יו"ר אופטיטקס רן מכטינגר, יקבל עד 90 מ' ש' ממכירתה ל-EFI

אופטיטקס, שפיתחה תוכנות לעיצוב טקסטיל בתלת-ממד, נמכרת תמורת 52.8 מיליון דולר ל-EFI שהוקמה ע"י אפי ארזי ■ בשלב הראשון מכטינגר יקבל 34 מיליון שקל, והיתר - בכפוף לאבני-דרך

מיזוג / צלם: פוטוס טו גו
מיזוג / צלם: פוטוס טו גו

למרות ההאטה בתעשיית ההדפסה בתלת-ממד, ענקיות דפוס ממשיכות להשקיע בה וזה אומר להשקיע בכל שחקן בשרשרת הייצור שלה. חוליה אחת בשרשרת זו היא חברות שמפתחות תוכנה לעיצוב מוצר בתלת-ממד (לפני ההדפסה שלו), מה שנקרא בעגה המקצועית CAD (ר"ת של Computer Aided Design), אותן תוכנות שיוצרות את הקובץ העיצובי שעליו מתבססת כל הדפסה בתלת-ממד.

ישראל, כפי שתיארנו כאן בעבר, היא מובילה עולמית בדפוס דיגיטלי אך יש לה נוכחות לא מבוטלת אפילו בשוק ה-CAD. לדוגמה, סימטרון (Cimatron) נמכרה ל-D3 (המתחרה העיקרית של סטרטסיס) תמורת 97 מיליון דולר בשלהי 2014, ואילו עכשיו הגיעה התור של העמיתה הישראלית אופטיטקס (Optitex).

אופטיטקס, שכבר חיה ובועטת 28 שנה (לא מעט אפילו במונחי תעשיית הדפוס) ומתמחה בתוכנות עבור תעשיית הטקסטיל, נמכרת לחברה בעלת שורשים ישראליים שקשה להתכחש להם: אפי (EFI) שהוקמה על-ידי אפי ארזי ז"ל, מחלוצי תעשיית הדפוס הדיגיטלי הישראלית. תמורת הרכישה עומדת על 52.8 מיליון דולר, 20 מיליון דולר במיידי ועד 32.8 מיליון דולר כפוף לאבני-דרך.

אפי , שכבר איבדה חלק ניכר מצביונה הישראלי, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 2.1 מיליארד דולר, ולפי הודעתה אופטיטקס תתרום להכנסותיה במחצית השנייה של השנה בין 4-6 מיליון דולר ותהיה ניטרלית בהשפעתה על הרווח הנקי למניה. מנתון זה אפשר להקיש שמחזור ההכנסות השנתי של אופטיטקס נע סביב 10 מיליון דולר.

אופטיטקס מנוהלת על-ידי אסף לנדאו, והיא מעסיקה כ-100 איש ברחבי העולם, כולל ארה"ב, איטליה, הודו והונג-קונג. התוכנות של החברה מסייעות, בין היתר, ליצרני טקסטיל לקצר משמעותית את זמן העיצוב וההשקה של בגד חדש. לדוגמה, התוכנות מאפשרות לשנות עיצובים תוך דקות במקום לחכות שבועות לדגמים הפיזיים, לצמצם משמעותית את כמות הדגמים הפיזיים וכך להוריד את עלויות הייצור ולשווק דגמים חדשים 4 חודשים מוקדם יותר מבעבר. לדברי גבריאל מצליח, סגן נשיא בכיר ומנהל חטיבת פתרונות התוכנה של אפי: "הטכנולוגיה של אופטיטקס, בשילוב EFI Reggiani, החטיבה שלנו שמספקת מדפסות דיגיטליות לשוק הטקסטיל, תרחיב את סל הפתרונות שלנו".

כאמור, אופטיטקס אינה חברה צעירה במונחי תעשיית הטק הישראלית. היא הוקמה בשנת 1988 על-ידי רן מכטינגר ובנו סער ומרגע הקמתה מומנה בעיקר על-ידי משפחת סער. אין אפילו משקיע הון סיכון אחד ברשימת בעלי המניות בה. מכטינגר האב סיפר לפני 10 שנים בראיון לעיתון "הארץ" כי החליט להיכנס לתחום התוכנה בתקופה שעסק בצלילה למים עמוקים במזרח הרחוק בעבור צבא ארה"ב. "התעניינתי מאוד במחשבים ובמקרה ראיתי את מחשב הקומודור שיצא ופעל על קלטות. כשחזרתי לישראל למדתי ניתוח מערכות והחלטתי לנסות לשווק מחשבי קומודור". לאחר כמה שנים החליט לקנות את בית התוכנה שבעבורו עבד ולשווק תוכנות ישראליות בעולם. הוא עבר גלגולים שונים עד שלבסוף הקים את אופטיטקס.

ועכשיו הגיע שלב האקזיט והוא די נאה: לפי רשם החברות, למכטינגר האב יש 44% מהון החברה, וזה אומר שיקבל במיידי 34 מיליון שקל ועד 90 מיליון שקל כל עוד תעמוד החברה באבני-הדרך שהוצבו לה. למכטינגר הבן יש 19% מההון, וזה אומר שיקבל במיידי 15 מיליון שקל ועד 40 מיליון שקל לפי אבני-הדרך. בסך, משפחת מכטינגר תקבל במיידי 49 מיליון שקל ועד 130 מיליון שקל לפי אבני-הדרך.