לראשונה: מעון ראש הממשלה חושף חשבוניות משנת 2014

לבקשת התנועה לחופש המידע פורסמו חשבוניות ששולמו ממשרד רה"מ לספקים שנתנו שירותים למעונות בירושלים ובקיסריה ■ מי קיבל כסף להוצאות מזון, וכמה הוקצה לגינון והדברה?

בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

הרכישות הרשמיות של מעונות משפחת נתניהו נחשפות: היום (א') מפרסמת התנועה לחופש המידע מאות חשבוניות של משרד ראש הממשלה משנת 2014. לדברי התנועה, מדובר בפעם הראשונה בה מסכים משרד ראש הממשלה לחשוף באופן רשמי את החשבוניות - לאחר מאבק משפטי ממושך.

סך ההוצאות לשנת 2014 נחשף כבר בחודש אוגוסט שעבר בעקבות עתירת התנועה לחופש המידע, אך כעת מתפרסמות גם מאות חשבוניות מפורטות.

כ-200 קבלות וחשבוניות לא פורסמו, מכיוון שמשרד ראש הממשלה מתעקש כי חשיפתן תפגע בביטחון ובפרטיות המשפחה. עד כה פרסם משרד ראש הממשלה רק את סכומי החשבוניות וטען כי הדבר נעשה "בהתאם לחוות-דעת של גורמי הביטחון". כמו כן הסבירו במשרד ראש הממשלה כי חילופי תפקידים במשרד עיכבו את המענה לעתירה ואת פרסום הנתונים.

רק בשבוע שעבר קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את עמדת ראש הממשלה נתניהו ואיפשר לו ולמעון ראש הממשלה להשמיע התנגדויות למסירת מאות חשבוניות, לאור הטענה כי קיים חשש שמסירתן תגרום לפגיעה בפרטיות בני משפחת נתניהו. כמו כן, מסמכים נוספים הנוגעים לתשתיות וביטחון לא פורסמו, וזאת בשל התנגדות גופי הביטחון.

תחילת הפרשה ביולי 2015, אז הגישה התנועה לחופש המידע עתירה לבית המשפט בבקשה לפרסם את חשבוניות מעון ראש הממשלה לשנת 2014. בינואר האחרון פסק בית המשפט כי על משרד ראש הממשלה להעביר לתנועה את החשבוניות בתוך 90 יום.

באותם 90 ימים יכול היה משרד ראש הממשלה לערער או להגיש בקשה לביטול פסק דין, אך במקום זאת המתינו אנשי המשרד לתום 90 הימים והגישו בקשה לדחיית פסק הדין ולהוספת ראש הממשלה נתניהו כצד ג' - כמי שנפגע ממסירת המידע.

בחודש יולי 2015 קבע בית המשפט כי מסירת המידע המבוקש תיעשה בהתאם למגבלות גורמי הביטחון עד ליום 27.4.2016. לטענת התנועה, משרד ראש הממשלה המתין מעל 80 יום, ורק ימים ספורים לפני המועד בו היה עליו למסור את המידע, ערב חג הפסח, הוגשה פנייה לבית המשפט בבקשה חסרת התקדים לקבלת דחייה לביצוע פסק הדין.

בעקבות עתירת התנועה נחשף באוגוסט 2015 פירוט הוצאות מעונות ראש הממשלה לשנת 2014, שהסתכמו ב-1.96 מיליון שקל עבור המעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים והמעון הפרטי בקיסריה. במשרד ראש הממשלה הדגישו אז כי מדובר בירידה של 19% בהוצאות לעומת שנת 2013, אך במהלך שנה זו ההוצאות עבור הבית הפרטי זינקו ב-55%.

העתירה הוגשה על-ידי היועצת המשפטית של התנועה לחופש המידע, עו"ד רחלי אדרי.

אז על מה הוציאו במעונות ראש הממשלה? אלה הסעיפים המרכזיים בנתונים שנחשפו:

אחזקת המעון הרשמי - כ-47.5 אלף שקל, מתוכם 17,800 שקל לאחזקת פרגולה

רכישה ושימוש באמצעי תקשורת עבור שני המעונות - כ-170 אלף שקל

חימום במעון הרשמי - כ-52 אלף שקל

חשמל במעון הרשמי - כ-143 אלף שקל

חשמל במעון הפרטי - 20,684 שקל

מים במעון הרשמי - כ-51,800 שקל

מים במעון הפרטי - כ-20,800 שקל

ייעוץ בגין נזילות במרתף המעון הפרטי בקיסריה - כ-4,500 שקל

הדברה - כ-8,000 שקל

עבודות אחזקה פרטיות - 42,319 שקל

רכישת משקאות קלים ויין למעון הרשמי - 47,500 שקל

עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, אמרה בתגובה לפרסום הנתונים: "אחד היתרונות של חופש המידע היא היכולת לבחון את הגבול בין הגלוי לנסתר. כשמדברים על שימוש בכספי הציבור להוצאות פרטיות, הגבול הוא ברור".

בלייר הוסיפה כי "מה שאישי, פרטי ולא רוצים להגיש בגינו חשבוניות, כנראה שלא צריך להיות משולם מכספי הציבור. מה שהציבור משלם, חייב תמיד להיות חשוף לביקורת ציבורית". 

משרד ראש הממשלה: אין שום חדש 

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "אין פה שום חדש. הנתונים פורסמו כבר לפני שנה, והתשלומים נעשו בהחלטת הדרג המקצועי ולפי החוקים שחלו על כל ראשי הממשלה. הניסיון לייצר סטנדרט מיוחד לראש הממשלה נתניהו הוא פסול מיסודו. כל ההוצאות המפורטת כאן אושרו על-ידי הדרג המקצועי, והן נובעות מהחלטות הכנסת והיועמ"ש. 

"לפי הנוהל שאושר על-ידי המשנה ליועמ"ש בהתבסס על החלטת ועדת הכספים של הכנסת משנת 2001, 'אוצר המדינה ישתתף בהוצאות מעונו הפרטי של ראש הממשלה... ויישא בהוצאות השימוש בדירה כגון ניקיון, מים, חשמל, גז, הסקה, גינון, קווי טלפון וכיוצ"ב. אוצר המדינה ישתתף בשיפוצים ובתיקונים אחרים שיבוצעו אך ורק לשם שמירה על הקיים'. ההוצאות המפורטות כאן תואמות בדיוק הנחיות אלה".