היועמ"ש: לנתניהו אסור לעסוק בעניינים הקשורים לעסקי אלוביץ'

שאול אלוביץ' שולט בבזק, בזק בינלאומי, yes, פלאפון, וואלה ויורוקום ■ צפו ברשימה: מה מותר ומה אסור לנתניהו - והאם הוא יכול להמשיך לכהן כשר התקשורת?

שאול אלוביץ ובנימין נתניהו / צילומים: תמר מצפי
שאול אלוביץ ובנימין נתניהו / צילומים: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו, המכהן גם כשר התקשורת, לא יוכל לעסוק בכל ענייני קבוצת בזק בעקבות קשריו החבריים עם בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ' - כך מסר היום (ד') היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בחוות-דעתו שפורסמה. היועמ"ש קבע לפיכך כי על נתניהו להעביר לשר אחר את סמכויות הטיפול בקבוצת בזק ובכל העניינים הנוגעים לה. 

אלוביץ' הוא בעל השליטה בקבוצת חברות הכוללת בין היתר את חברות התקשורת בזק, yes, פלאפון, בזק בינלאומי וחלל תקשורת, את אתר האינטרנט וואלה ואת חברת ציוד התקשורת יורוקום ("קבוצת בזק"). 

בהודעת היועמ"ש נכתב כי "על רקע יחסי החברות שבין ראש הממשלה לאלוביץ', יהיה על ראש הממשלה להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לחברות שבשליטת מר אלוביץ', וזאת על-מנת למנוע טענות לניגוד עניינים ומחמת הנראות הציבורית... ראש הממשלה יימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לחברות אלה באופן ספציפי וכן בעניינים אחרים שיש להם השפעה מהותית עליהן". 

חוות-הדעת התפרסמה בעקבות כתבה בעיתון "הארץ" ופנייה מצד חברת הכנסת זהבה גלאון. הטענות בכתבה נסובו על פעילות אתר וואלה, אשר פעילותו עצמה אינה מפוקחת על-ידי משרד התקשורת. 

בחוות-הדעת נכתב כי היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, מסרה בשמו של נתניהו כי "לראש הממשלה יש קשרי ידידות עם אלוביץ' מזה כ-16 שנה, והם מקיימים קשרים חברתיים ביניהם". 

נתניהו מסר עוד כי נפגש עם אלוביץ' בתדירות של אחת לכמה חודשים עד שנה, וכי לא זכורות לו נסיבות ההיכרות עימו. עוד ציין ראש הממשלה בהקשר זה כי הפגישות הן בעלות אופי חברתי, ומשתתפות בהן גם הנשים, ובדרך-כלל גם חברים נוספים, וכי הוא משוחח אתו לעתים בנושאי השעה. לצד זאת, נתניהו הבהיר כי אין ביניהם קשר כלכלי, וכי הוא לא קיבל מאלוביץ' תרומות, כספים או הלוואות.

בסיכום חוות-הדעת מפרט מנדלבליט את התחומים שבהם אסור לנתניהו לעסוק מעתה ואילך - וגם את התחומים המותרים. 

התחומים האסורים הם: 

1.  עניינים הנוגעים לאלוביץ' וקבוצת בזק, ובכללם הפעלת סמכויות בתחומים שבהם חברה מקבוצת בזק מהווה מונופול או עומדת בתחרות בלעדית או כמעט בלעדית עם חברה אחרת.

2. אסדרת תחום התשתית הקווית הנייחת ושירותי הטלפוניה הנייחת.

3. אסדרת השידורים הרב-ערוציים.

4. קביעת "שירות חיוני" שמעניקה בזק.

5. נטילת חלק ומעורבות בעבודה השוטפת של ועדת פילבר.

6. ענייני חלל תקשורת. 

התחומים המותרים לנתניהו (מלבד החלטות בנוגע לפלאפון או בזק בינלאומי): 

1. סלולר.

2. שיחות בינלאומיות.

3. גישה לאינטרנט.

4. הסדרת פעילותם של הערוצים המסחריים לפי חוק הרשות השנייה והערוצים הייעודיים לפי חוק התקשורת - ככל שאלה אינם נוגעים לתחום השידורים הרב-ערוציים.

5. רשות השידור ותאגיד השידור הציבורי.

6. תחום הדואר.