אפקון פועלת למכור את תדיראן טלקום בכ-30 מיליון ד'

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים מציגים מנהלי אפקון ותדיראן את פעילות החברה למשקיעים פוטנציאליים ■ אפקון: "אנו מקבלים כל הזמן פניות, בשלב זה אין מה לדווח"

חברת התקשורת תדיראן טלקום בדרך לשינוי בעלות נוסף, לאחר שבשנים האחרונות היא פועלת תחת קבוצת התעשייה אפקון   שבשליטת משפחת שמלצר. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים מציגים מנהלי אפקון ותדיראן את פעילות החברה למשקיעים פוטנציאליים, בניסיון לממש אותה, לפי ההערכות תמורת סכום של כ-30 מיליון דולר (100-120 מיליון שקל). מאפקון נמסר כי "החברה מקבלת כל הזמן פניות בנוגע לתדיראן טלקום, וכי בשלב זה אין מה לדווח".

תדיראן טלקום עוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ושירות של מרכזיות ופתרונות תקשורת לארגונים, בהם מרכזיות דיגיטליות, שרתי תקשורת, מוקדי שירות, טלפונים חכמים וכן התקנת מערכות הקלטה, שירותי ענן, תשתיות תקשורת ועוד. לחברה פעילות בינלאומית, ונוסף על ישראל היא פועלת בארה"ב, בסין, בהודו, בארה"ב ועוד. בין לקוחותיה חברות מתחום הביטחון, מלונאות, בנקאות, תעשייה כבדה ועוד.

במצגת שהכינה תדיראן היא שמה דגש בין היתר על המוצר המתוכנן לתמוך בצמיחת פעילותה בעתיד - מרכזיית האיוניקס (Aeonix), הצפויה להחליף את מרכזיית "קורל", הידועה כאחד ממוצריה המרכזיים של תדיראן כיום. האיוניקס, לפי אפקון, היא מערכת תקשורת חדשנית מבוססת תוכנה, שלפי אפקון "אמורה להיות הבסיס העיקרי להתפתחות מכירותיה של הקבוצה בתחום בשנים הקרובות" ולרשת את מקומה של מרכזת הטלפון המכונה קורל".

בסיכום הרבעון הראשון של השנה צמחו הכנסות זרוע התקשורת של אפקון ב-19% ל-37 מיליון שקל, על רקע תחילת שיווקה והחדרתה לשווקים של מערכת האיוניקס, במקביל לצמצום במכירות מרכזיות קורל. אולם המעבר בין המוצרים מסב בינתיים הפסדים, שבשורה התפעולית הסתכמו ברבעון הראשון ב-4.5 מיליון שקל, אחרי הפסד תפעולי של 3.5 מיליון שקל ברבעון המקביל - מגמה המיוחסת להשקעה בפיתוח והחדרת המוצר החדש לשווקים.

מגמה זו באה לידי ביטוי גם בסיכום שנת 2015, שבה הכנסותיה של תדיראן טלקום נשחקו ב-3.5% ל-132 מיליון שקל, והפסדיה התפעוליים זינקו ביותר מ-70% ל-13 מיליון שקל. בשורה התחתונה סיכמה תדיראן טלקום את שנת 2015 בהפסד של 5.5 מיליון שקל. באפקון הסבירו כי המגמה השלילית בהכנסות נרשמה על רקע ירידה בהיקפי המכירות של מוצרי קורל, וכי פעילותה "נמצאת בשלבי המעבר ממוצר הקורל למוצר האיוניקס, שנמצא בשלב החדרתו לשווקים".

עוד הוסיפו באפקון, כי "שחיקת הרווחיות נובעת גם משינוי בתמהיל המוצרים הנמכרים בעקבות דרישות השוק", וכי יותר מוצרים נמכרים כמוצרים משלימים למערכות טלפוניה ומוקדי שירות, דוגמת מערכות הקלטה, מערכות תקשורת נתונים ועוד, ולפי החברה "מוצרים אלו מגלמים בתוכם עלות גבוהה ורווחיות נמוכה".

רכשה את הפעילות בשתי מנות

אפקון רכשה את פעילות תדיראן בשתי מנות, ב-2008 וב-2011, והיא מעסיקה כיום כ-260 עובדים, מרביתם מועסקים תחת הסכם קיבוצי. שוויה של תדיראן בדוחות אפקון ל-2015 עמד על כ-50 מיליון שקל, והיקף ההשקעה בה הוערך ב-70 מיליון שקל.

פעילותה של תדיראן עברה גלגולים רבים מאז תחילת המילניום, בעקבות הידרדרות מצבה הפיננסי ובהשפעת ועד עובדים לוחמני. ב-2001 רכש איש העסקים רני ברגמן את החברה מידי אי.סי.איי (ECI), וכמה חודשים לאחר מכן הצטרפה אליו להשקעה אפריקה ישראל של לב לבייב.

ב-2004 נקלעה תדיראן לקשיי נזילות, בעקבות ירידה בהזמנות, שהכבידו על פעילותה השוטפת, והיא נדרשה בשל כך לתוכנית התייעלות דרמטית. בעקבות כך היא הועמדה למכירה, ובסופו של דבר פעילות המכירות, השירות והתחזוקה שלה נרכשה על-ידי איש העסקים צביקה בארינבוים.

יתר הפעילות נותרה בידי אפריקה ישראל ומשפחת ברגמן, לאחר שכמה רוכשים פוטנציאליים לפעילות שנותרה נרתעו מוועד העובדים, שניהל מאבקים בתוכניות שונות שנרקמו לתדיראן, מחשש מקיצוצים נרחבים.

בהמשך יצאה משפחת ברגמן מהשותפות בתדיראן, ולצדה של אפריקה ישראל נכנס אבי שקד (ממייסדי חברת הקזינו האינטרנטי 888). ב-2008 רכשה אפקון את פעילות השיווק, המכירות והתחזוקה, וב-2011 השלימה את המהלך, כשרכשה את המפעל המייצר את המרכזיות שתדיראן מוכרת, ובכך מנעה את סגירתו.

מימוש מוצלח ב-2015

פעילותה של חברת אפקון מתחלקת לארבעה מגזרים עיקריים: ליווי והקמת פרויקטים למבנים ותשתיות; פתרונות בקרה ואוטומציה, שיווק והפצה של ציוד ורכיבים בתחומי החשמל והבקרה (פעילות סחר); ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת לעסקים. נוסף על כך, אפקון מחזיקה בפעילות בתחום האנרגיה הירוקה. מנכ"ל אפקון הוא ג'רי שנירר והיו"ר הוא ישראל רייף. מניית אפקון קפצה בשנה האחרונה ב-70%, השלימה זינוק של 265% בשלוש שנים, ומשקפת לחברה שווי של 600 מיליון שקל.

אפקון נמצאת בתקופת פעילות חיובית, ובסיכום 2015 הציגה זינוק של 45% ברווחיה, שהגיעו ל-62 מיליון שקל. הרווח הגולמי השנתי שלה עלה ב-1% ל-206 מיליון שקל, ואפקון נהנתה גם מכניסתה של קרן טנא להשקעה בחברה הבת שלה תיבא (T.I.B.A), העוסקת במערכות בקרת חניה, שהניבה לה רווח הון של כ-31 מיליון שקל לפני מס. הכנסות תדיראן מהוות כ-10% מסך הכנסותיה של אפקון, שהסתכמו אשתקד ב-1.3 מיליארד שקל.

בסיכום הרבעון הראשון של 2016 הרווח הנקי של אפקון נשחק ב-33% ל-10 מיליון שקל בהשפעת סעיפי מימון, וזאת לאחר שהכנסותיה הרבעוניות צמחו ב-4% ל-315 מיליון שקל והרווח הגולמי עלה בשיעור דומה ל-54 מיליון שקל.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי החברה תקים עבור יצרנית המעבדים והשבבים אינטל מבנה משרדים ומעבדות גדול בפתח תקווה, בעסקה שהיקפה הכולל מתקרב לחצי מיליארד שקל. הפרויקט שתבצע אפקון עבור אינטל יסייע לחברה לרשום קפיצת מדרגה בפעילותה. מדובר בעסקה הגדולה בתולדותיה, שהיקפה הכספי עומד על 440 מיליון שקל בתוספת מע"מ. העסקה כוללת מכירת שני מגרשים בשטח של 17 דונם וביצוע תכנון והקמת מבנה גדול עליהם.

מניית אפקון קפצה
 מניית אפקון קפצה