הממשלה הקימה צוות שיבחן את חוק "שכירות הוגנת"

הצעת מחליטים שאושרה היום בממשלה מתייחסת לשני עיקרים: הקמת צוות שיבחן קביעת תמריצים למשכירים לתקופה של 5 שנים ללא העלאת שכר הדירה מעבר לעליית שיעור המדד ובמקביל, הקמת צוות אחר שיבחן הקמת בית דין לענייני שכירות ■ מדריך מס על שכר דירה

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

ממשלת ישראל אישרה היום (ב') את הצעת המחליטים של שר האוצר משה כחלון ושרת המשפטים איילת שקד הנוגעת לשוק השכירות ועתידה להשלים את הצעת החוק "שכירות הוגנת" שהגיש ח"כ רועי פולקמן (כולנו) ואושרה בקריאה טרומית בשבוע שעבר.

הצעת מחליטים שאושרה היום בממשלה מתייחסת לשני עיקרים: הקמת צוות שיבחן קביעת תמריצים למשכירים לתקופה של 5 שנים ללא העלאת שכר הדירה מעבר לעליית שיעור המדד ובמקביל, הקמת צוות אחר שיבחן הקמת בית דין לענייני שכירות.

בנוגע לנושא הראשון, קובעת הצעת המחליטים כי שר אוצר יקים צוות בראשותה של החשבת הכללית באוצר שיכלול נציגים מאגף התקציבים, אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון והמועצה הלאומית לכלכלה שיבחן מתן תמריצים למשכירי דירות שיתחייבו להשכיר דירה בשוק החופשי לתקופה של 5 שנים לפחות מבלי להעלות את שכר הדירה מעבר לעליית המדד. הצוות, שעתיד לספק את המלצותיו תוך 90 יום ממועד אישור ההחלטה, עתיד לדון בשני תמריצים שונים. הראשון הוא הצעת פוליסת ביטוח מסובסדת למשכירי הדירות שיעמדו בתנאים, שיכלול ביטוח נזקים בסיסי לדירה או מתן הגנה למשכיר במקרה שבו השוכר מפר את הסכם השכירות. התמריץ השני בו ידון הצוות הוא הצעת גוף מנהל שיספק למשכירים שירותי ניהול מול שוכרי הדירות. הצוות יבחן את האפשרות וההיתכנות של פרסום מכרז להצעת ביטוחים או הצעת שירותי ניהול ואת התנאים והדרישות שיש להציב לבעלי הדירות. עוד על פי הצעת המחליטים, הצוות יבחן את האפשרות שמי שיפרסם את המכרזים האמורים יהיו הרשויות המקומיות.

במקביל, קובעת הצעת המחליטים על הקמת צוות נוסף, צוות בין משרדי בראשותו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) עו"ד ארז קמיניץ, שיכלול נציגים ממשרד האוצר, הנהלת בתי המשפט והמועצה הלאומית לכלכלה, שיבחן "המלצות לדרכי ייעול ושיפור בירור סכסוכים בין משכירים ושוכרים המתנהלים בפני הערכאות השיפוטיות", כך על פי הצעת המחליטים. הצוות האמור יבחן את האפשרות להקמת ערכאה שיפוטית ייעודית שתדון בנושאים אלו. במקביל. צוות זה גם עתיד לבחון צעדים נוספים להקלה על שוכרים לקבל סעדים מבעלי דירות המפרים את הסכם השכירות. צוות זה אמור להגיש את מסקנותיו והמלצותיו לשרת המשפטים שקד תוך 90 יום.

הצעת המחליטים צפויה להתמזג עם הצעת החוק של ח"כ פולקמן ולהתקדם לאישור בחודשים הקרובים. נזכיר שמעבר לתמריצים, הצעת החוק קובעת מה היא דירה נאותה למגורים וגם את הסדרת היחסים בין שוכר הדירה למשכיר הדירה. הצעת החוק הצליחה להתקדם לאחר תקופה ארוכה במסגרה משרד המשפטים התנגד לנוסח ההצעה המקורי שעה עוד בימי הממשלה הקודמת. נזכיר כי הנוסח המקורי כלל פיקוח על המחירים, מה שגרר להתנגדות וירד בסופו של דבר מסדר היום. עוד סעיף שנכלל בהצעה המקורית אך הושמט ממנה בסופו של דבר הוא הקמת רשם שכירויות ארצי, גוף חדש שהיה אמור לפעול במשרד המשפטים ולאסוף מידע אודות חוזי שכירות שנחתמים ודירות להשכרה. נכון להיום אין אף גוף שמרכז את נתוני שוק השכירות בישראל, למרות שמדובר במאות אלפי דירות, והקמת רשם השכירות הייתה אמורה לפתור בעיה זו. כעת, לאחר שסעיף זה הושמט, ענף השכירות אומנם יצעד כברת דרך בזכות החוק החדש, אך ללא מאגר מידע על התחום.