תשכחו מיוון ומאיטליה: יעד חדש ומרהיב לחופשה משפחתית

משמורות טבע עוצרות נשימה, דרך כפרים ועיירות ציוריות ועד חופים יפיפיים וחיי לילה שוקקים: כך נראית חופשה במונטנגרו, שמסומנת כאחד היעדים החמים של השנה הקרובה

צ'ק אין, מונטנגרו / צילום: מתוך הוידאו
צ'ק אין, מונטנגרו / צילום: מתוך הוידאו

במונטנגרו יש הכול מהכול. יש בה אווירה מערבית וחיי לילה שוקקים, המתרכזים בעיקר בעיר בודווה השוכנת על מפרץ קוטור, אך גם שאריות של קומוניזם. יש בה חופים עוצרי נשימה, המזכירים את חופי יוון או דרום איטליה, עם צוקים הנשפכים לים, אך גם נוף הררי עוצר נשימה לא פחות; יש בה אבטלה גבוהה, אך מפרציה משמשים חניה ליאכטות של אוליגרכים.

מונטנגרו היא חלק מיוגוסלביה הישנה, שבשנת 1992 התפרקה ל-5 מדינות: סלובניה, קרואטיה, מקדוניה, בוסניה-הרצגובינה וסרביה-מונטנגרו. במשאל עם שנערך ב-21 במאי 2006, בדיוק לפני 10 שנים, הוחלט ברוב של כ-55% על היפרדותה של מונטנגרו מסרביה ועל המשך התקיימותה כמדינה עצמאית.

מאז ועד עתה, המונטנגרים מנסים להצדיק את ההחלטה ולפתח את המדינה כמדינה עצמאית שעומדת בזכות עצמה. זה לא כל-כך פשוט, שכן מונטנגרו היא מדינה לא יצרנית, והיא נסמכת על שירותים ותיירות.

חברות ישראליות כבר סימנו את המדינה כיעד אטרקטיבי. ישראייר, לדוגמה, מפעילה שתי טיסות שבועיות למונטנגרו ומציעה גם חבילות נופש וטיולים מאורגנים לאזור.

בין היעדים המומלצים אפשר להזכיר את בודווה (Budva), המקבילה התל-אביבית של מונטנגרו, שיש לה קו חוף באורך 21 ק"מ עם 17 חופים.

בודווה היא עיר עתיקה בת 2,500 שנה שהוכרזה כאתר מורשת עולמי. תוכלו להסתובב בסמטאות מקסימות וליהנות מחיי לילה תוססים.

כ-6 ק"מ דרומית משם שוכן  חצי האי סווטי סטפן (Sveti Stefan), שהיה בשנות ה-60 כפר דייגים, אך טיטו, נשיא יוגוסלביה בתקופה הקומוניסטית, פינה את הדייגים משם, ובמקום הוקם מלון יוקרתי שידוענים כמו אליזבת טיילור, סופיה לורן ואורסון וולס נהגו להתארח בו, וגם היום רק אם אתה ידוען או עשיר מאוד, תזכה רגלך לדרוך שם. המחירים מתחילים מכ-2000 יורו ללילה.

עיירת הסקי קולשין (Kolasin), אשר ממוקמת על ההרים בגובה של כ-1,000 מטר, היא עיירה יפהפייה אשר בחורף משמשת כעיירת סקי ובקיץ כיעד לחובבי הייקינג. בעיירה יש בתי מלון רבים, האווירה אירופית מאוד, ובערבים אפשר להסתובב בכיכר המרכזית של העיירה ובמדרחוב, שיש בו חנויות מקסימות וכמה פאבים, שם תוכלו לשתות בירה מקומית תמורת כיורו אחד.

אם אתם מחפשים טיולי שטח, תוכלו לצאת לטיול דרך שמורת ביוגרדסקה גורה (Biogradska Gora), אחת השמורות הוותיקות בעולם, שמורה עשירה במעיינות ופלגי מים שרובם נשפכים לעמק שזורם וממלא את האגם שבמרכזו. בשמורה יש למעלה מ-60 זני עצים שונים ומעל 2,000 מיני צמחים ופרחים, מגוון סוגי פטריות ובעלי חיים רבים.

תוכלו לטפס עם הג'יפים גם לרכס ביאלשיצה (Bjelasica), שם מפוזרים קטונים - אותן בקתות המשמשות את רועי הצאן בקיץ, כשהם מגיעים עם העדרים. בחורף הבקתות נטושות ומשמשות את המטיילים שמגיעים לטרקים באיזור המקסים. בירידה חזרה לקו החוף תעברו על פני קניון נהר הטרה (Tara) השוצף - שמצדדיו מתנשאים מצוקים של מאות מטרים. הקניון הוא השני בגודלו בעולם, והרפטינג בנהר הסוער, מאתגר.

אחת מגולות הכותרת של מונטנגרו היא העיר קוטור, שעל שמה נקרא המפרץ. קוטור היא כנראה היפה בערים השוכנות לאורך המפרץ, ללא ספק העתיקה בהן - היא הוקמה במאה ה-12 והוכרזה על-ידי אונסק"ו כאתר לשימור. ה"לונלי פלנט" כלל אותה ברשימת הערים שמומלץ לבקר בהן. אפשר לעלות למבצר בעיר העתיקה - עניין של כשעה - וליהנות מתצפית מרשימה.

אלו הם רק קומץ מהאתרים שאפשר לבקר בהם בביקור של שבוע אחד במוננגרו. מונטנגרו בכל אופן עושה מאמץ גדול גם למשוך אליה משקיעים מכל העולם: מס החברות שלה עומד על 9%, ויש "מסלול ירוק" למשקיעים מחו"ל, רק שיבואו. אנשי העסקים הישראליים עוד לא ממש גילו את מונטנגרו, שלא כמו סרביה השכנה, שבה הם כבר תקעו יתד.