מחפשים השקעה מניבה וסולידית? קרן הסל הזו אולי בשבילכם

הריביות הנמוכות בעולם והחשש מחשיפה לנכסי סיכון תנודתיים מובילים את המשקיעים להתמקד בחברות הדיבידנד, שמתאפיינות ברמת סיכון נמוכה וביציבות רבה ■ מדריך קרנות נאמנות זרות

ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס
ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס

הסביבה הנוכחית של ריביות נמוכות בעולם מכבידה על יכולת המשקיע להשיג תשואה הולמת באפיקי אג"ח ממשלתיים וקונצרניים, ובכך דוחפת אותו לאפיקים בעלי סיכון גבוה יותר. ואולם, העליות האחרונות בשוקי המניות, לצד גורמי סיכון רבים עדיין וצמיחה כלכלית זעירה, מגבירים את החשש מהגדלת חשיפה לנכסי סיכון בעלי תנודתיות גבוהה.

מצב רגיש זה מוביל את המשקיעים לבחינת אפיקים מניבים וסולידיים בשוק המניות האמריקאי, בראש ובראשונה בקרב חברות הדיבידנד. חברות שנוקטות מדיניות דיבידנד עקבית לאורך זמן, מתאפיינות בדרך כלל ברמת סיכון נמוכה וביציבות רבה בפעילותן - עם תזרימי מזומנים שתומכים בחלוקת דיבידנד שוטפת, בשיעורים גבוהים מאלה שניתן להשיג בשוק איגרות החוב.

מבחר קרנות הסל המשקיעות בחברות הדיבידנד הוא רחב למדי, וכולל קרנות שהיקף נכסיהן מוערך בעשרות מיליארדי דולרים, בהן: Vanguard Dividend Appreciation , בעלת נכסים של כ-25 מיליארד דולר; iShares Select Dividend , בעלת נכסים של כ-15 מיליארד דולר; ו- SPDR S&P Dividend , בעלת נכסים של כ-13 מיליארד דולר. קרנות אלה משקיעות בסל רחב של מניות דיבידנד, חלקן חברות קטנות ובינוניות בעלות רמת סיכון גבוהה, ולעתים עם הטיה לסקטורים רגישים לשינויי ריבית.

תזרימי הדיבידנד קובעים ולא השווי

לעומת קרנות הסל הגדולות, בולטת קרן קטנה יחסית, WisdomTree High Dividend ETF (סימול: DHS), בעלת היקף נכסים של כמיליארד דולר. הקרן נוסדה לפני עשור בדיוק, ביוני 2006, והיא מנוהלת על ידי חברת הניהול WisdomTree שהוקמה על ידי גורו ההשקעות מייקל שטיינהרדט, שביקר לאחרונה בארץ.

ההבדל המהותי במתודולוגיית קרן DHS בהשוואה לתעודות הסל המתחרות, הוא בשקלול רכיבי הקרן בהתאם לתזרימי הדיבידנד המחולקים על ידי החברות. בניגוד למדדי המניות המובילים, אשר בנויים על פי קריטריון של שווי שוק, המשקלות של חברות הקרן נגזרים מתשלומי הדיבידנד ששולמו בפועל. בכך, הקרן גם שומרת על ההטיה לחברות מבוססות וגדולות, וגם מתאימה את עצמה לשינויים בתמחור. לדוגמה, במקרה שמניה מסויימת עלתה בשיעור ניכר, למרות שמדיניות הדיבידנד לא השתנתה, החלק היחסי של המניה בהרכב הקרן גם הוא אינו אמור להשתנות. זאת, בשונה ממדיניות רגילה של קרנות מחקות, בהן משקל המניה במדד או בהיקף קרן הסל עולה בהתאם לעלייה במחירה ובשווי שוק של החברה. איזון טבעי זה מאפשר להקטין את תנודתיות הקרן בתקופות של חוסר ודאות בשוק.

מכה את ביצועי מדד ה-S&P 500

בחלוקה הסקטוריאלית של קרן DHS בולטים סקטור הצריכה הבסיסית (כ-18% מהנכסים) וכן סקטור האנרגיה (כ-16% מהנכסים), וזאת בזכות חברות האנרגיה המובילות שלא שינו את מדיניות הדיבידנד שלהן למרות הסביבה העסקית המאתגרת. כך נוצר מצב שבו מניות חברות האנרגיה הגדילו את משקלן בהרכב קרן הסל, למרות הירידות בענף האנרגיה, והיפוך מגמה בשוק האנרגיה הוביל בין השאר לביצועי יתר של קרן DHS לעומת המדדים הרחבים. מתחילת השנה הציגה הקרן תשואה נאה של כ-10%, פער ניכר לעומת ביצועי מדד S&P500 שעלה בכ-3% בלבד.

המניות הבולטות בהרכב קרן DHS הנן כאמור חברות מובילות, כגון ענקיות האנרגיה אקסון מובייל  ושברון , המהוות בהתאמה כ-5% וכ-4% מנכסי הקרן; מובילות הטלקום AT&T  ו-ורייזון , האחראיות גם הן לכ-5% וכ-4% מהקרן; מובילת הענף התעשייתי ג'נרל אלקטריק , חברת מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל . מובילת תחום התרופות פייזר , והרשת הקמעונאית המובילה וולמארט , מהוות שתיהן כ-3% מהקרן, ולצידן חברות "בלו-צ'יפ" נוספות. מניות חברות אלה מתאפיינות על פי רוב ברמת תנודתיות נמוכה, ובכך אמורות לספק למשקיע הגנה מסויימת בתקופה של ירידות בשווקים. עם זאת כאמור, אלו הצטיינו בתשואה עודפת לעומת המדד הרחב גם בתקופת העליות האחרונות בשווקים.

קרן הסל WisdomTree High Dividend מניבה למשקיעים תשואת דיבידנד נאה של 3.28% - גבוה בהשוואה למרבית קרנות הדיבידנד. דמי הניהול השנתיים של הקרן עומדים על 0.38%, בדומה למרבית הקרנות המתחרות. חסרונות הקרן הינם היקף נכסיה הקטן יחסית (כאמור, כמיליארד דולר, אך נמצא במגמת צמיחה) ומחזורי מסחר נמוכים לעומת קרנות הדיבידנד הגדולות.

קרן הסל: DHS

חברה מנהלת: WisdomTree

שנת הקמה: 2006

התמחות: חברות דיבידנד

סך נכסים: כ-1 מיליארד דולר

סקטורים בולטים: צריכה בסיסית (כ-18% מהקרן), אנרגיה (כ-16%)

תשואת דיבידנד: כ-3.28%

דמי ניהול: 0.38% בשנה

*** הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם