אלה האירועים שעלולים להרעיד את השווקים בקרוב

השווקים הפיננסים נצבעים היום באדום כאשר הסיבה נעוצה במספר אירועים מרכזיים שצפויים להמשיך ולטלטל את השווקים בשבועות הקרובים: החלטת הריבית של הפד, משאל העם בבריטניה והבחירות בספרד

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

התנודתיות בשווקים גברה בימים האחרונים בעוד הבורסות באסיה ננעלו היום (ב') בירידות חדות של עד כ-3.5% לאחר סוף שבוע של מסכים אדומים בשוקי העולם. מדד ה-VIX ("מדד הפחד") זינק בכ-24% ביום שישי והחוזים העתידיים בניו-יורק מאותתים היום על פתיחה שלילית.

הסיבה המרכזית לתנודתיות הגבוהה בשווקים נעוצה במספר אירועים מרכזיים שעלולים לטלטל את השווקים הפיננסים והכלכלה הגלובלית. במרכזם, החלטת הריבית של הפד השבוע ומשאל העם בבריטניה שיכריע האם המדינה תישאר באיחוד האירופי.

בעקבות דוח התעסוקה המאכזב שפורסם בארה"ב לאחרונה וחוסר הוודאות בשווקים, הפד לא צפוי לפעול החודש והשווקים מתמחרים סיכוי של 2% בלבד להעלאת ריבית ביוני וסיכוי של כ-23% לגבי האפשרות שהפד יפעל ביולי. עם זאת, המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים ביפן ואירופה, מטלטלת את שוק האג"ח הממשלתיות ומובילה לירידה חדה בתשואות, כאשר תשואות אג"ח הבנצ'מרק של גרמניה מתקרבות בקצב מבהיל לעבר רמה שלילית.

 

משאל העם בבריטניה מדאיג קצת יותר את המשקיעים. סקרי דעת קהל שפורסמו בסוף השבוע בבריטניה מצביעים על מרוץ צמוד בין תומכי ה"ברקסיט", פרישתה של המדינה מהאיחוד האירופי, לבין מתנגדיה. חלק מהסקרים הצביעו על רוב לתומכים, חרף האזהרות החוזרות ונשנות של מנהיגים וכלכלנים בארה"ב ואירופה לגבי האפקט השלילי של פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי על הכלכלה הגלובלית.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, לא מודאג מה"ברקסיט". הוא מציין בסקירה השבועית כי מעבר להשפעה שלילית על השווקים בטווח הקצר, לא סביר שיהיו ליציאה השלכות כלכליות משמעותיות על בריטניה או אירופה בטווח הבינוני-ארוך. הוא מסביר כי 45% מהיצוא של בריטניה הוא לאיחוד האירופי ולכן גם אם הבריטים יחליטו לצאת מהאיחוד, הם יהיו חייבים לחתום על חוזים חדשים עם האיחוד כדי להמשיך וליהנות מתנאי סחר נוחים (בדומה לנורבגיה או שוויץ). עם זאת, באותה נשימה בפסגות מוסיפים כי פרישת בריטניה מהאיחוד עלולה להצית חוסר ודאות פוליטי באזור ולגרור משאלי עם נוספים (כגון בסקוטלנד או קטלוניה).

גרינפלד מציין אירועים נוספים שמוסיפים לתנודתיות בשווקים: היחלשות היואן הסיני והבחירות בספרד, שייערכו ב-26 ביוני.