עדי צים הפיץ מניות ב-14 מ' ש' לפני שבוע וחצי - מי שקנה הפסיד

120 מיליון שקל "גולחו" היום משויי חברת המימון החוץ-בנקאי אס.אר אקורד בעקבות מעצרו של בעל השליטה, ששווי החזקתו נחתך בכ-100 מיליון שקל

עדי צים / צילום: תמר מצפי
עדי צים / צילום: תמר מצפי

מניית חברת אס.אר אקורד  הגיבה היום (ב') בעוצמה רבה להודעת החברה מהבוקר על מעצרו של בעל השליטה, עדי צים, בחשד לביצוע עבירות מירמה, מס והלבנת הון, עם צניחה של כ-50% ש"גילחה" כ-120 מיליון שקל משווי השוק של החברה.

הניזוק המרכזי מירידת השווי הזו הוא צים עצמו, ששווי החזקתו בחברה עמד בבוקר על כ-190 מיליון שקל, ונחתך בקרוב ל-100 מיליון שקל במהלך היום. מי שעוד ספגו מכה כואבת הם משקיעים שרכשו מידי בעל השליטה מניות אס.אר אקורד לפני פחות משבועיים, בעסקאות מחוץ לבורסה, ששיקפו הנחה של כ-7% על מחיר המניה באותו זמן. צים מכר כ-750 אלף מניות של אס.אר אקורד במחיר של 18.31 שקל למניה, ובסך הכול כ-14 מיליון שקל שצמצמו את היקף החזקותיו במניות החברה בכ-6%, והוא מחזיק כעת 81.7% מהמניות.

 

אס.אר. אקורד, שרוכבת בשנה האחרונה על הגל העולה של פעילות מימון חוץ-בנקאי, והציגה תוצאות חזקות, דיווחה לבורסה כי "החל משעות הבוקר היום נערכים חיפושים במשרדי החברה ובמשרדים של חברות הקשורות לבעל השליטה במסגרת חקירה כלכלית, לרבות בעניין הלבנת הון, על-ידי המשטרה ורשויות המס. למיטב ידיעת החברה, בעל השליטה בחברה ודירקטור בה, עדי צים, מצוי בחקירה. נכון למועד דיווח מיידי זה אין בידי החברה כל מידע נוסף אודות מהות החקירה ונסיבותיה".

צים, לשעבר בעלי רשת המזון כמעט חינם (יחד עם אחיו רני), השלים את רכישת השליטה בשלד הבורסאי של אס.אר אקורד ביולי 2014, וחודשים ספורים לאחר מכן התחיל לפעול באמצעותה בתחום האשראי החוץ-בנקאי. שווי החברה בבורסה עמד הבוקר על כ-232 מיליון שקל, לאחר שהמניה עלתה ביותר מ-300% מאז מאי 2014.

ברבעון הראשון של 2016 רשמה החברה הכנסות מימון בהיקף של כ-16.1 מיליון שקל, ורווח נקי של 12.1 מיליון שקל. ב-2015, שנת הפעילות המלאה הראשונה של החברה, רשמה אס.אר אקורד הכנסות מימון בהיקף של כ-49 מיליון שקל ורווח נקי של כ-34.4 מיליון שקל. תיק הלקוחות של החברה צמח מרמה של כ-31 מיליון שקל בתחילת 2015 לכ-240 מיליון שקל בסוף השנה.

לצד הרווחיות הנאה מפעילות המימון, נהנית אס.אר אקורד מנכס מס משמעותי - יתרה גדולה של הפסדים הניתנים לקיזוז, אשר נוצרו מפעילות העבר הכושלת של החברה, בעת שנשלטה על-ידי יצחק שרם ויאיר פודים (המשמש כיו"ר החברה גם כיום). אס.אר אקורד הוא גלגולה הנוכחי של שרם-פודים-קלנר - אחת מחברות ההשקעה הבולטות בישראל בתחילת העשור הקודם, אשר קרסה תחת ניהולם של שרם ופודים.

האחים צים מכרו ב-2012 את חברת צים שיווק, שבאמצעותה החזיקו ברשת המזון מחסני כמעט חינם, לרשת המתחרה יינות ביתן. תמורת מניות השליטה בחברה שילשלו השניים לכיסם כ-260 מיליון שקל. בכך השלימו תוך שלוש שנים מאז הנפקת צים שיווק בבורסה צבירת הון של 420 מיליון שקל בשכר, בדיבידנדים ובמכירת מניות.