התשואה על האג"ח הממשלתי השווייצרי ל-30 שנה - שלילית

המשמעות מרחיקת לכת: הציבור למעשה משלם כסף לממשלה כדי שתשמור עליו ■ "המשקיעים מפנימים שהמשבר הכלכלי של 2008 הוא הגדול בתולדות האנושות"

פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק
פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק

שיאים נשברים בשווקים הפיננסים העולמיים מידי יום: אם השבוע היה זה האג"ח הגרמני שעבר לתשואה שלילית בפעם הראשונה מאז ומעולם, היום זה האג"ח הממשלתי השווייצרי ל-30 שנה שמצטרף לחבורה הזו. יש לציין כי האג"ח הממשלתי השווייצרי ל-10 שנים נסחר כבר זמן מה בתשואה שלילית והיום הוא משקף תשואה  שלילית של 0.56%, כלומר משקיע משלם לממשלת שווייץ מידי שנה חצי אחוז כדי שזו תשמור על כספו.

מטבע הדברים המשקיעים שמחפשים מפלט בשוק האג"ח נעים כבר שבוע לכיוון האג"ח הממשלתי האמריקאי שהתשואות שלו ירדו לשפל חדש של 1.55%.

הסיבות לירידה החדה בתשואות האג"ח הן רבות ומגוונות אולם שתי סיבות משמעותיות דוחפות בימים האלה את המשקיעים לשוק האג"ח:

הסיבה הראשונה היא החשש מגל ירידות בשוק המניות האמריקאי. "כרגע יש יותר סיבות לשוק המניות לרדת מאשר לעלות", אמר ל"גלובס" סוחר בכיר בשוק כשהוא מכוון לנתוני המאקרו האמריקאים שמשקפים האטה בקצב ההתאוששות הכלכלית של הכלכלה הגדולה בעולם, האטה שיכולה להיות הזרז שיגרור את העולם כולו להתמשכות המשבר הכלכלי לעוד הרבה שנים. "צריך לזכור שהכדורים במחסנית של הפדרל ריזרב נגמרו וכל שנותר לו הוא להגביר את קצב הדפסת הכסף, זה קשה מאוד בתקופת בחירות ובטח במערכת הבחירות הזו בארה"ב כשכל פעולה של הפד תיחשב להתערבות במהלכים פוליטיים", אמר הסוחר.

הסיבה השנייה היא ה"ברקזיט": בשווקים הפיננסים חוששים עד מאוד מפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי. "מדובר במצב מסוכן מאוד עבור הכלכלה הבריטית אבל לא רק לה, זה מסוכן מאוד לכלכלה האירופית כולה שתיוותר תלויה בגרמניה וקשה לראות איך לאורך זמן גרמניה לבדה מושכת את הכלכלה האירופית ללא עזרה של מעצמה מקומית בסגנון בריטניה" אמר הסוחר.

כלכלנים ברחבי העולם מעלים בשקט בשקט חששות נוספים ממשבר גיאו-פוליטי, שיילך ויחריף אם בריטניה תצא מהאיחוד האירופי. גל ההגירה שמצריך בשלב הראשון תמיכה לא מבוטלת של הכלכלה האירופית גוזל משאבים גדולים ועלול להביא לעלייה של גורמים אפלים ביבשת, שהתפתחות שלהם עלולה להיות הרת אסון.

"המשבר הכלכלי הגדול של 2008 הולך ומתפתח למשבר הכלכלי הגדול ביותר שידעה האנושות המודרנית" אמר הסוחר.