"אם ניתן דירות נרוויח חדרי מלון, וזה טוב גם לציבור"

ח"כ דוד אמסלם, יו"ר ועדת הפנים: "התיירות חשובה למדינה. אני לא רוצה שיהיו פה רק מפעלי שימורים וטקסטיל, אני רוצה תיירים ותיירות"

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

בישיבה סוערת שנערכה בשבוע שעבר בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת, אושר תיקון 106 בחוק התכנון והבנייה - הצעת חוק ממשלתית שיזם שר התיירות יריב לוין, שנועדה לעודד בניית בתי מלון חדשים והרחבת קיימים, באמצעות הכרה בבתי מלון כתשתית לאומית. עוד קובעת הצעת החוק כי יינתן תמריץ למי שירצה להקים מלון - אפשרות לכלול 20% בנייה למגורים.

"בעקבות התיקון, אם רשת מלונות רוצה לבנות בכמה מוקדים, מעל 400 חדרים, היא תקבל מסלול ירוק בוועדה שמטפלת בה באופן מאורגן, במקום שתתחיל להתרוצץ בכמה ועדות ברחבי הארץ. זה טוב בעיקר לרשתות, והן בעיקר אלה שבונות. אני חושב שזו החלטה טובה ונכונה", אומר ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), יו"ר הוועדה.

- זה עוזר בעיקר לגדולים.

"נכון, למלונות משמעותיים, לא צימרים. היום כמעט לא בונים מלונות גדולים, כי זו השקעה של מאות מיליוני שקלים, החזר ההשקעה הוא 15-20 שנה, וזה ענף שמושפע מאוד מהמצב הביטחוני".

היתרון השני המרכזי עליו מדבר אמסלם הוא האופציה שניתנה לוועדות התכנון לאשר 20% דירות, "כדי לעודד בנייה".

- איך תבטיחו שלא יהיו פרויקטים למגורים בכסות מלונאית, כמו המרינה בהרצליה או מגדלי חוף הכרמל בחיפה?

"צריך יהיה לוודא את זה בשלב התכנון. אי-אפשר לבנות משהו כחדר ולהפוך את זה לדירה. אבל למה לחשוב בכיוון של רמאות? החלק הזה בחוק נועד כדי שאפשר יהיה למכור את הדירות כבר עכשיו, ולממן בזה חלק מההשקעה. זה יהיה תמריץ לבנייה. אגב, אני לא רואה שגם אחרי ההחלטה יצוצו מלונות כמו פטריות, אבל לפחות זה כיוון".

 

הצעת החוק זכתה לביקורת חריפה מצד הארגונים הירוקים ("המוטיבציה לעשות בחוף הים דברים לא חוקיים תגדל") ומצד חברי כנסת מהאופוזיציה ("סכנה לדמוקרטיה וסכנת שחיתות", אמר ח"כ דב חנין; "בכייה לדורות", אמרה ח"כ יעל כהן-פארן), בגלל האפשרות לבנות דירות מגורים בקרבת הים, ובשל העובדה שמתן מעמד של תשתית לאומית למלונאות, עם כל הכבוד לענף, עלול ליצור מדרון חלקלק.

אמסלם: "הם באו והעלו את השקרים הרגילים, כאילו מחר לא יוכלו לשחק מטקות בים, והעשירים יקבלו דירות, וזה לא ככה. הרי בכל מקרה ההחלטה הנוכחית לא גוברת על התמ"א החופית, שמקבילה בנייה ל-100 מ"ר מהים. הם מנסים לעשות הון פוליטי משקר, כאילו מחר בונים מלונות על החול ונותנים 20% לטייקונים. הם מפחידים את ההמונים שלא מכירים את הפרטים. זו צביעות והתחסדות, הרי ברור שמישהו צריך להביא הרבה כסף ולבנות. אני טוען שאם ניתן דירות נוספות נרוויח את חדרי המלון, וזה טוב לכולם, גם לציבור.

"התיירות חשובה למדינה. אני לא רוצה שיהיו פה רק מפעלי שימורים וטקסטיל, אני רוצה תיירים ותיירות. יש פה פחות תיירים מאשר במלטה, ואין לזה סיבה. יש פה נופים, מזג אוויר מצוין ואתרים היסטוריים. עם קצת השקעה בתשתיות זה יכול לקרות".

- אבל יקר פה.

"נכון, והיום אנשים מחליטים לפי המחיר, אפילו הילדים שלי. אם ההיצע יגדל - המחירים יירדו, וגם תיירות הפנים תרוויח מזה. יהיה יתרון לגודל ואפשר יהיה להשקיע יותר בפרסום ובדברים אחרים. זה יהיה מכפיל כוח. חדרים זו חוליה מרכזית אבל לא יחידה. צריך תשתיות תחבורתיות, השקעות באתרים לאומיים, תחבורה תומכת תיירות כמו רכבלים".