"אני מאמינה שאפשר לעשות 'האנטומיה של גריי', גרסת המציאות"

לקראת עלייתה של "המתמחים" הערב - עדי גרתי נער, מנהלת הדוקו והאקטואליה של זכיינית ערוץ 2 קשת, מסבירה מדוע לדוקו-דרמה יש מקום גם בערוצים המסחריים

בזכיינית ערוץ 2 קשת נוהגים לקרוא לז'אנר הדוקומנטרי החדש שפורח היום בעולם "דוקו-דרמה". כלומר, לא סדרות תעודה במובן הקלאסי של המילה, ובטח ובטח לא המילה "ריאליטי" או "דוקו-ריאליטי" - אלא סדרות תעודה בעלות נופח דרמטי, שבא להבהיר אולי שהז'אנר התיעודי החדש והנגיש הזה בא למלא את מקומו של העולם המתוסרט.

כמו כל טרנד טלוויזיוני, מדובר במהלך שהוא חלק מאופנה או מגמה עולמית, שגם הגיעה לישראל, מצד אחד, ומן הצד השני, יש לו היבטים כלכליים מובהקים. סדרות תיעודיות הן לא בהכרח דבר זול, אך הדרך שלהן אל המסך חוסכת את זמן הפיתוח וההשקעה בכתיבה הנהוג בעולמות הדרמטיים, היקר והלא תמיד משתלם. גם כאן מדובר בז'אנר עילי ואיכותי, בפוטנציאל מכירה בינלאומי, וכל עוד הוא מספר את הסיפור הדרמטי הנכון, שבלאו הכי מצוי בחיי היום-יום - הוא גם יכול להניב הכנסות ורייטינג.

זה בדיוק האתגר הנוכחי של עדי גרתי נער, מנהלת הדוקו והאקטואליה של קשת, שהסדרה החדשה שצמחה במחלקתה, "המתמחים", עולה הערב (ה') בערוץ 2.

"המתמחים", בהפקתה של קודה תקשורת, מתעדת את חייהם של 5 מתמחים צעירים בבית החולים "שיבא תל-השומר", ועוקבת אחר התמודדותם בתוך העבודה ועם חייהם הפרטיים והאישיים.

בשבועות הראשונים קשת תשדר את הסדרה ברצועת הפריים הראשון - מקום השמור בדרך-כלל למיצגי ריאליטי מהז'אנר המכונה "תוכניות דגל".

"אני לא מסכימה שזה לא אופייני לערוץ מסחרי", אומרת גרתי נער. "אם זה טוב, אז זה טוב, ואם תוכנית מספרת סיפור דרמטי, אז זה עובד. אין במהלך הזה דבר נועז. זה חלק ממגמה עולמית של דוקומנטרי דרמטי, ואנחנו משתלבים בה. כשיש סיפור דרמטי עם מתח, הוא עובד והוא טלוויזיה טובה".

- למה דוקו-דרמה ולא דוקו-ריאליטי?

"זה דוקומנטרי לגמרי. מתעדים בלי שום משחק או מניפולציה על המציאות. בסופו של דבר, כשיצאנו לסדרה הזו, חיפשנו סיפורים דרמטיים, והם קורים בבית החולים באופן יומיומי. כשהגענו לעשות את הסיור הראשון בשטח בבית החולים, יחד עם חברת ההפקה קודה, לא האמנו כמה דרמה יש במקום הזה. הסיפור הדרמטיים לא נמצאים רק בז'אנר המתוסרט אלא גם במציאות". 

המתמחים / צילום: פיני סלוק
 המתמחים / צילום: פיני סלוק

"אין פה מניע כלכלי"

כל פרק של המתמחים יציג 3 סיפורים דרמטיים של חיים ומוות, התלויים בידיו של המנתח. "הלכנו רק על ניתוחים", מספר גרתי נער, "כי יש תמיד התחלה בה יש דמות של מישהו שזקוק לניתוח, את הניתוח עצמו שהוא דרמטי ועלול להסתבך, ובסוף יש את המשפחה שמחכה. וכמובן יש את הדרמה של המתמחים עצמם - אנשים צעירים שמנהלים חיי משפחה שמתנגשת עם העבודה, ולצדה גם הדרמה שלהם מול הבכירים, בדרכם להצליח".

- עד כמה ההחלטה לפנות לז'אנר התיעודי נובעת בסופו של דבר מאילוצי תקציב? אנחנו יודעים שהשנה האחרונה הייתה רעה לערוץ 2, ובכלל זה לקשת.

"זה לא המניע בסדרה הזו. אין פה מניע כלכלי. כמנהלת הדוקו, תמיד חשבתי שאפשר להביא למסך חומר דוקומנטרי מצוין שהצופים ירצו ויבואו לצפות בו. המניע הוא בהחלט לא כלכלי. עבדנו במשך שנתיים על הסדרה הזו, ובהחלט השקענו בה משאבים".

- עד כמה ערוץ 10 והשינוי האסטרטגי שבו נקט - לעשות יותר דוקומנטרי ולהיפרד מהריאליטי - הוביל את הטרנד בישראל ומשך גם אתכם אליו? בסוף הם עשו זאת מסיבות כלכליות.

"אבל בלוח של קשת יש הכול, זה לא שעברנו לשדר רק דוקומנטרי. יש סדרה חדשה של אדיר מילר, לייט-נייט וגם ריאליטי גדול - 'אמזונס'. גם היו לנו בעבר כבר סדרות דוקו - 'איך עושים משפחה מאושרת ב-6 שיעורים' ו'9 חודשים'".

- אבל הם לא יצרו שיח או רייטינג גבוה במיוחד. את מצפה לרייטינג גבוה כראוי לפריים ראשון?

"אנחנו בשאיפה לעשות את הרייטינג הגבוה ביותר. אנחנו חושבים שעשינו משהו טוב, ואפשר לעשות פה רייטינג מוצלח. אני מאמינה שאפשר לעשות את 'האנטומיה של גריי', גרסת המציאות".

- עד כמה ההשקה המוצלחת של "גיבורים" בערוץ 10, שהקדימה אתכם, חיבלה לכם בהשקה של "המתמחים"? אין חשש לבלבול?

"לא. הסדרות לא דומות בשום צורה. זה לא בעייתי. הן עשויות בצורה שונה לחלוטין".

- אחת ההצלחות הגדולות בתחום הדוקומנטרי בשנה החולפת היה "מגש הכסף". זה יכול להחזיק בטלוויזיה המסחרית?

"את 'מגש הכסף' לא היינו משדרים. אני לא חושבת שהוא מתאים לערוצים מסחריים. אם יגיע אליי נושא שנוי במחלוקת שנוגע במקומות פוליטיים, והוא מספיק טוב ודרמטי - אני אקח אותו בחשבון. בתקופה האחרונה מגיעים אליי המון רעיונות, אבל אף אחד מהם לא מספיק חזק ודרמטי".

- מה באשר ל"צל של אמת"?

"אם 'צל של אמת' היה מגיע אליי, הייתי פוסלת אותו לגמרי. על פניו הוא מרגיש סיפור שחוק, והם הצליחו לעשות ממנו סיפור מדהים".

בלי תיאורים גרפיים

- יש משהו בז'אנר שמתבסס על העובדה שהצופה של היום כבר ראה הכל בסרטוני הוואטסאפ, ורף הריגוש שלו הולך ועולה, וכך גם כמובן הסיבולת שלו לראות דברים לא פשוטים על המסך?

"לא במקרה של 'המתמחים'. אין כאן מציצנות ולא תיאורים גרפיים. נמנענו מלהיכנס לשם, כי אני חושבת שזה לא נכון, וזה יפגע בתוכנית. מה שיש כאן זה סיפור דרמטי אנושי".

- מה חייב להיות בסדרת דוקומנטרית שנמצאת מחוץ למה שנתפס מקומה הטבעי - ערוצי הדוקו - ומשודרת בטלוויזיה המסחרית? הרופאים חייבים להיות מצודדי מראה?

"לא בחרנו רופאים לפי מראה חיצוני, אלא לפי הניתוחים והזמן שבו הם נמצאים. אין כאן ליהוק - אנחנו לא מלהקים חולה ולא רופא. בחרנו ניתוחים שנראים לנו מעניינים, ואין פה עניין של אטרקטיביות אלא של דרמה אנושית. יש תיאור של הניתוח, של התהליך, ויש בתוך הניתוח דרמות בין המנתח הבכיר למתמחה. למזלי, המתמחים הם אנשים מאוד ורבליים מאוד אינטליגנטיים, שנונים וגם מצחיקים".

- קיבלתם גישה רחבה מתל-השומר, הצגתם גם את הצדדים המכוערים של הרפואה הישראלית הציבורית, או שנמנעתם מזה?

"אנחנו לא מעבירים ביקורת, אבל בהחלט רואים את העומס במיון. עומס ענק. הכול נראה על המסך, לצד הדברים הטובים שיש בתל-השומר ובבתי חולים בכלל. אתה רואה כמה הם אוהבים את העבודה שלהם וכמה הם בלתי מתפשרים. הם מקריבים את החיים שלהם בשביל לעבוד בבית החולים".