודש אפריל 2016 לעומת החודש הקודם, צניחה בשיעור של 49%, כאשר בחודש זה נמכרו במחוז חיפה 298 דירות לעומת 572 בחודש שקדם לו. ירידה משמעותית במכירת דירות נרשמה גם במחוזות ירושלים והדרום, בשיעור של כ-30% בשני המחוזות. בנוסף, גם במחוז מרכז נרשמה ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו, ירידה בשיעור כ-11.8%.

במקביל, במחוזות תל אביב ויו"ש דווקא נרשמה עלייה משמעותית במכירת הדירות החדשות. במחוז תל אביב עלה שיעור מספר הדירות החדשות שנמכרו באפריל 2016 ב-49.7% כאשר בחודש זה נמכרו 551 דירות חדשות לעומת 368 בחודש הקודם. ביו"ש נמכרו בחודש הנסקר 88 דירות חדשות לעומת 43 בחודש שקדם לו, זינוק של למעלה מ-100%.

במחוז הצפון נותרו המכירות כמעט ללא שינוי, כאשר מספר הדירות שנמכרו באפריל היה גבוה רק בכ-0.5% בהשוואה לחודש הקודם.

עוד מוקדם מדי לקבוע האם למכרזי מחיר למשתכן השפעה על מכירת הדירות על ידי קבלנים במחוזות השונים, אולם הנתונים מעידים כי במקומות שבהם אין מכרזי מחיר למשתכן כמו תל אביב ויו"ש שיעור מכירת הדירות החדשות זינק בעוד במקומות האחרים היקף המכירת דווקא ירד.

במקביל, במחוזות שבהם נרשמה ירידה משמעותית במספר הדירות שנמכרו (דרום, ירושלים וחיפה) התפרסמו מכרזי מחיר למשתכן, וייתכן שגם הם הובילו לירידה במכירת הדירות. בחינת ההשפעה של התוכנית הממשלתית תוכל להיבחן רק לאורך זמן בחודשים והרבעונים הקרובים.

ירידה בהיקף קבוצות הרכישה

במסגרת פרסום הלמ"ס נספרות גם "הדירות שאינן למכירה", כלומר דירות שנבנות במסגרת קבוצות רכישה, פרויקטים להשכרה, הוסטלים וגם אומדן לבנייה בלתי חוקית. גם נתון זה רשם ירידה באפריל 2016 לעומת החודש הקודם.

בכל הנוגע לקבוצות רכישה, מדווחים בלמ"ס כי מאז תחילת השנה (ינואר-אפריל) נרשמה ירידה בהיקף הפעילות של הקבוצות. כך, על פי נתונים בתקופה זו הוחל בבנייתן של כ-570 דירות בקבוצות רכישה, דירה אחת לכל 19.1 דירות שמכרו קבלנים.

לעומת זאת, בתקופה המקבילה אשתקד, הוחל בבנייתן של כ-610 דירות בקבוצות רכישה, דירה אחת לכל 17.3 דירות שמכרו קבלנים. בבחינה לפי מחוזות, בתקופה זו, נמצא כי במחוז תל אביב הוחל בבנייתן של כ-300 דירות בקבוצות רכישה, דירה אחת לכל 5.9 דירות שמכרו קבלנים.