"העוקץ הניגרי": מניית שיכון ובינוי תיקנה חלק מהנפילה

איפקס קפיטל מרקטס: "תגובת השוק מוגזמת - מניית שיכון ובינוי זולה" ■  שו"ב מעריכה כי הפיחות במטבע הניגרי יגרום לה להפסד של 15-30 מיליון דולר

שרי אריסון, בעלי שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי
שרי אריסון, בעלי שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי

יום המסחר הראשון שלאחר הצניחה במניית שיכון ובינוי  ביום חמישי, ויום לפני תחילת המסחר החופשי במטבע של ניגריה, התאפיין ברגיעה יחסית, והמניה נסחרה בעלייה של כ-3%. ביום חמישי, נזכיר, צנחה מניית שו"ב ב-13.3%, לאחר שהבנק המרכזי של ניגריה, בה יש לחברה פעילות רבה, הודיע כי החל ממחר (ב') ייסחר המטבע המקומי, הניירה, ללא קיבוע לדולר.

שער החליפין הרשמי של המטבע עומד על 197 ניירה לדולר, וצפוי ככל הנראה לצנוח מחר ובמהלך השבוע הבא לרמה של 250-300 ניירות לדולר, מה שיפגע ברווחיות הפעילות של שו"ב (פגיעה אותה העריכה החברה ב-15-30 מיליון דולר).

עוז לוי, סמנכ"ל מימון ומחקר באיפקס קפיטל מרקטס, מעריך כי תגובת השוק ביום חמישי הייתה מוגזמת. בשיחה עם "גלובס" הוא אמר כי "ראשית, לטעמנו פעילות קבלנית באפריקה צריכה לקבל מכפיל EBITDA של 4, כך שמראש תמחרנו את הפעילות הקבלנית של SBI (החברה הבת של שו"ב שפועלת באפריקה, ק' י') במכפיל נמוך מאוד. אצלי היא מוערכת, לא כולל המזומן, בכ-800 מיליון שקל, והערכתי את החובות של הלקוחות בניגריה לשיכון ובינוי באפס. את השווי הכלכלי לחברה כולה אני מעריך בכ-4 מיליארד שקל, וגם בלי ניגריה אני מעריך אותה ב-3.2 מיליארד שקל, ומאחר שכרגע השווי בבורסה עומד על כ-2.6 מיליארד שקל - הרי שהמניה זולה בכל מקרה".

עוד אומר לוי, כי "ייתכן שהפיחות הינו הצעד הראשון של הממשלה החדשה בניגריה להתנעה מחדש של הכלכלה המקומית, כאשר הצעדים הבאים עשויים להיות בין היתר תשלום החוב לספקים ושחרור מחדש של תקציבים להשקעה בתשתיות".

כך, שבשורה התחתונה ממליץ לוי למשקיעים "לנצל את הירידות החדות במניה שנבעו מהמשבר בניגריה, כדי להיחשף במחירים נוחים אל שאר הפעילויות של שו"ב, ביניהן: הקרקעות שבבעלותה הרשומות בעלות היסטורית במאזנים; הפרויקטים היזמיים בתחום האנרגיה המתחדשת; הצבר של סולל בונה; הפעילות הצומחת בתחום הנדל"ן המניב בברלין; והנדל"ן בישראל".

כאמור, מניית שיכון ובינוי, שבשליטת שרי אריסון, צנחה ביום חמישי במחזור גבוה בבורסה, לאחר שהבנק המרכזי של ניגריה הודיע שבכוונתו להפסיק את קיבוע המטבע המקומי לדולר. הניירה נסחר בשוק השחור בניגריה ברמה של כ-370 ניירה לדולר, על רקע הטלטלה שעוברת כלכלת ניגריה בעקבות צניחת מחירי הנפט בשנתיים האחרונות. כלכלנים מעריכים את שערו סביב 280-300 ניירה לדולר.

שו"ב דיווחה לאחר תום המסחר כי לפיחות בשער הניירה צפויות להיות השפעות לרעה על החברה, אשר עשויות לבוא לביטוי בהשפעה על יתרת החובות של ממשלת ניגריה לחברות בקבוצה ועל היקפם של יתרות הכספים המוחזקים על ידי חברות הקבוצה בניירה.

יחד עם זאת, החברה צופה כי השלכות אלו הן מוגבלות בהיקפן וטבען, היות שמרבית התשומות של החברה בפעילות הביצוע בניגריה נקובות אף הן בניירה. בנוסף, כוללים מרביתם של הסכמי הביצוע של החברה במדינה רכיב של הצמדה למחירן של תשומות עיקריות. היה ומחירן היחסי של תשומות אלו יעלה בשל פיחות בשער הניירה, תתקבל בגין התייקרות כאמור תמורה נוספת ממזמיני העבודה על פי ההסכמים. כן מעריכה החברה, כי בהתרחש פיחות בשער הניירה היא תקבל פיצוי, ולו חלקי, ממזמיני העבודה בניגריה.

שו"ב מעריכה כי אם המטבע הניגרי אכן יפוחת לשער של 250-300 ניירה לדולר, "ההשפעה על תוצאות פעילותה של החברה תתבטא בהפסד חד פעמי באופיו בסך שלא יעלה על 15-30 מיליון דולר (לטווח הזמן הבינוני). כן צופה החברה, שעל אף האמור לעיל, צבר העבודות הכולל שלה, בהשוואה לזה שבמועד הדיווח התקופתי האחרון, אף צפוי לעלות לאור קבלת עבודות ופרויקטים נוספים ברחבי העולם, שנכנסו לצבר העבודות לאחר מועד הדיווח התקופתי, כדוגמת פרויקטים בישראל, ארה"ב וקולומביה, שאודותם דיווחה החברה לאחרונה".

מניית שיכון ובינוי רשמה
 מניית שיכון ובינוי רשמה