בעקבות הפיגוע בת"א: סגר על יהודה ושומרון והמעברים מעזה

דובר צה"ל: "במהלך הסגר יותר מעבר רק במקרים הומניטאריים, רפואיים וחריגים, כל זאת בכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים" ■ הסגר לא יחול על יציאה לתפילות יום השישי בהר הבית

הפיגוע בשרונה תל אביב / צילום: רויטרס
הפיגוע בשרונה תל אביב / צילום: רויטרס

תגובה ביטחונית נוספת לפיגוע בלב תל אביב: דובר צה"ל הודיע הלילה (ו') על הטלת סגר כללי על יהודה ושומרון וסגירת המעברים ברצועת עזה במהלך חג השבועות. הסגר יבוצע בעקבות הנחיית הדרג המדיני והערכת המצב בצה"ל, כמו גם בעקבות פיגוע הירי הקטלני במתחם שרונה בתל אביב.

הסגר החל כבר הלילה בשעה 00:00, ויימשך עד ללילה שבין יום ראשון ליום שני - בהתאם להערכת מצב מחודשת.

"במהלך הסגר יותר מעבר רק במקרים הומניטאריים, רפואיים וחריגים, כל זאת בכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים", הבהירו בצה"ל. כמו כן, הסגר לא יחול על יציאה לתפילות יום השישי בהר הבית.

הצעד מגיע למרות התנגדות ארה"ב, שקראה לישראל "להגיב בצורה שלא תסלים את היחסים עם הפלסטינים". "אנו מבינים את רצון ממשלת ישראל להגן על אזרחיה ואנו תומכים בזכות זו", אמר דובר מחלקת המדינה מארק טונר בתדרוך לעיתונאים. "אנחנו מקווים שכל צעד שישראל תנקוט ייקח בחשבון את ההשפעה שתהיה לכך על האזרחים הפלסטינים", הדגיש.

הבכיר קרא לישראל לא להעניש את הפלסטינים בעקבות הפיגוע: "יש להימנע מפגיעה באזרחים שמנסים לחיות את חייהם". בכך התייחס להחלטת הקבינט להטיל סגר וכתר על יטא, משם יצאו המפגעים, ושלילת אישורי עבודה מהחמולה של שני הרוצחים - צעד שעשוי לפגוע בכ-83 אלף פלסטינים.

 

אתמול התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לישיבה בעקבות הפיגוע הרצחני שבוצע במתחם שרונה, בו נרצחו ארבעה בני אדם. בישיבה הוחלט על שורת צעדים בהם הטלת סגר וכתר על יטא, משם יצאו המפגעים, ושלילת אישורי עבודה מהחמולה של שני הרוצחים.

בנוסף, קיבלו שרי הקבינט עדכון על הפעילות המודיעינית והמבצעית של גופי הביטחון ביממה האחרונה. השרים קיבלו עדכון וקיימו דיון על הפעולות בהן נוקטת מערכת הביטחון. השר נפתלי בנט, שדרש בשבועות האחרונים שינויים משמעותיים בתפקוד הקבינט, לא נכח בישיבה.

אתמול שב ראש הממשלה בנימין נתניהו למתחם שרונה בתל אביב, שם הוא הודיע כי נתפס חשוד בסיוע לשני המחבלים. מעצר הסייען בוצע על ידי כוחות צה"ל במהלך הלילה. העצור הוא ככל הנראה בן משפחתם של שני המחבלים. עוד ניתן לומר, תחת מגבלות צו איסור הפרסום על חקירת הפיגוע, כי במשך כל היום היו פשיטות על אתרי בנייה במטרה לאתר שוהים בלתי חוקיים.

"החלטנו על שורת צעדים תקיפים", אמר נתניהו. "כיתרנו את יטא, תפסנו את האיש ששיתף פעולה עם המרצחים, שללנו היתרי עבודה ממאות בני החמולה, שללנו גם את הקלות הרמדאן".

"עיבינו כוחות בקו התפר וגם כאן בתל אביב, והחלטנו על נקיטת עוד שורת צעדים שלא אפרט כאן", הוסיף נתניהו. "שמעתי בהערכה את הגינויים החריפים הוחד משמעיים מהבירות המובילות בעולם".

"לא שמעתי גינוי כזה מהרשות הפלסטינית", תקף ראש הממשלה את אבו מאזן. "לעומת זאת, שמעתי את צהלות השמחה בעזה ובחלקים אחרים של החברה הפלסטינית ביהודה ושומרון. זה רק מזכיר לנו מול מי ומה אנחנו עומדים. אנחנו ננצח". בסוף דבריו נפגש נתניהו עם בעלי העסקים במתחם ושמע על התקרית מנקודת מבטם.

כאמור, במקביל, עוסקים כוחות גדולים בשירות הביטחון הכללי ובימ"ר תל אביב מאז שעות הלילה בחקירת הנסיבות שהובילו את שני הצעירים הפלסטינים מיטא לבצע את הפיגוע במתחם שרונה: אתמול גם חלה התפתחות בחקירת הפיגוע, שעל חלק מפרטיו הוטל צו איסור פרסום. במקביל ערכו שוטרים רבים פשיטות על מקומות מסתור של שוהים בלתי חוקיים באזור מרכז הארץ וביצעו מעצרים.