ניתוח: פלאפון פגעה קשות באמינות הדיווח לציבור

כפי שנחשף ב"גלובס", האם פלאפון "מנפחת" את מספר המנויים שלה ב-930 אלף לקוחות? ■ המנכ"ל רן גוראון חייב "לנקות שולחן" - ומהר

פיקציית מספר המנויים של פלאפון היא הרבה יותר חמורה ממה שנדמה. בסוף מדובר על מידע מטעה שמופיע בדוחות הכספיים של החברה, גם אם הנתון לא מבוקר על-ידי רואי החשבון שלה.

כפי שנחשף ב"גלובס", פלאפון דיווחה על 930 אלף מנויי פריפייד שאינם מניבים לה "הכנסה מהותית". מעדויות של בכירים לשעבר בפלאפון עולה כי החברה "מתפעלת" את המנויים האלה בצורה מלאכותית, כדי להראות שמספר המנויים שלה גבוה בהרבה ושהיא שומרת על נתח השוק שלה, בעוד מתחרותיה מאבדות נתח שוק.

כך פלאפון הצליחה להראות שהיא עקפה את פרטנר במספר המנויים ברבעון הראשון 2016. בשורה התחתונה הבדיקה מעלה כי הרוב המוחלט מקרב מנויים אלה הוא פשוט פיקטיבי. מדיניות נתח השוק בכל מחיר של פלאפון, מלמדת כי החברה מקווה שביום מן הימים הלקוחות הזולים והלא נאמנים של הפריפייד, יהפכו להיות מנויי אמת שמכניסים כסף. זה כמובן לא יקרה, כי אין מנויים כאלה.

פלאפון לא יכולה להמשיך ולהתנהג כאילו כלום לא קרה בעקבות החשיפה. רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, חייב "לנקות שולחן" כמה שיותר מהר, אחרת הפרשה הזו תדבק בו. עדיף לתקן ולקחת אחריות עכשיו, לפני שמישהו יבוא וידרוש הסברים.

מעבר לכך, הנתון הכוזב על מספר המנויים של פלאפון מבטל במחי יד את החשיבות (ואת האמינות) של הנתון. פשוט אסור להתייחס אליו, ואסור לקחת אותו בחשבון כאשר מנתחים את התוצאות או כאשר משווים בין החברות, מהסיבה הפשוטה שאין לו שום משמעות.

אפשר להוסיף מנויים, אפשר לגרוע, אבל כל עוד אין אכיפה סביב הדיווח על מספר המנויים המדווח, הנתון לא רלוונטי. הסיפור על פלאפון עשוי גם להכתים את הנתונים של מתחרותיה, וזה כבר לא הוגן, כי ייתכן שאצלן הדיווח על מספר המנויים משקף פחות או יותר את מצבת המנויים האמיתית. פרטנר וסלקום מדווחות על הכנסות מהותיות משירותי הפריפייד, כך שסביר להניח שהבעיה אצלן פחות חמורה, אם כי באופן כללי צריך לקחת את הנתון של מספר המנויים עם מידה רבה של ספקנות.

ומה לגבי ההכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) שמושפעת ממספר המנויים? גם הנתון הזה איבד מאמינותו ומשמש לטובת אינטרסים שונים ומשונים. פלאפון פגעה באמינות הדיווח למשקיעים ולציבור באופן קשה.