האם פלאפון מנפחת באופן מלאכותי את מספר המנויים?

פלאפון מכחישה שהיא שולחת הודעות פיקטיביות כדי שמנויים יהיו "פעילים" ■ החברה דיווחה: 930 אלף מנויים לא מייצרים "הכנסה מהותית"

האם חברת פלאפון מנפחת את בסיס הלקוחות שלה בהיקף שמתקרב למיליון מנויים, מתוך כ-2.6 מיליון מנויים עליהם היא מדווחת? בכירים בשוק הסלולר, ובכירים לשעבר בחברת פלאפון, אומרים כי החברה "מתחזקת" בפועל מאות אלפי מנויים, שלמעשה לא קיימים מזה שנים ארוכות, ואף ייתכן שיש בהם כאלו שלא היו לקוחות פעילים מעולם.

מדובר באחת הפרשיות התמוהות ביותר בשוק הסלולרי. לדברי גורמים המעורים היטב במספרים, המשמעות היא שמספר המנויים האמתיים של פלאפון נמצא באזור ה-1.7 מיליון.

פלאפון דיווחה בדוחותיה האחרונים על כ-930 אלף מנויי פריפייד, תחום הנמצא לכאורה בצמיחה יפה בפלאפון - בניגוד מוחלט למגמה בענף. באותה נשימה החברה אינה מדווחת על הכנסותיה מלקוחות אלה, ומסתפקת באמירה כי מדובר בהכנסה שאינה מהותית. שני הדיווחים האלה אינם מתיישבים.

לשם השוואה - לפרטנר ולסלקום יש 562 ו-565 אלף מנויי פריפייד בהתאמה, המהווים 21% ו-20% מהלקוחות. הם אינם מדווחים ככאלה שמניבים הכנסה לא מהותית.

בשבוע שעבר פורסם ניתוח חשבונאי של הסיפור בעיתון "כלכליסט", שהתמקד בעיקר בשאלה כיצד כמות כה גדולה של לקוחות מייצרת לחברה הכנסה שאינה מהותית. הניתוח לא הצליח לספק תשובה לתעלומה, ופלאפון הגיבה לניתוח באמירה כללית כי המבחן שלה לקביעה האם הלקוח פעיל או לא דומה למבחן שמפעילות יתר החברות: לקוח יוגדר כפעיל אם ביצע שיחה או קיבל הודעת SMS בחצי השנה האחרונה.

"גלובס" ביקש מפלאפון התייחסות למספר המנויים אשר השתמשו בפועל בכרטיס הסים פריפייד, אשר הוכנס למכשיר הטלפון ונרשם ברשת. כמו כן שאלנו כמה מלקוחות אלה הטעינו בפועל את כרטיס הפריפייד שלהם ב-3 השנים האחרונות. לשתי השאלות סירבה החברה להתייחס.

מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי העובדה כי הלקוחות הללו קיבלו הודעת SMS אינה מהווה כל הוכחה לקיומם כלקוח פעיל. מכיוון שאין מנוי שלא מקבל הודעת SMS מהמפעיל שלו בנושאים שונים, הרי שאותם מנויי פריפייד - בין אם הם אמיתיים או לא, הופכים אוטומטית ללקוחות פעילים ברגע שהם מקבלים הודעה. מקורות בפלאפון הכחישו כי החברה מייצרת שיחות והודעות פיקטיביות כדי "לשמור" מאות אלפי מנויים פעילים.

למרות סירובה של החברה להציג נתונים, ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי הרוב של הלקוחות הללו לא נרשמו ברשת ב-5 השנים האחרונות ולא ביצעו כל טעינה של כרטיס הפריפייד. מה שמחזיק אותם כלקוח פעיל הוא אותו SMS שקיבלו, ככל הנראה מהחברה עצמה.

הבעייתיות בנוגע לדיווח על המנויים מקבל חיזוק מניתוח המספרים של החברה. לפי דוחות פלאפון, כשליש מלקוחותיה - אותם 930 אלף מנויי פריפייד - מייצרים לה הכנסה לא מהותית שעליה היא לא חייבת לדווח. הכנסה לא מהותית נחשבת כהכנסה של פחות מ-5% מהכנסות החברה. כלומר, אם לפלאפון יש הכנסה כוללת של כ-2 מיליארד שקל משירותים - 5% מההכנסות שוות לכ-100 מיליון שקל. בחלוקה ל-930 אלף מנויים, כל מנוי אמור להניב ממוצע הכנסות של מקסימום 107 שקל בשנה,דהיינו הכנסה ממוצעת של פחות מ-9 שקלים לחודש.

עם זאת, באתר של פלאפון מצוין כי החברה מוכרת חבילות פריפייד במחיר של 59 שקל לחודש ו-79 שקל. אם לפלאפון אכן הייתה הכנסה מינימלית של 59 שקל לחודש כפול 930 אלף מנויים, כפול 12 חודשים, משמעות הדבר הייתה שהכנסותיה מלקוחות אלו תעמוד על כ-658 מיליון שקל בשנה.

השאלה נשארת מדוע פלאפון לא גורעת את המנויים הללו וממשיכה להציג את הנתונים, שלא מתיישבים את המספרים. פלאפון מעדיפה בבירור מדיניות של נתח שוק, והיא מפרסמת באגרסיביות שהיא החברה שמגייסת הכי הרבה מנויים בשוק וננטשת הכי פחות.

בחברת פלאפון סירבו להגיב לידיעה.

נתחי השוק של מפעילות הסלולר הגדולות
 נתחי השוק של מפעילות הסלולר הגדולות