הרוצח טלפן למוקד חירום: "נאמנותי - לאל בגדאדי מדאע"ש"

50 הרוגים, 53 פצועים, בירי ההמוני הגדול ביותר בתולדות ארה"ב ■ החשוד, עומאר צאדיקי מאטין, יליד ארה"ב ממוצא אפגני, נורה ונהרג

פיגוע ירי באורלנדו פלורידה, טרור, עומר מטין, דאע"ש / צילום: וידאו
פיגוע ירי באורלנדו פלורידה, טרור, עומר מטין, דאע"ש / צילום: וידאו

הרצח ההמוני באורלנדו, פלורידה, היה קרוב לוודאי פיגוע טרור איסלמי. פקיד אמריקאי בכיר, שצוטט הערב (א') ברשתות שידור אמריקאיות, אמר שהמפגע, עומאר צאדיקי מאטין, יליד ארה"ב ממוצא אפגני, טילפן למוקד החירום של משטרת אורלנדו במהלך הפיגוע והצהיר על נאמנותו למנהיג דאעש, אל בגדאדי. הוא אף הזכיר את האחים צ'רנאייב, שביצעו את פיגוע הטרור במרתון בבוסטון ב-2013.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב, שהטבח במועדון באורלנדו היה "מעשה טרור" ו"פעולת משטמה". הנשיא אמר, שהבולשת הפדרלית, FBI, חוקרת את הטבח כפעולת טרור, וכי ייעשה כל מאמץ לגלות האם הרוצח היה שייך לארגון טרור כלשהו. הוא הדגיש, כי הטבח מראה שוב, כפי שהראו מעשי ירי המוניים בעבר, עד כמה קל להשיג נשק בארה"ב באופן חוקי. "אנו צריכים לקבל החלטה האם זו המדינה שבה אנו רוצים לחיות", אמר אובמה. "גם אי החלטה היא החלטה".

50 אנשים נרצחו ועשרות נפצעו הבוקר במתקפת ירי במועדון להט״ב באורלנדו, פלורידה. החשוד נורה ונהרג ע״י צוות לוחמה בטרור של משטרת אורלנדו שפרץ למועדון. הטבח באורלנדו הוא פיגוע הירי הגדול ביותר אי פעם בארה"ב.

בעת מסירת הידיעה עולים דיווחים שנמצא אדם חמוש במצעד גאווה שנערך עתה בלוס אנג'לס. בשלב זה נראה, שמקרה זה אינו קשור לאירוע בפלורידה.

 

עוד לפני פרסום המידע על הכרזת הנאמנות לאל בגדאדי, אמר מארק הופר, ראש משרד FBI בטאמפה, בחוף המערבי של פלורידה, כי קיימת אפשרות שהרוצח הוא רדיקאל איסלאמי. ״יש הערכות שלחשוד היו נטיות לאידיאולוגיה המסוימת הזו (איסלאם רדיקאלי), אך בשלב זה איננו יכולים לומר דבר בוודאות ואנו בודקים את כל האפשרויות״, אמר הופר. גורמים משטרתיים אמרו, שהטבח במועדון נחקר כאירוע טרור. מאטין נחשד בעבר על קיום קשרים עם גורמים איסלאמיים אך החקירות לא העלו דבר והוא לא היה נתון במעקב לפני הטבח. החשדות התעוררו לאחר שמאטין העלה פוסטים באינטרנט בשבחו של הטרור האיסאלמי. בהעדר ראיות לפעילות פלילית, הוא הורד ממסכי המכ"ם של הרשויות.

מקורות משטרתיים ברמה הפדרלית אמרו, כי עד עתה אין שום סימנים שמאטין היה קשור באופן כלשהו לארגון טרור, אך המשטרה חוקרת כמה זוויות טרור, בארה״ב ומחוצה לה. פיגוע הטרור הגדול הקודם בארה״ב, בסאן-ברנארדינו, קליפורניה, בדצמבר אשתקד, בוצע ע״י בעל ואשה, מוסלמים רדיקליים, שרצחו 14 אנשים בשם האיסלאם. דאעש מעודד התקפות ״זאב בודד״ במדינות מערביות. בתגובה על קובלנות של מוסלמים רדיקליים במערב שהם אינם מסוגלים לתקוף מטרות צבאיות במדינות מגוריהם, אמר באחרונה בכיר בארגון שהרג אזרחים במדינות הכופרים הוא אופציה מבורכת.

אביו של החשוד אמר, כי בנו, נשוי ואב לילד, ראה לפני זמן מה שני גברים מתנשקים והדבר הכעיס אותו מאוד. הוא טען שבנו אינו טרוריסט. אך מומחים לטרור אמרו הערב, כי ההפרדה בין פשע משטמה (להומוסקסואלים, יהודים וכו') לבין פשע טרור היא מלאכותית. ארגוני הטרור האיסלאמי, כדאע"ש, אל קאעדה וטליבאן, חדורי שנאה להומוסקסואלים. הומוסקסואלים באזורים שנתונים בשליטת ארגונים אלה היו קרבנות למעשי רצח אכזריים ביותר. היו שהופלו מבניינים רבי קומות, ואם המופלים לא נהרגו מיד, הם נסקלו למוות. הערכה ראשונית היא, שטאמין בחר להרוג שתי ציפורים במכה אחת - לרצוח הומוסקסואלים ולבצע פיגוע המוני במדינת הכופרים הגדולה ביותר - ארה"ב.