המירוץ של דונלד טראמפ לנשיאות נעשה קשה הרבה יותר

אליזבת וורן, המחוקקת שמקללת יותר טוב מטראמפ, מתגייסת למען קלינטון ■ גם אובמה הצהיר על תמיכתו בקלינטון ■ סנדרס: אעבוד עם היאלרי להביס את טראמפ ■ סנדרס טרם הודיע על סיום הקמפיין שלו, אך מאותת שהפיוס במפלגה הדמוקרטית מתקרב

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

השבוע הקשה של דונלד טראמפ, המועמד בפועל של המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, נעשה אתמול (ה') קשה הרבה יותר. אחרי שספג גינויים גורפים מצמרת מפלגתו שלו בגין גינוי שופט בגלל מוצאו המקסיקאי, נאלץ אתמול (ה') המיליארדר לבלוע שלוש גלולות מרות נוספות: נשיא ארה"ב, ברק אובמה, החליט סוף סוף לעשות מה שהיה ברור שיעשה והודיע על תמיכתו בהילארי קלינטון; הסנטורית אליזבת וורן, אולי המחוקקת הפופולרית ביותר בסיעה הדמוקרטית בסנאט, שידועה כמי שיודעת לקלל הרבה יותר טוב מטראמפ, הכריזה שתקדיש את עצמה למאבק למנוע מהמועמד הרפובליקאי "אפילו להתקרב לבית הלבן"; והגלולה המרה ביותר - ברני סנדרס, שהקמפיין שלו למועמדות המפלגה הדמוקרטית איים על אחדותה, אותת אמש שהפיוס במפלגה מסתמן באופק.

במילים אחרות: המועמדת הדמוקרטית בפועל זוכה עתה לא רק בתמיכת נשיא פופולרי (שיעור התמיכה באובמה עתה הוא 52%), שיופיע איתה בעצרות בחירות, אלא גם בנשק אנטי-טראמפי יעיל בדמותה של הסנטורית וורן, אחת מהנואמות החזקות והמלהיבות ביותר בזירה הפוליטית האמריקאית בשנים האחרונות, שידועה באיבתה כלפי טראמפ ובנכונותה לנצל את כישוריה האורטוריים כדי להשפילו בפומבי. הטחת עלבונות אישיים היא נשק סטנדרטי של טראמפ, אך וורן מיישמת את הטקטיקה הזו נגד המועמד הרפובליקאי באופן יעיל, רעיל ואלגנטי יותר.

בראיון ברשת הליברלית MSNBC, אמש, שבו הודיעה על תמיכתה בקלינטון, אמרה וורן: "דונלד טראמפ הוא נוכל קולני, מלוכלך ובעל עור דק, שמעולם לא נטל על עצמו סיכון למען מישהו ושמשרת את עצמו בלבד... וזו רק אחת הסיבות לכך שהוא לעולם לא יהיה נשיא ארה"ב".

"אני מוכנה להיכנס למאבק כדי לוודא שהילארי קלינטון תהיה הנשיאה הבאה של ארה"ב, ושדונלד טראמפ אפילו לא יתקרב לבית הלבן", הוסיפה הסנטורית. היא הגדירה את טראמפ כ"איום אמיתי" על העם האמריקאי ואמרה: "אני חושבת מה מונח על כף המאזניים בבחירות האלה ואני חושבת מה יקרה אם הרפובליקאים ישתלטו על הבית הלבן, הסנאט ובית-הנבחרים. במקרה כזה, תצטרכו להגיד שלום לרפורמות בשירותי הבריאות, לחוק דוד-פרנק (פיקוח על הבנקים) ולבית משפט עליון שהוא באמת פתוח ומאוזן".

 

אובמה בחר להודיע על תמיכתו בקלינטון בסרטון וידאו, שבו הוא משבח את יכולותיה למלא את התפקיד בהצלחה, אך הוא עיכב את העלאת הסרטון לרשת עד לאחר פגישה ממושכת עם ברני סנדרס, שהתמודד - ועדיין מוסיף להתמודד - על המועמדות הדמוקרטית, למרות שאין לו שמץ סיכוי לזכות בה.

השורה התחתונה: המפלגה הדמוקרטית מתחילה לאחות את הקרע בין המחנה של קלינטון למחנה של סנדרס. מי שקיווה (למשל, הרפובליקאים) להתכתשויות המוניות בין בין אוהדי שני המחנות בוועידת המפלגה ביולי, בפילדלפיה, צפוי להתאכזב.

"אני יודע עד כמה קשה למלא את תפקיד הנשיאות, ולכן אני יודע עד כמה הילארי תיטיב לבצעו", אומר אובמה בסרטון. "למעשה, נראה לי שמעולם לא היה אדם שכל כך מתאים למלא את תפקיד הנשיאות. יש לה אומץ, לב טוב ויכולת לחוש חמלה כדי לבצע את התפקיד".

באחרונה החל הממסד הדמוקרטי ללחוץ על סנדרס להפסיק את הקמפיין שלו, כדי לאפשר למפלגה להתאחד סביב קלינטון ולמקד את כל המאמצים והמשאבים למאבק באויב המשותף: טראמפ. אך הסנטור מוורמונט, שמגדיר עצמו כ"דמוקרט סוציאליסטי", חזר והכריז, עד אתמול, שהוא מוסיף לנהל את הקמפיין ויאבק על "כל קול" עד ועידת המפלגה.

אבל אמש, בעקבות הפגישה עם אובמה, אותת סנדרס שהוא מוכן להשלים עם המציאות ולהתחיל לקפל את הקמפיין - אם כי לא מיד. בשיחה עם כתבים אמר הסנטור, כי הוא יחבור לקלינטון כדי להביס את טראמפ בבחירות הכלליות בנובמבר.

"לדעתי, ואני חושב שלדעת רוב האמריקאים, דונלד טראמפ כנשיא יהיה אסון לארה"ב", אמר סנדרס. "קשה לי להאמין - ואני אומר זאת במלוא הכנות - שבשנת 2016 המפלגה הרפובליקאית תבחר במועמד לנשיאות שהפך אפליה וצרות אופק לבסיס הקמפייין שלו. לדעתי, רוב האמריקאים לא יצביעו בעד מועמד שמטיח עלבונות במקסיקאים, בהיספנים בכלל, במוסלמים, בשחורים ובנשים. ברור מאליו שאעשה כל מה שביכולתי כדי לוודא שטראמפ לא יהיה הנשיא הבא".

יחד עם זאת, הוא אמר, כי יוסיף להתמודד בסבב הבחירות המקדימות בוושינגטון הבירה, ביום ג' הבא.

עוד לפני פגישתו עם אובמה, נפוצו שמועות, שסנדרס עומד לפטר כמחצית מעובדי המטה שלו. אין ספק שעתה יש לצפות למגעים אינטנסיביים בין מחנה סנדרס למחנה קלינטון, שבהם ינסה סנדרס לקבל התחייבויות שהמועמדת בפועל תפעל לקדם כמה מהרעיונות המרכזיים במצע שלו, לרבת מאבק בגורמים שמחוללים התחממות של כדור הארץ, שינוי הסכמי סחר בינלאומיים כדי לצמצם פגיעה בעובדים אמריקאיים ואולי גם נקיטת יחס נייטרלי יותר בסכסוך בין ישראל לפלסטינים.