אל תתנו לבוס לסרב לכם

כך תובילו את המנהל להגיד לכם "כן" בתגובה לבקשה שסביר להניח שיסרב לה

 

 

קריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גם אם נראה שאין סיכוי שהמנהל ייעתר לבקשה מצד העובד או לרעיון חדש שהגה - בעזרת כמה כללים פשוטים, כל עובד יכול להוביל את המנהל להשיב, בכל זאת, בחיוב.

ערכו הכנה מוקדמת

הכנה מוקדמת, עוד לפני שפונים למנהל עם רעיון חדש או בקשה מיוחדת, יכולה לעקוף כל מכשול בדרך להגשמת רעיון חדש שבפי העובד. ראשית, יש לחשוב על הסיבות שבגללן הבוס צפוי לסרב לבקשה. לשם כך כדאי לאתר את היתרונות ואת החסרונות של הרעיון שבפיך. אם יגיע למנהל ויראה לו שהוא כבר חשב על הכול בעצמו, יהיה משכנע הרבה יותר.

בתורת השכנוע זה מכונה "הצגת טענת הנגד": שהדובר מתחיל את המסר דווקא עם ההתנגדות הצפויה לעלות מצד האדם שמולו, ובכך משדר יסודיות ורצינות, ומעורר אמפתיה בקרבו - שהרי חשב על הצד שלו.

כך למשל, עובד שמבקש לעבוד בימי שישי מהבית ולא במשרד יכול לומר: "אני יודע שזה עלול לגרום להרמת גבה מצד עובדים אחרים שמגיעים לעבודה כרגיל בימי שישי, אבל בהתחשב בפקקים בדרך לעבודה ובחזרה, בעבודה במשרד הביתי שלי יהיה לי זמן רב פי שניים לעבודה נטו". וכאן, כמובן, העובד יכול להציע גם פתרון לחיסרון שהעלה.

שנית, במסגרת ההכנה המוקדמת חשוב לברר אם זהו עיתוי מתאים לבקשות ושינויים. יש להניח שמנהל שמצוי בתקופת לחץ בסיום רבעון לא יהיה פנוי - נפשית ופרקטית - לעניינים לא הכרחיים, והוא עלול אף לא לדחות זאת למועד נוח יותר כי אם לדחות את הרעיון על הסף, וחבל.

ספקו הצגת תכלית

במסגרת ההכנה המוקדמת, חשוב גם לנסח את הצגת הרעיון בצורה שתוביל לקבלתו. ראשית, הרעיונות צריכים להיות מנוסחים באופן שמדגיש את הרווחים שביכולתם להניב לבוס ולארגון. כך למשל, עובד שמבקש לגייס עוזר בגלל עומס רב יכול להדגיש למנהלו כיצד הדבר יקל עליו בעבודתו.

לחלופין, הוא יכול לוותר על המובן מאליו, ולהציג לבוס רק את התועלות שיש בכך לטובת המנהל והארגון כולו: "חוץ מעזרה במשימות המנהלתיות, שנחוצה בצוות שלי, נוכל לדאוג מלכתחילה שהעובד שנגייס יכיר את תוכנת הפקת הדו"חות שאנחנו עובדים איתה, כדי שיוכל לקחת ממך את משימת עדכון הדו"חות השוטפת, שגוזלת ממך זמן רב כל כך".

שנית, הרעיונות צריכים להיות מוצגים בצורה ממוקדת ובהירה ככל האפשר. רעיונות שאינם ברורים הם פעמים רבות המכשול הבסיסי בדרך אל ה"כן" המיוחל. אמירה כגון "אשמח אם תמצא דרכים לערב אותי יותר אסטרטגית" אולי לא תגרור תשובה שלילית נחרצת, אבל היא עשויה להוביל לתגובה נוסח "אין בעיה, אחשוב על כך", ואז להתמסמס ולהישכח. אמירה דוגמת "נורא חשוב לי להצטרף לישיבות אסטרטגיות" אולי יותר ספציפית, אך גם היא עלולה להוביל לתשובה כגון "יש לך מספיק משימות", או "אני לא חושב שאתה בשל לזה עדיין".

כדי לקדם תשובה חיובית אמיתית ומבטיחה, כדאי להקל על המנהל ולספק לו מסר נקודתי וקל לאישור, שמשמעותו "אני מעוניין להשתתף בישיבות האסטרטגיה החודשיות, וזה יועיל גם לך". מסר כזה אפשר לנסח כך: "האם אוכל להצטרף לישיבות אסטרטגיות? יש לי כמה תובנות שיוכלו לסייע בשיפור הישגי המכירות של הצוות" (רצוי להוסיף גם דוגמה לתובנה).

הפכו את הפיל לזבוב

חשוב להביא בחשבון שלבקשות ולהצעות חדשות יש אבולוציה צפויה של התנגדות. פעמים רבות הנטייה הראשונית של המנהל להגיב בשלילה לכל רעיון שמצריך שינוי, וכדי למזער את משקלו של המכשול הזה, כדאי לנסות להציג את הדברים בצורה כמה שפחות גדולה, מלחיצה ומחייבת.

אחת הדרכים לעשות זאת היא להציע ניסיון. הרבה יותר קל לאשר רעיון זמני מאשר הצעה לשנות מדיניות באופן קבוע. כך למשל, אותו עובד שמבקש לעבוד בימי שישי מהבית יכול לבקש לנסות זאת לתקופה קצרה ומוגבלת, וכדי לספק לבוס תחושת שליטה במצב, להציע לבחון את הדברים יחד בתום תקופת הניסיון.

לא אישי, לא רגשי

עובדים רבים מאמינים שבעזרת פנים נפולות, טון עצוב ורוטן ומבט מיואש, יצליחו להשיג את מבוקשם, אך זה נכון בעיקר לילדים קטנים מול הוריהם, ולא לעובדים בוגרים מול מנהלם. ואכן, כלל חשוב נוסף הוא להתנהל בענייניות. גם אם היחסים עם הבוס מאופיינים בידידות ובחום, לא כדאי לנסח את הבקשה באופן רגשי מדי או כטובה אישית. עליה להיות עניינית וחיובית, ובגדר כזו שגם אם אינה מועילה לבוס - היא לפחות לא גורעת ממנו דבר. כך למשל, במקום לשפוך את הלב ולספר לבוס שהוא אינו רואה את ילדיו כמעט, העובד צריך לבקש באופן ענייני לצאת ביום ספציפי וקבוע מוקדם יותר, ולהבהיר שהדבר לא יפגע בהספקו.

אם קשה להישאר ענייני פנים מול פנים, לעתים אפשר לבחור בשליחת מייל, ובו לכלול את "טענת הנגד" ואת הפתרונות האפשריים: "אני יודע שאני מבקש לטוס בתקופה עמוסה יחסית, אבל אני מצרף לוח זמנים שאני מתחייב לעמוד בו".

אם לא, אז איך כן?

למרות פעולות המנע הללו, אם הבוס ישיב בשלילה, בררו מה תוכלו לעשות כדי להפוך את הרעיון או את הבקשה לבני-ביצוע. למשל, אם מתקבלת תשובה שלילית לבשת העלאה - מה ביכולתכם לעשות שיאפשר העלאה עתידית בשכר? לבסוף, לעתים, בהתאם לתשובת הבוס, הציעו תכנית חלופית (וגם אותה, כמובן, יש להכין מבעוד מועד). 

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. מוזמנים לדבר עם יעל במייל yaelmehoudar@gmail.com, בפייסבוק או באתר.