עכברון או עכברוש?

כשרה"מ מתנהג כמו שנורר מאוס - גם אנחנו מצטיירים ככאלה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

אולי מה שראש הממשלה ורעייתו עושים אינו פלילי. ואולי כן. צריך לבדוק את זה, גם אם מדובר בעכברון, כפי שאומר ראש הממשלה ("ההר הוליד עכברון"). חשדות, אם חוקרים אותם כראוי, בלי "קונצים", לפעמים מסתבר שמדובר בעכברוש.

בכל מקרה, כשקוראים על יהודים עשירים העושים לביתו של נתניהו, מקבלים תמונה של אדם שנשא או שנושא בתואר ראש הממשלה כדי לסחור בו תמורת כסף, או שווה כסף. וזה, בעיניי, לא פחות גרוע מפלילים.

מימרן, חביב וכל השאר

ארנו מימרן נתן לביבי כסף לחופשות, טיסות, דירה הכול כלול - כל זה לאורך שנים. מה שלא הספיק מימרן להעניק למשפחת נתניהו השלים חברו של מימרן, מאיר חביב, שיש לו איזה תואר פרלמנטרי שולי בצרפת. האיש הזה, על-פי העיתונאי רביב דרוקר, מימן לביבי ומשפחתו כמה וכמה טיסות לכאן ולשם, ודרוקר הציג לאחרונה את המסמכים המוכיחים זאת.

הנהנתנות והקמצנות

מה כל זה אומר? שמדובר באדם, למעשה בשניים, גבר ואשתו, הנגועים בצורה קשה, אנושה אפילו, במחלת ה"שנור". נראה כי המחשבה להכניס יד לחשבון הבנק הפרטי שלהם מעוררת בהם צמרמורת. מצד שני, הם מאוד אוהבים לבלות, ולא סתם, אלא בסטייל. איך מגשרים בין תאוות הנהנתנות לבין מחלת הקמצנות? בשביל זה בדיוק יש לביבי "חברים".

למה אנשים כמו חביב ומימרן, וכל השאר, עושים זאת? למה הם נותנים כסף לביבי ושרה וילדיהם? ברור שאף אחד לא היה נותן אגורה שחוקה לביבי ולאשתו אם הם היו אנשים מן השורה.

מה יש לבעלי הממון מהקירבה הזאת אל ביבי? כלום. אבל מהקרבה אל ראש ממשלת ישראל בעבר, בהווה או בעתיד, יש הרבה מאוד. זה פותח דלתות חשובות, זה הופך יהודי לבעל מעמד בקהילתו, וזה נותן מה שקרוי "כבוד".

לא אדם פרטי

ה"תן וקח" כאן הוא פשוט: אתם נותנים לי כסף בצורה כזאת או אחרת - ואני נותן לכם את הזכות והאפשרות להציג את עצמכם כידידיו ומקורביו של ראש ממשלת ישראל.

ולגבי הטענה שנתניהו היה אדם פרטי בתקופה כזאת או אחרת, אל תתנו לזה להשפיע עליכם. גם כשהיה אדם "פרטי", ביבי היה ראש ממשלה - לשעבר ולעתיד. בשביל העשירים היהודים תמיד היה שווה להשקיע בו.

האם זה תקין? מכיוון שתואר ראש הממשלה הוא המניע למתן הנדבות לנתניהו, הרי שלמעשה הוא סוחר בו. בעשותו כך הוא פוגע ומעליב כל אחד מאיתנו. כי התנהגותו של אדם כמו נתניהו, הנחשב למנהיג, משליכה על כולנו. כאשר הוא מתנהג כשנורר מאוס - גם אנחנו מצטיירים ככאלה.

לכן השימוש שעושים ביבי ומשפחתו בנו, בכולנו, בתואר שקיבל מאיתנו - הוא יותר חמור בעיניי מכל אישום פלילי.